Jag undrar vilka fästen som är bäst/enklast för att hänga upp ny led-TV. Den ska sitta nära väggen och inte tilta eller vrida.
46 tum som väger ca 11 kg.
Räcker det att träffa en regel? Väggen som är av gips "ska" vara förstärkt där, hur vet man detta? Det blir kanske konstigt att trycka in en molly i en redan förstärkt vägg?
 
Finns billiga och bra fästen på Kjell/ClasOhlsson/biltema/nettonnet.

11 kg är "ingenting". Är det bara gips räcker det med 2-4 molly. Är det förstärkt med osb eller spånskiva (knacka på vägggen så hör du, går också att provborra ett litet hår och se vad som kommer ut....) kör du med lämplig 6mm träskruv.
 
Kolla net on net. De har ett enkelt vajerfäste som bara bygger typ 15 mm.
 
Tänk också på vart kablarna pekar, pekar dem bakåt blir sällan vajerfästena någon nämnde särskilt bra.

Det kan funka men räkna isnf med att få byta till vinklade kontakter osv.
 
Jag gjorde tabben att köpa ett minimalistiskt väggfäste. Så jag fick gå en och köpa HDMI-vinklar och montera extra distanser för få kablarna att rymmas.
 
pelpet skrev:
Jag gjorde tabben att köpa ett minimalistiskt väggfäste. Så jag fick gå en och köpa HDMI-vinklar och montera extra distanser för få kablarna att rymmas.
Tabben var väl att du köpte en tv med kontakterna bakåt?


Jula har ett för 99kr som bara bygger 9mm.
Jag köpte ett på net-on-net för 900kr ( min tabbe) såg det på jula först efteråt.
 
TV:n fanns innan väggfästet :).
Priserna för väggfästen har gått samma väg som för TV-apparaterna. Fästerna kunde kosta långt över en tusenlapp för ett enkelt fästa i början, nu kostar de enklaste en hundring. Men jag antar att vissa butiker försöker sälja vissa fästen som premium.
 
Jag har satt upp så många skärmar nu så att snart tror jag det räcker med dubbelhäftande tejp. En 65:a hängde jag upp i tre molly men det hade nog räckt med en snap toggle egentligen och någon vanlig skruv för att hålla fästet i våg.
Så länge man inte skall ha något fäste med arm behövs det inga reglar bakom kan jag nog lugnt påstå.
Sen brukar det duga gott med så billiga fästen som möjligt nästan. Ett vajerfäste är ju ganska bortkastade pengar.
 
Nu har jag kontrollerat utbudet i butik. Ingen säljare rekommenderar vajerfästen eller minifästen, utan de vill sälja stora kraftiga fästen. Undrar varför?
Har även knackat i väggen och kontrollerat ritningar, tror att väggen är förstärkt, det är nog lite annat ljud där. En ritning har ett extra streck framför väggen på de platserna. Förutom att fästet självklart ska klara att hålla upp TV'n och inte synas för mycket så ska det vara enkelt att montera rakt och det är bra om man kan komma åt kablar efteråt utan för mycket jobb.
 
Det sägs att det är på tillbehören som elektronikjättarna tjänar sina pengar, så billigast fäste hittar man nog någon annan stans, eller gör eget.
 
"Den ska sitta nära väggen och inte tilta eller vrida."
 
Nyfniken skrev:
"Den ska sitta nära väggen och inte tilta eller vrida."
hoppsan läste lite dåligt :surprised:
 
petrho skrev:
Som vanligt får man vad man betalar för. Har själv 2 st av denna (till 32 tum)
[länk]

Annars är väl denna för lite större TV
[länk]

För de priset kan man ju nästan slänga tv:n i golvet och köpa en ny.:eek:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.