Om ni har problem med otrevliga sotare så gå till deras uppdragsgivare och påpeka detta alltså räddningstjänsten, finns en person där som är över sotarna.

Min sotare var alltid trevlig och gick att ställa "dumma" frågor till, tror dom tycker det är kul när fastighetsägaren är intresserad!
 
Avdelningen fredagstrams:

Varför svartmåla sotarna?
Gör sotarna svartjobb ibland?
OK att betala sotaren svart?
Alla kan egentligen sota själv. Det är ingen svartkonst direkt!

Vi fick in en fågel i skorstenen förra vintern, som hamnade i kaminen,
och släpptes ut i vardagsrummet.
Gissa vad den hade för färg! Tips: Det var en stare.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hade också sotning tre ggr/år när vi köpte hus. Kollade aldrig aviseringarna utan struntade bara i att låsa källardörren de dagarna sotarn skulle komma, betalade fakturorna och tyckte att det nog var som det skulle.
Började dock tycka att det blev lite väl ofta efter ett tag. Vissa gånger inte mer än några veckor emellan.
Visade sig att han först kom och sotade pannan, sedan ett par veckor senare tog han kanalen bredvid där bastun är ansluten, för att sen komma tillbaka en tredje gång samma år för att ta pannan igen.
När jag ringer sotaren säger han att det är självklart att han ska ta vedpannan och bastuanläggningen samtidigt men det kommer fortfarande avier om sotning av bastu som jag får ringa och "avboka". Enklare att besöka befintliga kunder oftare än att ragga nya kanske?

I vilket fall som helst så är han väldigt trevlig på telefon och städar bra efter sig så jag är nöjd.

Brukar ju finnas fler än en sotarfirma på de flesta orter så det enklaste vore kanske att ringa konkurrenten om man inte är nöjd.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Svartmålar ingen, men det verkar vara en generell uppfattning att man inte får kritisera sotarn, precis som alla andra människor så tycker jag att även sotarna uppföra sig som folk tycker jag. Det finns rötägg i alla brancher, men i just fejarmästarbranchen så får man tydligen inte kritisera, det tycker iaf jag är fel. :)
 
xdigger skrev:
...men i just fejarmästarbranchen så får man tydligen inte kritisera, det tycker iaf jag är fel. :)
Kanske du har rätt, jag vet inte faktiskt.

För en icke vetande verkar ju jobbet otroligt enkelt.
Så om man inte ens klarar det måste man ha ett allvarligt fel.

Och då känns det lite som lyteskomik att gå in och kritisera.


Men, som sagt, jag vet inte.
Som vanligt finns det väl mer i detta än som syns med blotta ögat.
 
Det vanligaste med sotare som inte sköter sig är väl att dom kan vara allmänt otrevliga och jag förstår ärligt talat inte varför man ska stå och ta skit? Jag har i alla fall insett att livet är för kort för att stå och ta bajs från andra människor oavsett hur fin bil/kostym dom har eller inte har. :)

Ja just villasotningen är väl plättlätt men det är ju inte det enda sotare gör idag, sotare är en stolt yrkeskår och det tycker jag är kul att gamla traditioner får leva kvar. Har för mig att fejarmästaren i en mindre stad i närheten uppförde sig som en gris och fick MYCKET klagomål, han fick sig en rejäl spark i arslet.
 
I min värld finns det vissa yrkesgrupper som man inte skall bråka med.

Sotare, slamsugare, sophämtare och snöröjare hör dit.
(Hm, alla börjar på s?)

Var vänlig och visa uppskattning för vad de gör i ett jobb, som säkert inte är så kul alla gånger, så får man bra bemötande tillbaka.
Jag har i alla fall inte haft några problem med folk med dessa yrken.

Sammanfattningsvis så är alla som gör ett otacksamt jobb med bra resultat värda all respekt!
 
Dom har å andra sidan valt sitt yrke själva. Klart man ska visa uppskattning, men samtidigt ska dom behandla sina kunder väl också, oavsett hur "tråkigt" jobb dom har. Men som jag skrev, jag skiter fullständigt om man jobbar på ica, som sotare, direktör eller vad som helst, man ska behandla folk väl ändå.
 
Tar eran sotare betalt för framkörning? Det gör våran. Sen fortsätter han ner för gatan och sotar alla andras skorstenar för han har bokat in sig där på samma dag.
 
ows skrev:
Tar eran sotare betalt för framkörning? Det gör våran. Sen fortsätter han ner för gatan och sotar alla andras skorstenar för han har bokat in sig där på samma dag.
Svar: Nej.
Inte som syns i alla fall.

155 kr + braskamin 74 kr = 229 kr + moms = 286 kr.

De 155 kronorna kanske man kan kalla en "framkörningsavgift".

Men på det hela taget tycker jag att det är rimliga pengar.
En gång om året.

Han sotar och ser nog samtidigt snabbt att allt ser säkert ut.
Eld är inget att leka med.
 
Jag tror många irriterar sig på att vissa sotare utövar en form av myndighetsutövning och inte har koll på reglerna.
Eller att reglerna tillämpas olika i landet.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
I min värld finns det vissa yrkesgrupper som man inte skall bråka med.

Sotare, slamsugare, sophämtare och snöröjare hör dit.
(Hm, alla börjar på s?)
Och bönder ... (hmm Storbönder då? ;))

I alla fall om ens mark, tillfartsvägar osv gränsar till deras marker, eller att man på något annat vis är beroende av dom.
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag tror många irriterar sig på att vissa sotare utövar en form av myndighetsutövning och inte har koll på reglerna.
Eller att reglerna tillämpas olika i landet.
Japp! Nu är det snarare den som gör brandskyddskontrollen, men ibland är det samma person.

Varje gång de varit hos mig och kontrollerat så har de gnällt på min trädörr och att det inte är dubbla gipsskivor i taket. Varje gång får jag förklara att det inte är ett pannrum utan ett rum där det råkar stå en panna; en panna som inte kräver pannrum.
 
Göran.W
Det man kan göra är att ansöka om egen sotning som utförs av annan sotare.
Ja man måste ansöka om egensotning om man vill byta sotare.
Bara ringa en man vill ha så hjälper han gladeligen till med pappers biten.
Eller så ansöker man om egen sotning och gör den själv.

Min sotare har inte heller kommit hit och han skulle varit här för en månad sen men är glad han håller sig borta ett tag till för jag har ansökt om egensotning för sotaren som vann upphandlingen tänker enbart på pengar och har en massa tillägg på sotnings avgiften och har fakturerat ett flertal för saker som inte ens gjorts.
Sen är han 100 kr dyrare och skulle han sen skrapa bort tjäran i min rökgas fläkt av injekter typ som där alltid blir tjära i och inte går att undvika heller kostar det 900 kr extra och det är väl så där lagom kul att betala 1400 kr för en sotning när man betalade 380 kr innan.

Det har blivit rena sotar kriget här nere.
http://www.sotaruppror.se/gallery.htm

http://www.ystadsallehanda.se/skurup/article1806382/Sotare-pa-krigsstigen.html
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5491171
http://www.skanskan.se/article/20130404/YSTAD/704039909/-/sotare-tar-tillbaka-gamla-kunder
 
Göran.W Läser man insändarna på sotarupproret så verkar ju många inte ha koll på regelverket.
Det är skillnad på sotning och brandskyddskontroll.

Man kan nästan tro att inläggen kommer från den gamla sotaren som förlorade upphandlingen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.