Farsan var förbi ikväll och lämnade tillbaka vovven som han haft som sällskap i helgen.
När han skulle åka så rasslade det till och en rem hade åkt av..
Rassel brukar sällan medföra något bra men vad kan det vara för rem?
Hur lyder domen?
När han skulle åka så rasslade det till och en rem hade åkt av..
Rassel brukar sällan medföra något bra men vad kan det vara för rem?
Hur lyder domen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gött, håller tummarna för att det inte är allt för mycket skada på bilen för papsen.
När jag pratade med han så kom han att tänka på att det lät som han körde på något metalliskt.
Borde ju isåfall vara rullen som lossat, men det var ju ett antal mil han åkt utan den isåfall.. Men det är väl tiden/ sträckan utan rem som räknas och då är det bara någon meter.
När jag pratade med han så kom han att tänka på att det lät som han körde på något metalliskt.
Borde ju isåfall vara rullen som lossat, men det var ju ett antal mil han åkt utan den isåfall.. Men det är väl tiden/ sträckan utan rem som räknas och då är det bara någon meter.
När rullen lossnade så borde det ha tänt sig varningslampor i bilen då remmen slutade snurra med som den ska.
Det är skadligt för motorn att köra utan multiremmen även om den inte rasar precis när remmen hoppar av.
Vattenpumpen stannar t.ex.
Det är skadligt för motorn att köra utan multiremmen även om den inte rasar precis när remmen hoppar av.
Vattenpumpen stannar t.ex.
Redigerat:
Tackar för hjälpen 😄😄😄skalman1 skrev:
Då är det bara på med rulle och rem igen? Dvs inget som kan komma i otakt?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 878 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 878 inlägg
Dock finns det exempel på när "släta" remmar (de flesta nuförtiden är multirib så de är profilerade längs med drivriktningen) som gått av slungats in i kuggremmar (typiskt kamrem) och därmed ställt till med otrevligheter.Troberg skrev:
Även om det är sällan jag kollar ner i en XC70 så anar jag att Volvo har ordentliga skydd som gör detta mer än mycket ovanligt (sist jag hörde om det var det nog någon fransos kan jag tänka mig) så du behöver nog inte oroa dig @D09
/U
PS: det är något skumt med din pappas prylar och din tomt va? vågar han komma på besök framöver?
Ha ha den förväntade jag migullberg skrev:Dock finns det exempel på när "släta" remmar (de flesta nuförtiden är multirib så de är profilerade längs med drivriktningen) som gått av slungats in i kuggremmar (typiskt kamrem) och därmed ställt till med otrevligheter.
Även om det är sällan jag kollar ner i en XC70 så anar jag att Volvo har ordentliga skydd som gör detta mer än mycket ovanligt (sist jag hörde om det var det nog någon fransos kan jag tänka mig) så du behöver nog inte oroa dig @D09
/U
PS: det är något skumt med din pappas prylar och din tomt va? vågar han komma på besök framöver?
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=91447
En länk om detta ifrån jag rullar.
Vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa motorer, det som tappas utan multirem är ju generator/styrservo/ac-kompressor.
En länk om detta ifrån jag rullar.
Vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa motorer, det som tappas utan multirem är ju generator/styrservo/ac-kompressor.
Exakt detta hände för mig på en tidigare bil, då var det vulkningen som höll på att släppa på skivan vilket resulterade att remmen gick snett och lossnade var femte mil ungefär.skalman1 skrev: