D09
Farsan var förbi ikväll och lämnade tillbaka vovven som han haft som sällskap i helgen.

När han skulle åka så rasslade det till och en rem hade åkt av..

Rassel brukar sällan medföra något bra men vad kan det vara för rem?

Hur lyder domen?

ImageUploadedByByggahus.se1381092589.271221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1381092607.002284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1381092641.286128.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Han tyckte att det såg ut som en rulle hade försvunnit...
 
Ser ju ut att vara en vanlig multirem, antagligen spännrullen som pajat.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
skalman1 skrev:
Ser ju ut att vara en vanlig multirem, antagligen spännrullen som pajat.
Innebär det att motorn är slask?

Typ som en kamrem?
 
D09 skrev:
Innebär det att motorn är slask?

Typ som en kamrem?
Nej, den kan slira eller försvinna utan att orsaka haveri direkt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gött, håller tummarna för att det inte är allt för mycket skada på bilen för papsen.

När jag pratade med han så kom han att tänka på att det lät som han körde på något metalliskt.

Borde ju isåfall vara rullen som lossat, men det var ju ett antal mil han åkt utan den isåfall.. Men det är väl tiden/ sträckan utan rem som räknas och då är det bara någon meter.
 
När rullen lossnade så borde det ha tänt sig varningslampor i bilen då remmen slutade snurra med som den ska.

Det är skadligt för motorn att köra utan multiremmen även om den inte rasar precis när remmen hoppar av.
Vattenpumpen stannar t.ex.
 
Redigerat:
D09
skalman1 skrev:
När rullen lossnade så borde det ha tänt sig varningslampor i bilen då remmen slutade snurra med som den ska.

Det är skadligt för motorn att köra utan multiremmen även om den inte rasar precis när remmen hoppar av.
Vattenpumpen stannar t.ex.
Tackar för hjälpen 😄😄😄

Då är det bara på med rulle och rem igen? Dvs inget som kan komma i otakt?
 
Nej inget kommer i otakt.

Att det är spännrullen är ju dock en gissning från min sida.
Något som ser lite lurt ut på första bilden tycker jag är att det släta hjulet ligger längre ut än dom ribbade.....
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Då är det bara på med rulle och rem igen? Dvs inget som kan komma i otakt?
Inga släta remmar sitter på något som kan komma i otakt, är det viktigt att saker går i takt så är det kuggrem eller kedja.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
ullberg
Troberg skrev:
Inga släta remmar sitter på något som kan komma i otakt, är det viktigt att saker går i takt så är det kuggrem eller kedja.
Dock finns det exempel på när "släta" remmar (de flesta nuförtiden är multirib så de är profilerade längs med drivriktningen) som gått av slungats in i kuggremmar (typiskt kamrem) och därmed ställt till med otrevligheter.

Även om det är sällan jag kollar ner i en XC70 så anar jag att Volvo har ordentliga skydd som gör detta mer än mycket ovanligt (sist jag hörde om det var det nog någon fransos kan jag tänka mig) så du behöver nog inte oroa dig @D09

/U

PS: det är något skumt med din pappas prylar och din tomt va? vågar han komma på besök framöver?
 
D09
ullberg skrev:
Dock finns det exempel på när "släta" remmar (de flesta nuförtiden är multirib så de är profilerade längs med drivriktningen) som gått av slungats in i kuggremmar (typiskt kamrem) och därmed ställt till med otrevligheter.

Även om det är sällan jag kollar ner i en XC70 så anar jag att Volvo har ordentliga skydd som gör detta mer än mycket ovanligt (sist jag hörde om det var det nog någon fransos kan jag tänka mig) så du behöver nog inte oroa dig @D09

/U

PS: det är något skumt med din pappas prylar och din tomt va? vågar han komma på besök framöver?
Ha ha den förväntade jag mig ;)
 
skalman1 skrev:
Nej inget kommer i otakt.

Att det är spännrullen är ju dock en gissning från min sida.
Något som ser lite lurt ut på första bilden tycker jag är att det släta hjulet ligger längre ut än dom ribbade.....
Exakt detta hände för mig på en tidigare bil, då var det vulkningen som höll på att släppa på skivan vilket resulterade att remmen gick snett och lossnade var femte mil ungefär.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
jojjeblom skrev:
[länk]

En länk om detta ifrån jag rullar.
Vattenpumpen drivs av kamremmen på dessa motorer, det som tappas utan multirem är ju generator/styrservo/ac-kompressor.
Där ser man, tråkigt läge för kamremmen om vattenpumpens lager skulle tröttna på livet dock.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.