Vi har en sten uteplats på ca 28 m2 och nu har vi satt upp stolpar runt om och balkar på långa och korta sidorna, sen kommer det att monteras ett tak likt en markis men hårdare material som tål klass 3 vindar och regn, sen på vintern kan man rulla tillbaka det och då har man helt öppet, frågan är följande , krävs det bygglov gör detta?

Tack för ett snabbt svar
 
Beror på om det finns en detaljplan eller inte.

Om det gör det måste du ha bygglov om du skall bygga ett tak som skall sitta uppe hela sommaren. Rullar du det tillbaka varje kväll behövs inget bygglov enligt mig.
 
Håll bygget borta från grannen med minst 4,5 meter, då skall det inte vara något problem, Det bästa är dock att ringa kommunen ock fråga.
 
haavard skrev:
Beror på om det finns en detaljplan eller inte.

Om det gör det måste du ha bygglov om du skall bygga ett tak som skall sitta uppe hela sommaren. Rullar du det tillbaka varje kväll behövs inget bygglov enligt mig.
I sådana fall hade jag valt att vara lite pragmatisk... :)
 
ImageUploadedByByggahus.se1381037428.100971.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tSå ser det ut
 
Jag skulle nog tro att det kanske inte är lovpliktigt. Men jag skulle kolla med kommunen för säkerhets skull, och försök på besked i skrift. Med nya PBL så är det oerhört dyrt att göra fel. OM det skulle visa sig vara lovpliktigt, så tror jag att "böterna" börjar på drygt 20 000, och kan bli uppemot 100 000. Och OM det visar sig i efterhand att det var lovpliktigt så tror jag att böterna döms ut även om ni då söker och får bygglov.

Straffavgifterna är uppdelade, dels en avgift för att man byggt en viss yta utan lov, sedan antingen 11 eller 22 000 för att man påbörjat bygget utan starttillstånd, och ytterligare 11 eller 22 000 för att man tagit det i bruk utan slutbevis.
 
Det där är inte lite virk det!

Bygglov: För själva konstruktionen behövs troligen inte bygglov, men det kan ses som en fasadförändring av huvudbyggnaden och då är det bygglov ändå.

Bygganmälan: Konstruktionen kan innebära att ni måste anmäla byggt och ha en KA, då ska ni egentligen invänta startbesked.
 
P.S monterar du ett tälttak på den där konstruktionen och det blåser kraftigt då finns risk för att den rasar då den inte ser ut att vara vindstabiliserad.
 
Vad menar du med vindstabiliserad ? Stolparna är gjutna i marken 1 meter djupt med grovbetong, plus att den sitter fast i hus fasaden, räcker inte det?
 
Shad skrev:
Vad menar du med vindstabiliserad ? Stolparna är gjutna i marken 1 meter djupt med grovbetong, plus att den sitter fast i hus fasaden, räcker inte det?
Du kan gjuta 3 m djupt, när det gäller stabilitet i sidled spelar det ingen roll.
Om du ställer dig vid en stolpe längst från huset, kan du då få gung på konstruktionen om du tar i?
 
Hur gör man då för att vind stabilisera?
 
Shad skrev:
Hur gör man då för att vind stabilisera?
Du kan styva upp det genom att sätta en regel snett, mellan kortsida och långsida på limträet..
 
Detta är ett byggnadsverk. Kan inte se annat än att bara detta kräver bygglov...
 
aedwall skrev:
Detta är ett byggnadsverk. Kan inte se annat än att bara detta kräver bygglov...
Byggnadsverk, är inte den definitionen utbytt mot byggnad i PBL?

Dock finns det domar där tältkonstruktioner har klassats som byggnader. Vilket gör att denna byggnad är i gråzonen, kanske bygglov eller inte. Det är bara Shads lokala SBK som kan avgöra. Dvs Shad måste ansöka om lov för att vara säker.
 
Om det skall krävas bygglov för byggnad måste den ha tak. Så som den står där krävs inget bygglov.
Iofs kan kanske kommunen säga att det krävs bygglov för fasadändring, men jag tror inte det håller vid ett överklagande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.