Vi ska sätta igång med renovering av vårt vardagsrum och då byta ut innertaket. Det är vävtak som sitter där nu och vår tanke är att ta ner det och sätta gips istället. Men vi har tidigare tyckt att det lätt blir att skarvarna lyser igenom när man målar taket så nu funderar vi på om Microlit är något att satsa på i taket? Är det någon som har använt det och gör det skillnad? Vi har även aspekten att taket inte ska få synliga sprickor när huset rör sig med i tanken med Microlit.

Kom med åsikter och tankar till två amatörer! ☺️
 
Jag har kört Microlit på hela övervåningen, funkar kanonbra. Bör va två när man sätter upp den.
 
Härligt att höra Stefan N! Har du lagt Microliten kant i kant eller har du överlappat? Blir det skarvar som kräver lite spackling innan målning även på Microliten?
 
  • Gilla
Hans-Ola
  • Laddar…
Vi har microlit (från Flügger) i kökstaket, ca 25 kvm, 1-planshus. Satte det för att minska risken för sprickbildning. Har funkat kanon i ett år snart, inte minsta tendens till sprickor. Satte det kant i kant, lite pilligt, men är man två så går det bra! Har satt överlapp på några ställen i huset i övrigt, och det ser inte så kul ut. Försök att sätta kant i kant. Färgen skyler inte överlappet, och spackel ger fel yta mot microliten.
 
Jag sätter överlapp och skär mitt i med rakblad, blir fullständigt osynligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.