Hej, har köpt ett fritidshus, men ser inget värde i huset eftersom jag ska riva det bygga ett nytt nästa år. Banken säger att jag måste försäkra huset pga att det står "tomt med hus" i köpekontraktet. Men huset är inget värt för mig säger jag, så därför vill jag ej försäkra det ! Vag gör jag?
 
B
Byt bank?
 
Det är enkelt. Du försäkrar huset eller byter bank.
 
Hmmm, byta bank :), har precis fått klart lånet o köpt stugan......
 
Frågan är väl om du kan få tomten omvärderad som tomt. Banken kräver försäkringen för att säkra sin pant. Om du kan få en värderingsman att värdera fastigheten som tomt utan hus, till samma värde så borde banken gå med på att skippa försäkringen.
 
Hej, bra tips "hempularen", ska jobba på den ideen...
mvh DD
 
Försäkringen kostar väl inte många hundralappar? Tror jag betalar 900 om året. Dock är det stoor skillnad på fb.
 
Banken erbjöd sin försäkring: 1500kr
 
Det torde inte kosta många hundralappar att försäkra ett värdelöst hus?
 
Om du har en fastighet med en byggnad på, och har fått banken att ge ett lån med denna fastighet som säkerhet, så är det självklart att banken kräver att du håller huset brandförsäkrat.

Det har varit ett lånevillkor ungefär från år noll.

Och försäkringen, alltså bara brandförsäkring, behöver inte kosta många tior.
 
Ring ditt försäkringsbolag, det finns speciella försäkringar för hus som står tomma... och dom täcker bla brand.... det vet jag tyvärr av egen erfarenhet.
 
Mikael_L
Jag förstår att det känns som sura pengar.

Men gäller detta ett enda år så tror jag detta är fel sak att använda sin tid till och strida över.
Det blir inte mycket pengar (även om dom är sura), särskilt om du lägger någon timme på att finna det allra billigaste försäkringsalternativet.

Du ska bygga nytt nästa år?
Jag lovar dig att du kommer förarga dig många gånger över sura, tråkiga och löjliga pengar du kommer behöva betala i onödan. :cool:
 
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
hempularen skrev:
Frågan är väl om du kan få tomten omvärderad som tomt. Banken kräver försäkringen för att säkra sin pant. Om du kan få en värderingsman att värdera fastigheten som tomt utan hus, till samma värde så borde banken gå med på att skippa försäkringen.

Men se upp med fastighetsskatten :) den begränsade fastighetsavgiften gäller bebyggd fastighet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
O
Det allra smidigaste är nog som sagt att ringa runt till försäkringsbolagen... Berätta vad du har för kåk och vad du vill åstadkomma.... Kan säkerligen få ner försäkringspremien ganska långt....
Välj en hög självrisk, skippa allt som inte har med själva fastigheten att göra...
 
Du kan ju få ett billigt nytt hus om ditt försäkrade ruckel "råkar" brinna ned :sly:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.