Hej jag har en nivå skillnad på en meter mellan min och grannens tomt så jag gjöt en sula och murade upp med lecablock och putsade muren. På baksidan av muren lade jag åldersbeständig plast mot muren och lade ner dräneringsrör med markduk över och fyllde igen med sand hela vägen upp.

Sen en målade jag muren med vit silicon harts färg men färgen släpper.

Vad vad är det som är fel?
 
Kanske putsen inte fick torka tillräckligt?

http://malartips.se/putsu.html

Från länk:
Ny puts, även lagningar, skall tillåtas torka tills putsen antar en vitgrå yta, vilket tar minst 4-6 veckor, för att putsen skall hinna att karbonatisera. Förr målades aldrig puts samma år den påfördes. Vi använder idag samma typer av puts som då, därför bör denna regel gälla även idag.
 
Redigerat:
Får en spontan känsla av att den där plasten är en del av orsaken också, eller så missförstår jag. Muren är helt fristående utan kontakt med andra byggnader? Vad är plasten till för?
 
Plasten är till för så att inte fukten kan gå in i murens baksida. Där är det ju uppfyllt så en sida där den är målad är den helt fri och baksidan bär den upp grannens tomt så där är det 1 meter marktryck på muren. Har också plåt på muren så att inte fult kan komma ner i den öppifrån vid regn
 
Jag hade en tänkte med att jag målat med silicon hart färg för den andas väl inte?
det gör ju inte plasten heller så då kanske det är det som gör det?
 
Plasten är väl inte så jättebra lösning. Nu ligger den ju pressad mot muren utan chans till lutning. Platon eller liknande hade nog vart lämpligare.
 
Jag skulle gissa att inlägg nummer 2 från "stoif" är det som ligger närmast sanningen.

Sedan undrar jag lite hur du gjorde med vinkeln som bildades mellan sulan och muren? Gjöt du ett fall så att vatten som regnar eller på annat sätt kommer ner till sulan har en chans att rinna av? Annars finns risk att vatten blir stående där. Detta vatten kan eventuellt absorberas av muren?
 
Det hade nog varit bättre med Platon som sagt, eller helt skippat plasten och låtit den naturliga fuktvandringen fått pågå.

Markfukten underifrån sugs exempelvis upp av muren, fastnar mot plasten och tvingas ut i sin helhet mot färgskiktet. Är det inte helt genomsläppligt så...
 
Redigerat:
Det är nog helt enkelt färgvalet som spökar. Fristående mineralisk yta är ett typexempel på vad silikatfärg bör användas till. Det kan även vara putsen som är blöt eller plasten som orsakar en dålig fuktvandring, men på sikt hade nog vilken filmbildande färg som helst släppt på den ytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.