Hej

Jag har precis flyttat in i ett hus där jag tänkt gipsa och tapetsera om, men eftersom man är som man är börjar man undersöka konstuktionen, vilket ger ett antal frågetecken...

Huset är från 1920-talet uppskattningsvis och taket är ett mansardtak där ursprunglig isolering är sågspån, även om jag hittat säckväv, tidningar från 40-talet, och någon som ser ut som en tidig variant av isolering..

.. men till saken.. Det jag ser som inte är korrekt utfört enligt dagens standarder är :

1. Ingen ventilation någonstans i takkonstruktionens branta del/kattvind

2. Det är bytt till mineralull i takets branta delar/kattvind vilket inte är lämpligt i ett hus som inte har ångspärr, och taktiken som använts är att fylla alla utrymmen där det finns plats såsom kattvinden.

Så frågan är då vad man ska göra för att vara så smart som möjligt. Att ventilera kattvinden är extremt omfattande arbete, bla så är huset av T-form med 5 separata kattvindar, och jag ska inte in och gräva vid mer än två.. Men ska man byta till linulls-skivor istället för minerallullen med tanke på att jag inte vill ha ångspärr lite här och där..
Det har iofs varit såhär i 20 år och verkar må bra, så varför inte bara låta det vara?

Vad tycker ni?

1.jpg 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi hade en liknande konstruktion i vårt hus, byggt på 40-talet. Under taket fanns en spalt på kanske 10 cm där man proppat in gullfiber, och på några av kattvindarna hade man isolerat golv och vägg med mineralull. Huset hade ingen ångspäär, och vinden hade ingen ventilation. Däremot hade vi ganska mycket mögelpåväxt, det var ordentligt fuktigt under den kalla årstiden. Vårt första drag var att byta ut befintlig gullfiber mot just linisolering (15 cm) i vägg och snedtak, och att ordna så att det blev en luftspalt under råsponten. Det blev inte bättre alls, även om mössen verkar gilla gullfiber mer än lin ...

I nästa veva la vi en utanpåliggande isolering, för att bygga det som kallas klimatvind. Isoleringen ligger då utanför råsponten, direkt under takpannorna. Planen var egentligen att bara lägga på isoleringen, men eftersom undertaket var så rötskadat så bytte vi hela paketet. Vi har fortfarande ingen ventilation på vinden, men hittills är vi nöjda. Vinden är jättefin och luftfuktigheten låg. Dock är det såklart ett ganska stort projekt att isolera utvändigt, även om det kanske är mindre besvärligt än att göra det invändigt i ett gammalt hus.

Hursomhelst, min erfarenhet är att linets förmåga att binda fukt är begränsad. Effekten blir marginell. Finessen med kutterspån, som legat på vår vind tidigare, är väl kanske att det inte isolerar så bra och därmed blir temperaturen högre på vinden. Detta i sin tur gör att den relativa luftfuktigheten sjunker och risken för mögel minskar.

Om det funkar som det är nu så finns väl ingen anledning att ändra en massa? Fördelen i vårt hus, efter isoleringen, är lite lägre uppvärmningskostnad och bättre inomhuskomfort - det blir inte längre kallt så fort det blåser ute.
 
Den som fixat med väggen förr har inte riktigt vetat vad han/hon gjorde, hela väggen varierar från att ha ett område helt oisolerat, upp till ett annat där det ligger 30 cm isolering + 10 cm sågspån..

Efter att ha ryckt i allt som jag tycker är onödigt krafs så ser det ut som på bild2, och då tänker
jag ta bort området i mitten som fortfarande har sågspån, och sedan öppna upp och göra en luftspalt.
När jag har luftspalten så blir det 10cm linull överallt.. vill inte ha mer för att jag betalar hellre mer i värmekostnad och får varmare väggar än att isolera tjockare och riskera fuktigare väggar..

GunnarM, du hade visst inte så positiva erfarenheter, men vi köpte huset med helt nyrenoverat tak, där det ligger ett andra lager råspont på planken som syns på takstolarna och papp, med nya pannor överallt, så jag fixar hellre till allt från insidan om det går eftersom där finns en hel del fel ändå..

Låter det som en sund tanke att göra såhär?

vägg förr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vägg sedan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tyckte linullen var ett jättebra material på många sätt! Behagligt att jobba med, kliar inte, dammar inte så mycket, stadigt och bra och kanske rentav en smula miljövänligt (frågetecken där ...). Men jag hade läst en del om linullens undergörande verkan för att kunna bära fukt och jämna ut fuktbelastningen över året, och vårt hus möglade minst lika med linull som med gullfiber. Däremot verkar mössen trivas sämre i linullen, och det kändes som ett helt ok material att jobba med. När jag rev gullfibern hade jag skyddskläder och andningsmask.

Att ge möjlighet för luften att cirkulera en smula, och desutom inte ha för stor termperaturskillnad mellan boyta och vind tror jag är en bra idé, det är ju precis så vi gjort och hittills funkar det bra. Vi trodde inte heller att det skulle vara realistiskt att plasta in hela övervåningen i vårt gamla ruckel, och då får man ju leva med att det är ett gammalt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.