jag känner mig smått förvirrad och hoppas nån har bra svar..
jag har försökt hitta HUR man ska göra med bleck-anslutningen mot fodret.. räcker det med att "bara" såga ett vågrätt snitt i fodret så att man trär in plåten UTAN uppvik? eller, ska man ta ut i fodret (antingen som ett liggande L , eller som ett [ ??) så att man kan stoppa dit plåten MED uppvik?
När man gör uppvik på svart plåt, hur gör ni för att inte baksidan på plåten som är omålad inte ska synas från sidan? gör man ett "dubbelt uppvik" dvs tar till extra plåt som man "viker ner" på baksidan uppviket?? eller är det bättringsfärg som gäller?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon vet om nån "plåtslagarskola" på nätet eller youtube, men jag får inte upp nå vettiga klipp när jag u-tubar 'fönsterbleck' eller 'window ledge'..
 
Www.lindab.se finns det beskrivningar hur man gör urklippen och bockningar för ett korrekt och godkänt uppvik. Det är mycket viktigt att det blir tätt så inte vatten rinner in i väggen.
Plåtslagarens har en plåt som är klädd med en skyddsfilm, så när man bockar plåten skyddar den mot märken. När man är klar tar man bort skyddsfilmen.
Men även utan film brukar det inte bli några större märken. Utsidan på en gavel på ett fönsterbleck lämnar man som den är (grå). Vill du måla går de alldeles utmärkt.
 
Glömde....man måste ha uppvik. Antingen tillverkar man blecket så att det passar exakt mellan foder/smyg, det skall ej finnas någon glipa. En liten mjukfog mellan foder och bleck skadar inte. Eller så gör man blecket lika långt som fönstret är brett och sågar ur ett Jack i fodret. Jacket skall sågas ur så att jacket lutar lika mycket som blecket faller så blir det snyggast.
 
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
tack för dina svar! får nog ta o fila ner kanterna lite på falstången, så ev. grader försvinner.. sen kanske det inte är en dum idé då med ett tygstycke emellan för att få bort märkena..
Är det nån annan som upplever att ni får mycket märken av eran Jula-tång??
 
PeterJeffrey skrev:
tack för dina svar! får nog ta o fila ner kanterna lite på falstången, så ev. grader försvinner.. sen kanske det inte är en dum idé då med ett tygstycke emellan för att få bort märkena..
Är det nån annan som upplever att ni får mycket märken av eran Jula-tång??
Japp, men tycker inte det är ett tillräckligt problem för att behöva åtgärdas. Har bara bockat vit plåt och då syns det heller inte lika mycket (bortsätt från det svarta färgskavet från tången).
 
Så här klipper och bockar jag iaf om det kan vara till någon hjälp.
ImageUploadedByByggahus.se1380123782.015918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1380123794.881748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1380123807.065262.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1380123821.698947.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1380123836.698712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1380123876.167348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1380123759.546180.jpg
  • Gilla
Mats Bengtsson och 3 till
  • Laddar…
PeterJeffrey skrev:
Har ni något råd för hur jag kan göra så att det INTE blir märken på resterande bleck?? Ha en gammal kökshandduk mellan käftarna och plåten??
Om du tejpar falstång med silver tejp repar den mindre sen kan man inte bryta upp det i 90 grader på en gång utan man får bryta upp lite i taget och sen nå över igen.
 
Jag har en fasonsax (wiss? )som är lite misshandlad. Lite hack på käftarna. Går det att fila till med en fil eller är det bara skrota?
Tips på hur man fixar upp plåtsaxar?
 
Intressant Mell, har själv rätt många fina saxar från loppis som behöver lite bättre skärpa. Har funderat på Tormeken men inte fått ändan ur...
 
Mell skrev:
Jag har en fasonsax (wiss? )som är lite misshandlad. Lite hack på käftarna. Går det att fila till med en fil eller är det bara skrota?
Tips på hur man fixar upp plåtsaxar?
Fil funkar bra, kolla också glappet mellan käftarna och spänn om det glappar för mycket. Gör underverk för klippet!
 
köpte förresten en HÖ fasonsax från stubai, en falstång på Jula och en noname rak "wiss-sax". sen fick ja komplettera med en VÄ "wiss-sax" från Raptor på Beijers.
Hittills är jag väldigt nöjd med Raptor-saxen att den hade hölster som följde med + att det öppnar sig bara genom att man trycker ihop handtaget lite, dvs man slipper hålla på o "snäppa av" spärren hela tiden.. Stubai saxen klipper som i smör, men jag kan verkligen inte förstå varför de inte kan göra den mer praktisk genom att ha "rätt" färg på handtagen + att den saknar hölster eller nåt att fästa en snodd i. Hade jag varit designer/konstruktör så hade jag utformat handtaget så att det hade funkat i en hammarhank, eller iaf gjort ett fäste i ena skalmen så att man kan fästa en karbinhake, för den använder man ju mest o måste lita på att den sitter kvar i spikfickan, eller att man träffar rätt/den får plats i tumstocksfickan när man är där uppe på taket.. Ett alternativ är ju iofs att införskaffa ett gäng Bigg Luggs o fästa i div. verktyg.. men vet inte vart man får tag på dem i sverige..
heheh kanske skulle bli "konstruktör".. ;)
 
Inte dumt med idéer, men man får nog jobba varje dag med verktygen ifråga för att förstå att det inte funkar på ett visst sätt. Många plåtslagare har bara en hink med sina verktyg i. Det kanske inte ser så avancerat ut men det kan vara så att de kommit fram till att det är det mest praktiska.
 
verktygsgurun skrev:
Så här klipper och bockar jag iaf om det kan vara till någon hjälp.
...
[bild]
Bra bildserie! (y)

Jag brukar lägga den vikta fliken bakåt, blir lite snyggare tycker jag. Jag brukar ha ett stålstycke med mig när jag vet att jag ska göra många bleck. Ca 40x80x200 mm med mjukt rundade hörn för att ha som anslag så att man får snygga "vik".

Ett annat tips är att använda falsöppnartången för att göra första anvisningen i plåten vid vikning. Använder man falstången blir gärna vikningarna lite runda.

Se dock till att använda era plåtverktyg med omsorg. Falstången är ingen allroundtång som kan användas till allt möjligt. Får du ett hack i den kommer den att repa all plåt den kommer i närheten av för all framtid. Detsamma med falsöppnaren.
 
vojma skrev:
Bra bildserie! (y)

Jag brukar lägga den vikta fliken bakåt, blir lite snyggare tycker jag. Jag brukar ha ett stålstycke med mig när jag vet att jag ska göra många bleck. Ca 40x80x200 mm med mjukt rundade hörn för att ha som anslag så att man får snygga "vik".

Ett annat tips är att använda falsöppnartången för att göra första anvisningen i plåten vid vikning. Använder man falstången blir gärna vikningarna lite runda.

Se dock till att använda era plåtverktyg med omsorg. Falstången är ingen allroundtång som kan användas till allt möjligt. Får du ett hack i den kommer den att repa all plåt den kommer i närheten av för all framtid. Detsamma med falsöppnaren.
Ja det kan vara lite olika hur man lägger fliken. Jag använder egentligen bara falstången när jag bockar bleck som inte är så djupa, har jag djupa bleck använder jag ettegentillverkat verktyg som göra hela bockningen i ett svep.
Falsöppnartången brukar jag använda när jag gör omslaget vid nervik.
 
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.