Jag har två stycken äldre lysrörsarmaturer i min källare, med 6st ganska korta rör i vardera samt lika många glimtändare.

I flera år har endast cirka hälften av lysrören gått att tända och sedan föll de ifrån ett och ett och de stod och blinkade.

När jag inte gjorde något åt dem så slocknade respektive armatur helt och hållet.

De sitter i varsitt rum i källaren så de är inte kopplade på samma grupp.

När jag sedan köpte helt nya rör + tändare så får jag dem ändå inte att lysa!

Jag har testat varje rör genom att kontrollera att de fungerar när jag sätter dem i armaturen ute i källargången.

Jag är osäker på om jag har rätt sorts glimtändare?

Det fanns olika att köpa "single" och så en annan sort...vad den nu hette. Jag känner inte till skillnaden.

Kan själva armaturen ha tagit skada av att det suttit trasiga rör och tändare under väldigt lång tid?

Vad kan vara fel? :confused::(
 
Om du har lika många glimtändarsocklar som lysrör skall du ha modell "singel". Ett vanligt fel på äldre armaturer är att själva hållarna till lysrören går sönder så att inte lysröret får kontakt där. Ganska enkelt att byta.
 
Är det 18 Watts lysrör ska du ha tändare märkta S2.
 
I den ena armaturen är det 6st rör och 6st tändare

I den andra är det 5 rör och 4 tändare

Jag har provat att byta rubbet..... och jag har upptäckt att när jag har strömbrytarna i rummen i ena läget och vrider på gruppsäkringen så "gnistrar" det lite runt proppen. Något drar alltså ström trots att det inte lyser. Om jag släcker i bägge rummen så gnistrar det inte.

Tvärtom mot vad jag sa från början så ligger armaturerna alltså på samma grupp.

Detta med effekten på rör och glimtändare, kan det påverka? Vad är det som gäller där?

Jag menar vilket är bäst, att man har för stor effekt på glimtändarna eller för liten? Och vad är problemet.....vad är det som kan hända om man har fel tändare?
 
Eftersom det är en äldre armatur så förutsätter vi vanliga T8-rör. Då är det alltid lika många glimtändare som det finns lysrör. Men det finns som sagt två olika typer.

Kolla antalet reaktorer (drosslar), skapligt stora metallinkapslade saker. Är antalet reaktorer lika med antalet lysrör så ska SINGELtändare användas. Om däremot antalet drosslar är hälften av antalet lysrör så ska SERIEtändare användas. Fel tändartyp funkar inte - de tänder helt enkelt inte. Det troliga är väl att det är fel typ av glimtändare om allt är bytt och det ändå inte tänder - dubbelkolla att det verkligen är rätt sort. Glimtändare funkar för väldigt många effektvarianter av lysrör medan det däremot är kritiskt att det verkligen blir rätt med serie/singel.

Det händer ibland att reaktorer förstörs av att under långa tider vara inkopplade till lysrör som blinkar, det är dessutom en (ö)känd brandrisk! Reaktorerna kan överhettas. Man ska därför ALLTID plocka ur blinkande lysrör om man inte har lysrör hemma för att byta.

Det finns också elektroniska glimtändare som automatiskt släcker blinkande lysrör, en bra säkerhetsgrej plus att lysrören påstås hålla längre. En bonus är att det inte blinkar vid tändning. Även dessa måste väljas rätt m.a.p. serie/singel.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
ett enkelt sätt att lösa problem med gammla lysrörsarmaturer är att kasta dom o köpa nya.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
daugaard skrev:
ett enkelt sätt att lösa problem med gammla lysrörsarmaturer är att kasta dom o köpa nya.
Visst kan man byta dem, men då de är av en udda storlek och är inbyggda i taket (innertaket är byggt efter armaturerna) och fästade i ett betongbjälklag så blir det ju en del pyssel även med att byta ut dem.
 
Immobil skrev:
Är det 18 Watts lysrör ska du ha tändare märkta S2.
Ja det är korta rör, 18W så jag kanske ska prova att köpa ett helt gäng sådana S2-tändare. Det har jag inte testat. Det kanske också gör att de inte tänder?
 
Vad har du för glimtändare nu då? Om du har trasiga glimtändare eller fel typ tänder ej röret. Har du lika många lysrör som glimtändarsocklar skall du ha tändare märkta S10 "single".
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.