Vad har jag för alternativ när det gäller centralstyrning av ett knx system...

...som dessutom kan brygga över till andra standarder, då framförallt z-wave (som jag ännu inte satt mig in i, men som jag kommer att köra värmen med eftersom min Thermia bergvärmepump stödjer det via Thermia-link), och kanske ren "Ethernet"?

Detta är en kommersiell produkt jag sett (men inte trängt in i):
http://comfortclick.com/

Jag har sett att det finns linknx/knxweb, är det det man använder? I så fall hur definierar man sina egna scenarion, eller vad det heter i sen sådan värld?

Jag kan tänka mig en digital brygga om det är den enklaste möjliga lösningen, dvs. ett antal digitala signaler mellan knx/z-wave.

För värmestyrningen är Thermia/Danfoss Link med tillhörande thermostater och reglering (just nu:) givet, eftersom jag redan har byggblocken, och de verkar fortfarande rätt.
 
Ingen? Kanske någon som kör tillverkarspecifika lösningar som Hager Domovea? Dåligt med z-wave förstås. ;-)
 
ullberg
Jag körde OpenRemote för länge sedan, då var det lite för ofärdigt så jag drog iväg åt ett annat håll (Gira Homeserver, men då blir Z-wave lite knepigare). Jag tror det har hänt en hel del sen dess och jag kan mycket väl tänka mig att det är riktigt bra idag.

/U
 
Hur funkar OpenRemote som "centralserver", är inte det mer ett iphone interface?
 
ullberg
I så fall får du väl definiera centralserver.

Det var som sagt ett tag sedan jag kollade på det, men såvitt jag vet kan man bygga logik, tidsstyrningar m.m. i det, sen råkar det vara en visualisering också (precis som comfort click du skriver om ovan).

/U
 
Jag får läsa på... Tack
 
Köp en Raspberry Pie för 300kr och ta ner openhab (gratis) så kan du styra knx, modbus, z-wave, sonos, IHC/ELKO, Nibe, 1Wire och en hel massa andra komponenter. Och det är naturligtvis gratis.
http://www.openhab.org

Kör det hemma med KNX, 1-Wire, z-wave, Sonos och snart modbus
 
Jag kör också openHAB. Deras 1-wire-bindning bygger faktiskt på ett Java-bibliotek för 1-wire som jag skrev för något år sedan. Fördelen med openHAB är som sagt att den är gratis och har stöd för väldigt många standarder. Dessutom skulle jag säga att projektet är väldigt aktivt just nu. Det som saknas är vettiga verktyg för att sätta upp sitt system. Dessutom är dokumentationen väldigt undermålig och man får mest hanka sig fram genom att tolka andra konfigurationer snarare än att läsa en manual.
 
Hur lätt är openhab att konfigurera? Jag har idag eibport, där används en java app för att konfigurera, som
sedan "skapar" en java app som man sedan startar för att styra huset. Jag använder den både i min
Frukt-padda och på en inbyggd vägg-pc

rasberry pie & openhab verkar vara ett mycket bra alternativ annars, kanske dags att prova.
 
Det är en relativt hög tröskel att ta sig över i början. Men när väl det är gjort så är möjligheterna rätt stora. Inte minst om man vill integrera olika typer av system med varandra. Stöter man på problem så är det nästan enklast att fråga. Antingen här eller på openhabs mailinglista eller deras Google+-grupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.