Hej...
Kör med pelletspanna och i dagsläget så styrs framledningstemperaturen av en utegivare och sedan sitter det termostater på radiatorerna (en del termostater behöver bytas, kompletteras)

Huset påverkas mycket av solvärme då vi har stora fönster där solen lyser in hela dagarna och det blir väldigt varmt även vintertid av solen, temperaturen stiger upp till 25-26 grader på bottenvåningen och 24-25 på övervåningen där vi knappt har någon radiator på.

i den biten av källaren som vi använder (tvättstuga) så sitter det en radiator endast, och där har vi tvärt om problemet att temperaturen sjunker till 15 grader fast radiatorn inte har någon termostat och står på full värme, (underdim radiator?)

Tänkte försöka få till en bra styrning av värmen och funderade på göra så här, på bottenvåningen där kök, vardagsrum matrum toa hall är (öppen planslösning till stor del) sätta en rumsgivare som komplement till utegivaren som styr framledningstemperaturen, på övervåningen byta ut alla de 3 termostater som saknas/är trasiga.

Kommer denna lösning fungera? hur ska jag göra med termostater på bottenvåningen? behövs de när jag har en rumsgivare? källarproblemet, kan det lösas med en konvektorradiator eller byta ut den vanliga radiatorn till en överdim?

Vill få till en mer jämn temperatur i hela huset ca 21 grader och spara in på pelletsen för som det känns nu så är elementen varm även när solen ligger på och värmer på vilket leder till höga temperaturer inne.
 
Du har redan den bästa tänkbara regleringen för pelletseldning.
Innegivare är en primitiv reglering som de som har värmepumpar tvingas använda.
Värmepumpar kan inte ge hög framledningstemperatur.
Innegivare kan inte kompensera för solinstrålning medan termostater på elementen kompenserar direkt och i varje rum för sig.
Byt ut de termostater som är trasiga.
Kanske är det pinnen i ventilen som termostaten trycker på som har fastnat.
Knacka lite på pinnen så den lossnar i så fall.

Lyssna på folks tyckande kan vara farligt när det gäller värme, alla vill skryta om sitt.

Värma en oisolerad källare kräver mycket pellets jämfört med ett bostadsrum
Justera upp framledningstemperaturen när du bytt termostaterna så räcker kanske elementet i källaren till
 
Om du ska hålla samma temp i källaren som uppe kommer det att kosta mer..
flytta isåfall innegivaren till källaren, montera bra termostater på övervåningen. Då kommer pannan jobba med temperaturer till källaren och termostaterna sköter värmen uppe och kompenserar även mot solstrålning.

sen en annan grej!
Värmepump och inne+utegivare är det bästa sättet att styra den med! (Läs enda vettiga)
Termostaterna på radiatorerna har då till uppgift att maxbegränsa och skall ställas högre än tänkt rumstemperatur. Annars kan du få problem med driften av vvp.
 
Det där är lite individuellt, hos mig kräver källaren betydligt mindre värme än boplanet.
 
Samma hos mig. Källaren är bra isolerad mha lera, sand. Dock så är höjden vägg ovan mark kritisk. Där läcker mycket värme i källare. Endast en radiator i källaren är dock för lite. Jo, konvektor element kan göra susen. Håller med övriga om att innegivare gör det sämre. Omdu har gamla termostater, byt till nya.
 
Vad använder ni för termostater? Sådana som reglerar temperaturen själv eller är ni hela tiden där och rattar själva??

Några tips på bra termostater?

Själv sitter jag med 50-tals grejer i hela huset och funktionen på de flesta är väl minst sagt tveksam :)
 
Alla termostater reglerar själv.
 
Ok, men jag har en sån där ratt som jag själv snurrar på :) Är det så att man ersätter den med något som själv reglerar då alltså??

Får ursäkta om frågan kan tyckas "dum" :)

Jag har nämligen ett h**vete att reglera tempen i huset, kan omöjligt hitta en reglerkurva mot utetemperaturen som gör att jag får en vettig innetemp på boningsplanen :p

Känns som att jag hade varit i behov av e uttemp från pannan som överkompenserar värmebehovet för att sedan styra rumstempen direkt på radiatorn, men jag fattar inte riktigt hur jag skall få till systemlösningen som sagt ;-)

Kör med en pelletseldad 70-tals oljepanna...
 
Då har du ditt bekymmer där.
du har bara manuell reglering på dina radiatorer, vilket innebär att de själv inte regleras efter aktuell temperatur.
om du byter ut dina termostatventiler så kan du montera nya fräscha termostater som begränsar sig själv när innetemperaturen blir högre än de inställda bör värdet
 
Är det ngt man gör själv eller tar man in en röris, på frågan ska det noteras att jag e novis :) Pillar en del på pannan o enkla rörgrejer men har aldrig gjort nht mer avancerat. ..
 
Vad bedömer ni för kostnad/radiator om man gör det själv resp. med hjälp?
Tjänar man in investeringen? :)
 
Ett kanske enklare och billigare alternativ är kanske automatshunt med innegivare. Ex Automix 20 el liknande
 
400-500 kr per radiator med ny ventil och termostat om du gör det själv.
sen tillkommer arbetet om du ska leja bort det. Och beroende på hur det ser ut hemma hos dig kanske du ska räkna med mellan 3-6 timmar arbete...
inga protlem att göra själv om du vet hur man linar en gänga, och tappar ur systemet.
investeringen isig kanske du inte sparar in på en dag med pellets, men du får ett trevligare inomhusklimat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.