susilidus skrev:
Tack Hempularen för ett fylligt svar! Ja vi kan fortfarande häva köpet. Vi har skrivit ett tilläggskontrakt med förlängd undersöknings- och betänketid. Fick ett "hotmail" från mäklaren förra veckan om att vi kanske skulle häva köpet eftersom vi står så långt från varandra. Vi vill verkligen ha detta hus men inte till detta pris. Vi meddelade därför mäklaren att vi kliver av köpet. Han började då humma och mumla och menade att vi kanske skulle vänta och fundera. Efter detta skrev vi tilläggsavtalet. Vi hade egentligen tillträde 1 oktober. Nu är tillträdesdag förlängd till 15 oktober med möjlighet att häva köpet före 9 oktober. Är övertygad om att huset inte går att sälja till detta pris med den nya informationen. Därför är både mäklaren och säljaren med i leken. Kan tillägga att mäklaren är ökänd med flertalet anmälningar och varningar på sig.
Om jag vore er skulle jag häva och gå vidare. Det är två mycket dyra renoveringar, badrum.
 
  • Gilla
susilidus
  • Laddar…
Har nu läst alla kommentarer här. Jag har verkligen inte för avsikt att vara otrevlig Men jag trodde att jag var på ett seriöst forum och blir då irriterad när jag inledningsvis får knepiga kommentarer. Somliga kommentarer antyder att jag är gnällig och att jag försöker "sko mig" på säljaren. Min uppfattning är att jag har budet på ett hus som är "endast" tio år gammalt. Tio år är enligt mig ingen ålder på ett hus. Har nu förvisso i denna tråd förstått att det trots allt är en lång tid. Men faktum är att min uppfattning av huset, utifrån prospekt och husets ålder, var att det endast handlade om färg och tapeter som behövde åtgärdas. När vi nu står här med ett och möjligen två badrum som behöver åtgärdas så blir ju prisbilden en helt annan.
 
Tack Byggis!
 
Pumba skrev:
Men om nivåskillnaden är så pass stor som 10cm borde du väl ha märkt detta redan vid visningen?
Tyvärr nej! Tyckte det lät konstigt men funderade inte vidare på det! Nu i efterhand "klickar" olika faktorer på ett annat sätt.
 
C
Pumba skrev:
Det står ju dock sprickor i TS inlägg och inte spricka, vilket tyder på att det är flera.
Om jag fattat det hela rätt så har ju tom säljaren gått med på att stå för halva renoveringskostnaden av det badrummet eftersom en siffra dök upp.
Så där är det ju redan klarlagt.
Sprickor - plural - sant. Jag tolkar det dock som att det inte var klarlagt och att säljaren med sin expert menar att man nu åtgärdat detta fel genom att sprickorna "fogats". De 64 000:- tolkar jag som att de gällde det andra badrummet där man uppenbarligen är överrens om att det måste göras om från grunden.

Nåväl, vad jag ville påpeka är att sprickor, oavsett om det är en eller flera, kan ha uppstått på olika sätt, och att det naturliga är att man undersöker närmare innan man drar några slutsatser. Vi vet inte tillräckligt mycket för att rakt av säga att hela badrummet bör rivas och göras om.
 
Det är sprickor i samtliga hörn , i samtliga rum. Under visningen funderade jag inte vidare på detta. Tolkade sprickorna som "vanliga" nybyggnadssprickor". Hade inte ens tanken på att sprickorna kunde påverka tätskikten i våtrummen.
 
Redigerat:
Sprickorna ska ha uppstått på grund av ett kraftigt undertryck i ventilationen. Sprickorna sitter i huvudsak i hörnen i tak och väggar.
 
Redigerat:
susilidus skrev:
Sprickorna ska ha uppstått på grund av ett kraftigt undertryck i ventilationen. Sprickorna sitter i huvudsak i hörnen i tak och väggar.
Ledsen, men har ngn sagt detta till dig skall du inte lita på något mer den personen säger om hus.
 
  • Gilla
Globetrot och 3 till
  • Laddar…
O
Jag känner spontant att spring iväg från huset.... Om båda badrummen är felaktiga... hur ser då resten av huset ut?

Nää spring därifrån fortare än kvickt... det lär dyka upp fler felaktigheter...
 
susilidus skrev:
Sprickorna ska ha uppstått på grund av ett kraftigt undertryck i ventilationen. Sprickorna sitter i huvudsak i hörnen i tak och väggar.
Dagens 10-poängare (y)

Vem sa detta, mäklaren, besiktningsmannen eller säljaren?
 
susilidus skrev:
Sprickorna ska ha uppstått på grund av ett kraftigt undertryck i ventilationen. Sprickorna sitter i huvudsak i hörnen i tak och väggar.
Akta trumhinnorna, säger jag bara.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om nedanstående utdrag av besiktningsprotokoll?

Delar av besiktningsprotokollet:

Generellt finns sprickor i tak/väggvinklar samt i vägghörn.I dessa vinklar syns mörka stråk av damm som tecken påotätheter där luften sugs in. Se punkt 4 nedan.
Generellt smutsiga frånluftsdon.

BADRUM 1 PLAN 1
Golvsvalt.
Spricka syns i tak och vägg i duschzon vilket innebär atttätskiktet bakom är skadat. Det innebär ej funktionelltvåtutrymme.
Rörgenomföring till vattenutkastaren finns i nederkant avvåtrumsväggen i duschzon.
Mjukfogning har ej fackmässigt utseende.
Fogar i kakelplattorna är olika djupa och missfärgade.Eluttag, se punkt 4 nedan (ingår ej i besiktningen)

KÖK
Kyl och frys är illaluktande p g a att de är avstängda, ejrengjorda och stängda. Lukten är svår att få bort.Läckageskydd finns ej under kyl/frys.
Sockel under diskbänk är rötskadad.
Eluttag, se punkt 4 nedan (ingår ej i besiktningen)Läckageindikering finns ej under diskbänk.
Klinkergolvet är ej helt lagt under diskbänk, svårrengörbartsamt försvårar läckageindikering.
Bänkskivans mjukfog är sliten vilket innebär att kanten påbänkskivan blir rötskadad.

BADRUM 2 PLAN 2
Golvet är höjt men golvbrunnen är den ursprungliga vilketföranleder oklarhet om tätskiktets lutning underklinkergolvet. Gamla golvbrunnen är kvar nedsänkt vilketinnebär oklarheter med anslutningen av det nya tätskiktettill golvbrunnen.
Badkaret får ej plats vid blandaren. Lös ledning ledervattnet till golvbrunnen. Löst rör hoppar lätt ur golvbrunnen.Flack golvlutning gör att vatten rinner ut i allrummet vidläckage.
Det innebär ej funktionellt våtutrymme.
Se punkt 4 nedan.
Slang från tvättmaskinen är ej fixerad.
Tät innerdörr, ingen överluft kan passera.

FORTSATT TEKNISK UTREDNING1. Våtutrymmen
Våtutrymmena har brister som föranleder fortsatt undersökning eftersombruk av dessa lätt leder till vattenskador.

  1. VVS och el (installationer ingår ej i besiktningen)
    Kontakt med värmeinstallatör rekommenderas eftersom golven är ojämntvarma.
    Rengöring och injustering etc av ventilationssystemet rekommenderas.Missfärgningar tyder på att det tjuvdrar via springor i ytterväggen.Kontakt med behörig elinstallatör rekommenderas p g a att spotlights ärdefekt i kök/allrum samt placering av eluttag nära diskbänk och handfat inärheten av vattenspolning.
  2. Sprickor i hörn och tak/väggvinklar
    Fortsatt undersökning av eventuella följdskador av de sprickor som synsgenerellt mellan väggar och tak rekommenderas.
 
Redigerat:
C
Enligt min uppfattning finns normalt inget tätskikt i tak/vägg-vinkeln. Taket är inte en del av våtzonen.
Jag skulle inte oroa mig om det är där sprickorna finns, men formuleringen är väldigt otydlig.

Är ingen badrumsexpert, men tycker det känns mycket tveksamt att dra slutsatsen "tätskikt är skadat" och kalla badrummet "ej funktionellt" pga ett sådant fel.
 
  • Gilla
susilidus
  • Laddar…
Formuleringen om var sprickan i badrum 1 finns, låter lite otydlig. Om det handlar om skarven mellan tak och vägg så är det inget problem, fuktmässigt. Om sprickan finns även i hörnet mellan väggar i duschen, så ärdte det troligen heller inget problem, såvida inte sprickan är vid. Men det blir ju en bedömmningsfråga. Tätskiktet tar upp mindre sprickor om dte är korrekt utfört.
 
susilidus skrev:
Har nu läst alla kommentarer här. Jag har verkligen inte för avsikt att vara otrevlig Men jag trodde att jag var på ett seriöst forum och blir då irriterad när jag inledningsvis får knepiga kommentarer. Somliga kommentarer antyder att jag är gnällig och att jag försöker "sko mig" på säljaren. Min uppfattning är att jag har budet på ett hus som är "endast" tio år gammalt. Tio år är enligt mig ingen ålder på ett hus. Har nu förvisso i denna tråd förstått att det trots allt är en lång tid. Men faktum är att min uppfattning av huset, utifrån prospekt och husets ålder, var att det endast handlade om färg och tapeter som behövde åtgärdas. När vi nu står här med ett och möjligen två badrum som behöver åtgärdas så blir ju prisbilden en helt annan.
Ett litet tips i all välmening:
Försök nästa gång att göra en trådstart med tydliga frågeställningar så det framgår exakt vad du vill diskutera. Seriösa svar får man bara om man ställer seriösa frågor.
Din trådstart innehöll mest en massa löpande text och inte så många frågetecken. Då kan det lätt tolkas som att du bara vill skriva av dig/gnälla och svaren blir då därefter.
 
  • Gilla
susilidus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.