Andy78 skrev:
Kan man elda med tall eller sprätter det för mycket?
Det är ju bara att stänga luckan.... ;)

Låter så gött när det sprätter så det är snarare ett plus :)
 
Jag hittade lite allt möjligt ved i en bastu som legat 4 år snustorrt, det bra fort och det vart varmt :)
 
Tycker inte tall sprätter alls. Gran däremot är mycket värre.
 
Problemet med att be nån komma och såga ned och forsla bort gratis är att du är ansvarig om nån skadar sig. Du blir arbetsgivare med allt vad det innebär.
 
Det är inte direkt så att folk har ställt sig på kö ändå direkt... :(
 
gadeberg skrev:
Problemet med att be nån komma och såga ned och forsla bort gratis är att du är ansvarig om nån skadar sig. Du blir arbetsgivare med allt vad det innebär.
Är det verkligen så, är det inte den som ska såga ned träden som bör kontrollera att det blir korrekt utfört?
Man kan ju knappast klassas som arbetsgivare.
 
Vedhuggning, utförd av fritidshuggare på din mark, kan medföra att du får ett arbetsgivaransvar, om vedhuggaren råkar ut för en olycka under arbetet. Huggaren kan nämligen vara så fräck att han anmäler och kräver dig på ett skadestånd. Detta scenario bygger på att huggaren utför ett arbete som du som skogsägare i alla fall är skyldig att göra, dvs han röjer eller gallrar till gagn för dig och din skog. Att huggaren sedan får ta virket till ved är en ovidkommande fråga, även om det är huvudanledningen till att arbetet blir utfört av just denna huggare. Trots att risken för att ett sådant scenario (skadeståndskrav) skulle förverkligas är mycket liten (inga kända fall ännu), kan det vara meningsfullt att skriva ett avtal mellan parterna som tydliggör vad var och en åtagit sig. Detta avtal friskriver dock inte ägaren från arbetsgivaransvar om frågan dras till sin spets!

Källa:säker skog
 
gadeberg skrev:
Vedhuggning, utförd av fritidshuggare på din mark, kan medföra att du får ett arbetsgivaransvar, om vedhuggaren råkar ut för en olycka under arbetet. Huggaren kan nämligen vara så fräck att han anmäler och kräver dig på ett skadestånd. Detta scenario bygger på att huggaren utför ett arbete som du som skogsägare i alla fall är skyldig att göra, dvs han röjer eller gallrar till gagn för dig och din skog. Att huggaren sedan får ta virket till ved är en ovidkommande fråga, även om det är huvudanledningen till att arbetet blir utfört av just denna huggare. Trots att risken för att ett sådant scenario (skadeståndskrav) skulle förverkligas är mycket liten (inga kända fall ännu), kan det vara meningsfullt att skriva ett avtal mellan parterna som tydliggör vad var och en åtagit sig. Detta avtal friskriver dock inte ägaren från arbetsgivaransvar om frågan dras till sin spets!

Källa:säker skog
Men nu är ju TS vad jag förstår inte skogsägare med gallringsbehov och det "arbete" hon får utfört inte att likställa med en juridisk persons behov av arbetskraft. Därtill har det aldrig inträffat ens i det ovan nämnda fallet att några sådana skadeståndskrav har ställts. Så det hela verkar otroligt osannolikt, IMO.

Men visst, vill man vara på säkra sidan skriver man ett papper. Hade jag varit TS hade jag dock varit mer intresserad av trädfällarens ansvar om denne orsakar skada vid fällningen. Men, man får nog ha lite ömsesidig "repekt" när det gäller denna typ av överenskommelser.
 
Jag är mest intresserad av att få tag i någon som fäller dom jäkla träden! ;-)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Anna1984 skrev:
Jag är mest intresserad av att få tag i någon som fäller dom jäkla träden! ;-)
Det var någon här tidigare i tråden som antydde att det var en obebyggd tomt de stod på. Finns det något som stryker med om träden faller åt fel håll?
 
Ja det stämmer. Den är helt obebyggd. Några träd kan man nog tag oavsett vart de faller, men några står i riskzon för grannens hus om de faller helt fel.
 
Träden står i Stockholm?
Om det är tomtträd är risken stor att det är spik i träden, annars kan dom vara intressanta som sågtimmer skulle jag gissa på...
Men 4 träd har egentligen inte så stort värde så att det skall betala arbetet är väl inte helt säkert...

Men hade du bott nära mig hade jag nog hjälpt dig bara jag haft tid...
 
Japp dom står i Stockholm. Det är inga spik eller liknande i dem. Har varit skog tidigare.
 
Vet inte om man får tipsa om andra forum, men chansar...
skogsforum.se
Där kan du kanske hitta någon intresserad...
 
Tack ska kolla det!
Om någon annan ser det här är uppdraget fortfarande ledigt för spekulanter :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.