M
Hej! Jag har ett köksgolv jag vill bli av med. Ytan har "korkutseende" men vet väl egentligen inte vad den består av men jag gissar på plast. När man drar loss den delar sig mattan och under ytan är den som papp eller nåt ditåt. Kåken är sen -43 men jag gissar att mattan är från 70-talet. Det är lite baserat på att man vid sista renoveringen målade köksluckorna bruna... Det är alltså inte små plattor golvet består av utan "kommer från en rulle" s a s.

Tacksam för svar om hur brådis man bör ha med att få iväg det här till analys etc. :(

http://forumbilder.se/CFHHN/img-0813
http://forumbilder.se/CFHHN/img-0820
 
  • Gilla
battery
  • Laddar…
Har precis fördjupat mig i ämnet den långa och ofrivilliga vägen och då det inte ser ut att förekomma svartlim samt laminatmatta (där det ibland fanns asbest i underdelen) så hade jag personligen inte känt någon asbestoro. Ser ut som en korkmatta/imitation, antagligen 70-talets senare del och framförallt efter asbestens guldålder.

Men för säkerhets skull, kanske främst för att stilla egen oro, hör med någon saneringsfirma.
 
  • Gilla
mattie_river och 1 till
  • Laddar…
Det användes asbest i golvmattor en bit in på 70-talet. Det där ser lite misstänkt ut. Om det varit riktig "korkoplast" hade det varit äkta kork under ett segt plastskikt.
Det är ju bra att få eventuellt analyssvar innan du börjar riva så du vet om extra åtgärder behövs.
 
M
-Hej och tack för svar. Kan meddela att vare sig matta eller lim innehöll asbest enl analys hos Previa. Tyckte det var lika bra att ta tjuren vid hornen och få det kollat...
 
Redigerat:
gick det så fort att få det kollat?
 
M
Ja, det går på fem minuter om man åker dit själv med provet. Om man kan vänta ett par dagar så kostar det väl hälften ungefär. Och man får ett intyg som är påskrivet av den som gjort kontrollen.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
mattie_river skrev:
Ja, det går på fem minuter om man åker dit själv med provet. Om man kan vänta ett par dagar så kostar det väl hälften ungefär. Och man får ett intyg som är påskrivet av den som gjort kontrollen.

Vart åker man, address hemsida?
 
M
Jag åkte till Previa i Kista. Ett prov kostar drygt 1000 kr om man vill ha svar på fem minuter (eller det tog nog inte ens det...). Kan du vänta ett par dagar så kostar det 600 kr har jag för mig. Jag tror att det bara är Previa i Kista i Stockholmsområdet de kollar asbest men ring och fråga för säkerhets skull. Adressen är Isafjordsgatan 22. www.previa.se
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.