Jag skall montera en stege på taket som består av Plannja Royal (tror jag det heter) pannprofilerad plåt. Räcker det att skruva stegens konsoller direkt i plåten, eller måste man förstärka upp det hela på något vis?
 
Kolla i instruktionerna som kommer med konsollerna. Det finns några olika infästningsalternativ. Men de nyaste som lindab säljer fäster man endast i plåten med medföljande skruv.
 
Har letat som en tok efter instruktioner för den monteringssats som jag har, hittar ingenting på Plannjas hemsida, den verkar ha utgått... Det följer med några plåtar som verkar ska monteras under? takplåten, samt fästkonsoler för stegen...
 
Ta en bild på delarna så kanske vi kan hitta en lösning på det.
 
Se till att konsollerna ligger an mot tre kupor plåt, men sedan ska det vara en infästningsplåt eller bläck (som fästs i plåten) som ska sitta mellan konsoll och plåt. Själv har jag en Lindab-stege med infästningsplåt och konsoll som ligger an mot bara två kupor vid varje infästning, vilket fått till följd att plåten blivit inbucklad. Försöker få till en uppgörelse med Lindab så jag kan reparera skadorna och köpa takstege från en annan tillverkare. Är det fler som har erfarenhet av takstege på plåttak med takpanneprofil så hör gärna av er.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.