Vi har ett sutteränghus från 70talets början. Underdelen är byggd av betonghålsten och 3,5 väggar är under mark. Över detta är det ett trähus.

Vi har idag självdrag men då huset har direktverkande el finns ingenting som driver självdraget och inomhusklimatet är rätt dåligt. Vi tänker sätta in mekanisk ventilation i övervåningen som vi drar på vinden så så långt är allt frid och fröjd. Men vad gör vi med källar/suterrängdelen.

Vi har renoverat ett badrum där vi satt in en intellivent (fuktstyrd samt tidsstyrd efter man använt lampan), nu håller vi på med tvättstugan och planen var att sätta in en avfuktare (för tvättorkning bl a) och en fuktstyrd fläkt där med. Men så blev vi väldigt osäkra om det är rätt... Luften från badrummet går ju idag rätt ut eftersom vi inte har någon ventilationskanal i källaren.

Kan man i ett suterränghus som inte går att stänga (trappa) mellan planen ha två olika system på detta viset, eller kommer de störa varandra?

Det är ju alltid lite källarklimat i vårt suterräng eftersom så mycket är under jord och denna luft vill vi helst inte dra upp på övervåningen.
Men om vi nu ventilerar ut luft rakt ut från nederplan kommer det sugas ner luft från ovanvåningen då? Är detta ett problem?
Eller räcker det med att vi har en ventil öppen där nere i ett annat rum så luften tas in där istället? Men den luften som kommer in är ju dels kall en stor del om året och man måste värma upp den men den är också ofta fuktig så då kommer den antingen avfuktas i tvättstugan eller ventileras ut igen via badrummet. Eller?
 
Hej

Börja att läs denna länk
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/

Första steget är frånluftventilation och då har du utsug från kök & badrum. Men har du direktverkande el så kan du fundera om du ska installera frånluftvärmepump för att värma varmvatten och kanske koppla på någon fläktkonvektor till så du får ner elräkningen. Varför blåsa ut varm luft till kråkorna? FTX är också ett trevligt alternativ men kostar en slant att installera för det blir mera rördragande. Fundera var har du varmvattenberedaren idag och hur ska du dra frånluftrör till den.

Varje rum ska ha en ventil så frisk luft kommer in.
 
Hej och tack för svar.
På ovanvåningen ska det givetvis bli som du beskriver med insug och utsug och vi ska byta till vattenburen värme och koppla in fläktkonvektorn i källaren och dra rör så vi kommer upp på vinden. Nu har jag inte superkoll på systemets namn, men vi ska inte ha det systemet där man har friskluftsintag vid fönstren.

Men i undervåningen känns det inte befogat att dra kanaler, de går inte att gömma snyggt och vi bor inte där.
Många har väl såhär i sina källare idag. Men hur påverkar systemen varandra?
Samt hur man gör i undervåningen med ventiler?
Eller menar du att man ska ha ventiler i varje källarrum?
Vi har stängt de flesta eftersom vi inte vill ha upp luften från källaren i huset när vi kör köksfläkten och så öppnar vi ett fönster på ovanvåningen istället.
Dessutom blev det otroligt kallt när vi drog in massa frisk luft via undervåningen och detta påverkar ju värmekostnaden.
 
Någon frånluftkanal får du dra ner i källaren får du dra ner och lämpligtvis placerar du den där du har badrum. Som sagt kostar det en slant att ersätta direktverkande med vattenburet element men det höjer huset värde. Se till att få tvårörs system får då blir det enklare att reglera elementen. Min granne har också direktverkande el-element men där kör han en stor fläktkonvektor kopplad till frånluftpump så kan han ha elementen avstängda större delen av året. Vad har du funderat på typ av värmesystem?
 
Värmesystemet är en annan grej vi inte riktigt är färdigfunderade på. Vi ska bygga ut 50 kvm på övervåningen, idag har vi 66. Det lutar just nu åt radiatorer, helt enkelt eftersom vi i den gamla delen redan har varma golv eftersom vi har en uppvärmd undervåning. I nya delen ska vi ha badrum (med golvvärme) och två sovrum (oklart om radiatorer/golvvärme).
En lite kul detalj är att vi i köket kommer behålla elelementet, för köket är så litet och då är det elementet vi har super eftersom det reagerar mycket fortare när vi bla kör ugnen så där är vi så nöjda så det blir kvar.

Vi har idag en luft-luft-värmepump som jag avskyr, men visst sänker den uppvärmingskostnaden rejält. Vi har inga höga elräkningar så inget är akut, men till startbeviset för bygglovet måste vi ha värme och vent plan så nu måste vi se över.
 
Inget som slår golvvärme men det är lite dyrare men helt underbart. Kombinationen golvvärme & FTX är underbart för då slipper man kalldraget. Gör rätt från början. Du kommer inte att ångra dig. Ventilationsritning kan du beställa exempelvis hos http://www.ventilationsbutiken.se/ och det är inte så svårt att göra det själv.

Själv bor jag i ett 1plans hus byggt 1992 och köpte det för två års sedan. Då hade jag en trasig till/frånluftvärmepump som väsnades ordentligt. Första jag gjorde var att bygga om luftkanalerna, dimmensionerade upp det lite för att anpassa till dagens energisnåla fläktar och sätta dit ljuddämpare på varje till-luft ventil. Sen installerade jag FTX växlare. Efter detta så byggde jag om tvättstugan och satte dit en bergvärmepump. Kopplade även ett kylbatteri till FTX växlaren så jag har frikyla (FTX aggregatet reglerar detta) och i sommar har det varit lite behagligare inne då jag får ut 16 gradig luft i alla rum då det är varmt ute. Det är rätt smidigt att dra ventilationsrör om du har krypvind men det är en del grävande i isoleringen och det kliar gött ;)

Varför jag valde bergvärme är följande. Jag har stor tomt med bergpartier på så inga problem med borrning. Pumpen funkar effektivt även om det är -20 grader ute och jag räknar med att snart blir elpriserna högre än nu om man stänger ner några kärnkraftverk till (garanterat om det blir röd/grönt nästa år). Har läst några kurser i EL-kraft på Chalmers.....

Gillar inte surrande ljudet av fläktar som en Luft-vatten eller luft/luft ger på utsidan och dom funkar rätt dåligt när det blir riktigt kallt ute. Priset på luft-vatten var inte tillräckligt bra och tekniken är känsligare och när dom ska bytas ut någon gång i framtiden så är det dyrt. Har man borrat tillräckligt djupt så kan du nyttja borrhålet i många år och när bergvärmepumpen blir gammal och utsliten så är dom rätt billiga att byta ut. Min morbror körde 25år med samma bergvärmepump (bytt lager & cirkulationspumparna 2 gånger) innan han köpte ny.

Tittade även på högeffektiv frånluft värmepump men dom är också rätt dyra och hade ingen lust att borra upp i väggarna och dimensionera om alla element. Har tidigare bott i ett parhus med frånluft vent och jag störde mig av kalldraget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.