C
Är det inte rimligt att om man slarvat bort cylindern som föreningen tillhandahållit så får man ersätta den själv? I så fall är väl en hundralapp rätt lindrigt? Nu kanske iofs lägenheterna har bytt ägare sen cylidern försvunnit?
 
I min brf har vi också 5-timmarspass mellan 07 och 22
 
Asgarvad skrev:
I min brf har vi också 5-timmarspass mellan 07 och 22
Jag tror vi hade Wascators tavla.
 
Sen är ju frågan om det behövs i en brf. Har bott i två brf och där satte det en enkel almanacka där man fick skriva upp sig. Ingen som stal tvättid eller suddade ut. I hyresrätterna jag bott i däremot så var det starkt behov av cylindrar och tidsstyrning.
 
emde skrev:
Sen är ju frågan om det behövs i en brf.
Jodå. Det kan behövas.
 
Nyfniken skrev:
Jodå. Det kan behövas.
Stockholm eller? :) Nu haglar fördomarna.... hehe..
 
När jag bodde i Gbg hade jag en granne som först suddade (när vi körde blyertspenna) i kalendern och sen tippexade (när vi bytte till kulspetspenna) bort andras bokningar, så det blev till sist en riktig bokningstavla. Jobbigt folk finns överallt...
 
C
emde skrev:
Sen är ju frågan om det behövs i en brf. Har bott i två brf och där satte det en enkel almanacka där man fick skriva upp sig. Ingen som stal tvättid eller suddade ut.
Har bott i ett sådant hus och problemet där var att alla förhandsbokade sina favorittider så långt fram det gick. Det tog inte många dagar innan alla helg- och kvällstider för hela året var "paxade". Så nä, tavla är bäst tycker jag.
 
cpalm skrev:
Har bott i ett sådant hus och problemet där var att alla förhandsbokade sina favorittider så långt fram det gick. Det tog inte många dagar innan alla helg- och kvällstider för hela året var "paxade". Så nä, tavla är bäst tycker jag.
I ena så var det fritt. Men det var en mindre förening. Där fanns det ofta tider ledigt.
I den andra föreningen vart det en regel att man bara fick boka en tid åt gången. Du fick bara skriva i en ny tid efter du använt den gamla tiden. Det fungerade bra också.
Du brukar också vara vanligare att man har egen tvättmaskin i brf än i hyreslägenhet.
 
mexitegel skrev:
Väggmontera i en padda i tvättstugan
Jag gissar tyvärr att det är en påfallande risk att även paddan får fötter... :confused:
 
mexitegel skrev:
Satsa på elektronisk bokning istället. Borde väl finnas någon app till det?
Det funkar inte riktigt då det är ett system som kräver underhåll och oftast skapar en massa frågor.
Många äger tex inte en platta / smartphone.
Tavlan är inte ett utdöende system utan installeras fortfarande då den fyller sin funktion och är underhållsfri för fastighetsägaren, det enda brukaren måste underhålla är sin cylinder.

Personligen ser jag gärna ett onlinesystem dock ej appar.
 
ullberg
I den BRF jag bodde i tidigare var det lista, funkade hyggligt men det finns ju en poäng med bokningstavla / elektroniskt system, just att folk bara kan boka en tid (givet att man har ett system där varje lgh bara blir tilldelad en bokningscylinder, dvs. att man inte har lika låsning och hämtar dem ur en "förvaringstavla"). Vi hade vissa som inte respekterade regeln med bara en tid i taget, men det funkade ändå rätt bra...

Till läsplattor finns det ju låsbara stativ (exv. http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(SH-334)/index.aspx), då är det väl bara skadegörelse man behöver se upp med.

/U
 
Kom att tänka på argalappen.se :D
burning-balls.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korvgubbe skrev:
Jag misstänker att TS egentligen vill köpa en massa bokningscylindrar till sig själv så att tvättstugan kan blockeras en hel dag eller två... :p
Nej, i så fall hade jag hellre skaffat mig en huvudnyckel och använt andras cylindrar:)....
 
Nyfniken skrev:
Tillverkningskostnad och pris går sällan hand i hand. Biltemas billigaste låscylinder kostar 169:-. För en produkt som sitter i nästan varenda svensk ytterdörr.

100 kr för något så speciellt som en låscylinder till en utdöende produkt som en bokningstavla får nog anses vara ett kap.
Ny får vi inte glömma att en låscylinder för ytterdörr har avsevärt högre säkerhetskrav. Både vad gäller brythållfasthet, dyrkbarhet och antalet nyckelkombinationer. Sannolikheten att en nyckel till en tvättcylinder passar i en viss annan tvättcylinder är 1/2000. Motsvarande för en ytterdörrcylinder, är avsevärt högre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.