Det värsta draget från golvspringor och mellan golv och sockel går också att fixa med linsnöre och lindrev. Bara att trycka på plats. Vi har gjort så på ett av våra dragigaste golv där det verkligen blåste in genom golvspringorna (verkar vara ett ospontat gammal kilsågat golv). En dag tänker vi väl att vi ska lyfta på golvet och täta ordentligt i trossbotten och kanske fylla på isoleringen men det tar vi när några av de mer akuta projekten är avklarade :).
 
En kompis hade problem med fukt underifrån. Kommer inte ihåg i vilken ordning men plast och singel 20cm tror jag det var, fick bryta upp alla golv.
 
C
Snälla förstör inte huset! Bo in dig o läs på om gamla hus! Gysinge böckerna är bra! Där hittar du det mesta.....

Lyckliga du som har gammalt hus.......
 
Åk till biblioteket och låna allt om byggnadsvård. Läs först och gör sedan. Kolla om det finns något centrum för byggnadsvård i närheten.

Helst skall toalett, dusch och tvätt förläggas i tillbyggnad och inte i befintligt hus. Lätt att man förstör planlösningen när man bygger om och byter funktion på rum. Fukt är också lättare att ta hand om i ny tillbyggnad.
 
  • Gilla
elvyw
  • Laddar…
Jag tycker du ska bo där ett år utan att renovera och se hur det går, om de verkligen drar från golvet osv. Jag bor i ett timmerhus från 1880-talet och är glad över att jag har kvar de gamla fönstren med handblåst glas och orginalgolven osv. Grannen däremot som hade ett likadant hus som mitt har renoverat sönder huset och satt in stora panorama fönster och det ser för jävligt ut.

Jag vill tipsa om tidningen "gård och torp" vars gamla nummer går låna på biblioteket. I deras frågespalt är en vanlig fråga just vart man ska förlägga badrummet som ovanstående har nämt, och precis som PAF säger ska det helst ligga i en annan byggnad så att man inte förstör sitt hus med nymodigheter. Även frågor som huruvida man ska isolera golv och byta fönster kommer upp med jämna mellanrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.