Ska börja ge mi in på tapetrivning i vardagsrummet idag. Har innerdelen till luftvärmepumpen på en vägg där. Någon som vet hur man ska kunna komma åt bakom den? Går det att lyfta ner den?
Jag ser nämligen inget logiskt sett att få ner den på, och vll inte vara våldsam heller. Vi har en LG split inverter.
 
Gör det inte!

Det räcker väl att tapetsera/måla runt om.
Eventuellt kan du lossa kåpan så skarven mellan nytt och gammalt sedan döljs av kåpan.
(Hur man lossar kåpan på din LG vet jag dock inte, kan säkert vara knepigt för en amatör)

Men för att lossa och ta ner hela innerdelen måste rören med värme/kylmedia kopplas loss, vilket gör att en kyltekniker sedan behöver vakuumsuga och fylla systemet igen.
Det kan ta en timme och kan bli dyrt.
 
Hmm men då undrar jag verkligen hur förre ägare har gjort för det sitter två lager tapet i vardagsrummet där det senaste lagret vart upsatt för fyra år sedan och luftvärmepumparna har de aft sedan 2007. Och det sitter tapet bakom den där jäkeln...
 
Vi spenderade 2500kr på att få den nedplockat och återmonterad när vi renoverade väggarna i vårat vardagsrum. Kåpan gick inte att ta bort :(
 
A
Man borde kunna lossa den från väggen och flytta den tillräckligt mycket för att komma åt en del bakom. Var försiktigt så att du inte bryter rören bara. På vissa modeller går rören längst innedelen på baksidan och då finns lite mer utrymme att röra sig med.
 
Jag drog bara ut min och hängde den tillfället i taket med gammal elkabel.
155254_10151093009717083_476569801_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men hur fick du av den från väggen?
 
katten12 skrev:
Men hur fick du av den från väggen?
Min är bara hakad.
Du får kolla i bruksanvisningen hur din sitter.
 
Okej så du lyfte den typ uppåt?
Så typiskt har ritningar på hela huset och bruksanvisningar på altt tillochmed kylskåp som inte längre finns men inte bruksanvisningen till luftvärmepumpen. Har föröskt söka på nätet men hittar ingen. Får bli att traska över till grannen och se om han har någon.
 
Typ trycka upp underifrån och vinkla ut den i nederkant sen lyfta upp brukar det vara.
 
Ta en bild på den så blir det nog lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.