Hej på er alla husägare och andra också för den delen.

Jag och min sambo är nu på G att köpa ett hus. vi har vart på 3 (?) visningar i samma hus. En för att kolla om det är något för oss. En tillsammans med en snickare som kollade huset åt oss så det var ok och slutligen en gång till för att bara kunna vandra runt och upptäcka sådana grejer man inte kollat tidigare och fundera lite på om det är där vi vill bo osv.

Nu har vi kommit fram till att detta är ett hus vi vill vara ed och slåss om.

Läget är fäljande.

1,5 plans villa med källare. Byggår 1973. Taxeringsvärde 380kkr och utgångspriset från mäklaren är 565k.

Takpannorna är bytta -98 men inte pappen så det bör ju göras om innom en inte allt för avlägsen framtid.

Dräneringen och dagvattnet är samma grejer som när huset byggdes dock inga direkta teken på att det inte funkar men det kan ju ge upp när som helst.

Detta är i ett samhälle där det aldrig sålts en vill för över 1 mille.

Nu till frågorna:

Är det fult att bjuda under utgångspriset med tanke på de som komma skall?

Vi känner att huset är bra och så och vi har inga direkta renoveringsbehov invändigt förutom att måla luckorna i köket och köpa en ny tvättmaskin annars kan vi leva med tapeter och golv osv. men känner ändå att vi inte vill gå för högt i pris med tanke på prisläget här i sanhället i övrigt.

Lite av problematiken här är att priserna har alltid varit botten men nu finns knappt några hus att köpa så med ränteläget som är nu så skenar priserna iväg på dom få hus som finns. Så hur skall man gå tillväga i budgivningen?

Vi behöver all hjälp vi kan få. Tack på förhand.
 
Vad gäller det yttre underhållet så tror jag inte det är speciellt akut om du inte har otur. Underlagspapp från 1973 kan vara dålig, men håller sannolikt 10-15 år till. Dräneringen kan ju iofs vara ett problem vid den åldern. Myckiet beror ju då på hur känslig källare du har, är den inredd så måste ju dräneringen vara bra.

Sedan ärdet ju en annan sak om du använder dessa systems ålder som ett skäl att bjuda lågt.

Själva priset är ju väldigt svårt att uttala sig om, men om det är ett "bra" objekt, så tror jag att det borde vara dyrare än så (i förhållande till tax. värde) på en stigande marknad.

Du skriver att ni varit på flera visningar, antar att det gått en tid nu sedan första visningen och ingen har lagt bud?

I så fall kan man ju prova att lägga ett lägre bud, men som sagt jag tror att priset skall upp ganska rejält om marknaden även hos er är stigande.
 

Som du säger. Underhållet av taket tror jag inte är ett problem i sig. Takpapp behövs ju inte så länge man har ett helt yttertak och pannorna är ju faktiskt bytta -98. Men jag känner att det måste åtgärdas innom de näsrmaste åren annars så blir det till att göra det om kanske 10år och då känns det nästan dumt att lägga upp samma pannor igen när man ändå har allt nere och pannorna då är typ 17år. Så det är ju en våg lite.

Dräneringen är det förmodligen ingen fara med. Dne kan ju hålla båda 15 och 20 år till med lite tur eller braka i morgon.

Grejen är den att dagvattenrörena är av betong första biten och sedan är dom 1a generations plaströr. Den modellen som omvandlas till snor i backen efter X-antal år så dagvattenledningarna måste bytas innom det snaraste för brister dom så blir det ju ett ökat tryck på väggarna och är då dräneringen halvkass så kan det bli oroligt.

Du skriver känslig källare. Vad är en känslig källare?

Här är det en inredd gillestuga samt tapeter i källargången fast ren målad betong i alla andra utrymmen förutom i den halvklara bastun. Räknas det som känsligt?

Sedan vill jag ju inte ge för mycket för huset eftersom det har dessa "behov" men samtidigt är det ju lite kass prutläge eftersom det är flera intressenter men så är det ju alltid.

Jag har en känsla av att priset kommer stanna någonstans runt 650kkr ändå och dit är jag beredd att gå med en sedan börjar det knipa lite.

Vi har varit på en "privat" förhandsvisning eftersom vikänner mäklaren. Detta var innan huset lades ut i tidningar osv. Detta var mest för att se om huset var intressant alls.

Sedan var vi på en bokad visning med våran snickare och kollade konstruktionsmässiga brister och gick igenom varudeklarationen med snickarn, kröp på vindar och lös i hål, klämde, kände och luktade på lite av varje.

Sedan hade vi lite beslutsånges så vi gick på den allmänna visningen och bara strövade och kände oss för samt drömde oss bort om vad som skulle kunna göras och hur det skulle se ut när vi blev gamla =) Och så passade vi på att lyssna lite på när dom andra pratade om att riva väggar och byta hela köket osv. osv. samt kolla vad det var för folk så man vet det ekonomiska läget på motståndarna.

Vi är ju beredda att flytta rakt in utan några direkta renoveringar vilket gör att vi kan hålla en lite högre prisbild jämnfört med tex. ett par som ville renovera hela kåken och blåsa ut både kök och bad osv. Dom är ju förmodligen inte sugna på att ge 650 för det och sedan renovera.

Vet bara inte var man skall lägga utgångsbudet. Om man skall börja något lägre än prissatt eftersom besiktningen av anticimex gjordes EFTER prissättningen?


 
finns väl ingen anledning att lägga utgångspris eller högre om det varit flera visningar och det ännu inte kommit något bud. Lägg en bit under så kommer det hela igång. Är flera intresserade så kommer dom fram och börja bujuda är det inga fler intresserade så se till att ert bd är något ni sen kan leva med om ni får huset
 
OM ni har bestämt er för att köpa är det bara att tuta och köra hårt. Stressa säljaren och skräm bort köparna. Ett bra knep är att använda "aktiv beskiktning" ;)

Ni ska givetvis använda besiktningsman. De flesta gör besiktningen efter det att de väl köpt huset. Jag skulle råda till att göra besiktningen nu direkt. Det kostar en slant, som är bortkastad ifall du sedan icke köper huset. Men om du köper huset bör du i vilket fall som helst besikta det.

Besiktningen visar - med största sannolikhet - att kåken är behäftad med en och annan skavank. Men i din egenskap av besiktningsbeställare blir det du ensam som får full insyn i exakt vad huset brister.

Detta ger dig ett övertag. Om de andra spekulanterna inte skaffar egna besiktningsmän får de inte samma kunskap i ryggen. Därför kan de bli avskräckta när de inser att du "vet något" som de själva inte vet, och lägger ditt första bud AVSEVÄRT under utgångsbudet.

Det brukar ta skruv.
 
Nu är det igång iaf.

Nu undrar jag lite bara.

Vad har jag som budgivare rätt att få veta ang. de andra buden och de andra budgivarna?

Antar att jag inte får veta mot vem jag bjuder men hur många vi är om budandet för tillfället måste väll vara något jag borde knna få reda på eller?

Även olika tillägg till andras bud borde jag väll få reda på som tex. att någon lägger ett bud som är väldigt högt men så skall det ingå att taket renoveras eller att gräsklipparen skall ingå osv.
 
Beror på vilket sätt mäklana har sin budgivning...
 
Som det är nu så ringer mäklaren oss med gällande bud och vi bjuder över.

Började fundera lite idag eftersom första budet i Torsdags var 525 och vi då bjöd 535.

Nu ringde mäklaren idag och budet var 570.

Nu spelar det ju viss roll hur många vi är som är med eftersom är vi bara två så är det ju en rätt så stor ökning och man då kan misstänka att den andre försöker dra till med ett rätt så mycket högre bud ( 35000 ) för att avskräcka oss men samtidigt sparar sig lite för att inte nå sitt max på sitt andra bud.

Är vi fler än två så är det ju bara en runda så är det ju uppe på 570.

Sedan spelar det ju mindre roll eftersom man ändå går med till sitt max men man kan ju kontra genom att höjja så att motståndaren förhoppningsvis når sitt max som jag gissar ligger omkring 600 men han chansar på 570 för att få oss att släppa.

Är vi flera så är det ju ingen ide att kontra då det är en normal runda.

Vad säger ni?

Lär väll få reda på det i morgon ändå men tänkte mest hur ni andra ser på saken.

Nackdelen på denna fastigheten är att det kan ligga någon och fiska som bara vill veta sista budet för att gå in och bjuda över högt eftersom tomten har ett bra läge enligt vissa.

Det vore ju bra om man kunde känna till alla intressenter så man kan förutse en sådan högbjudare.

Känns ju snopet att tro att man tagit hem det om nu så skulle vara fallet och så bjuder någon som man ine räknat med över en.
 
Fråga mäklaren hur många som bjuder. Man brukar få svar på antalet, även om medspekulanternas identitet förblir hemlig. Jag håller med om att antalet budgivare måste styra din taktik.

Du bör först av allt bestämma EXAKT var du sätter gränsen för dina bud. Hit men inte ett korvöre längre!

Eftersom du tror att marknaden sätter ett pris "runt" 600 Kkr och högsta bud just nu är 570 Kkr sätter jag ett riktpris på 650 med följande två alternativ -

1. Ligger ditt maxpris under 650 Kkr (= lite drygt 2 x 35 Kkr) tror jag du kan lägga detta pris som bud direkt.

2. Ligger ditt max däröver kan du avskräcka andra genom att öka budrytmen. Lägg isåfall 45 Kkr (=35+10 Kkr) över varje bud från den/de andra.

Och än en gång: Överskrid ALDRIG det maxpris du i förväg bestämt dig för. Även om motparten bara lägger en enda tusenlapp över ditt slutpris får du inte låta dig frestas. Kasta bara in handduken. Med lite tur får "vinnaren" nej från banken. Då kan du få huset ändå!
 
Om nu denna budgivning fotfarande pågår. Du bör få reda på hur många som bjuder, fråga även om det finns några som följer budgivningen utan att lägga bud, ganska ofta finns det någon som håller sig underrättad genom att ringa och hela tiden lägga ett för lågt bud, bara för att hålla koll på när det börjar ta slut, sedan klipper dom till med ett bud när de som deltagit tror att det är slut.

En annan intressant metod kan vara att kontollera om det finns något annat är pris som säljaren önskar, ex en tidig (eller sen) tillträdesdag, om man kan matcha ett sådant önskemål så händer det att man kan få köpa trots att man inte lagt högsta bud.
 
Som det är nu har vi inte hört av mäklaren på 24h så någon i budgivningen har väll troligtvis begärt lite betänketid eftersom det flyttat sig rätt så hyffsat fram tills nu.

Tidigare tillträde är nog knepigt eftersom huset står tomt och den som får köper huset får tillträde troligen samma dag näst intill.

Vad kan det finnas mer för olika alternativ på morot för ägaren att sälja till just mig? Pengar vid sidan är ju ett alternativ men det är väll inte riktigt lagligt kan jag tänka mig.

Precis som någon skrev så är det ju ett dilemma med folk som bara fäljer budgivningen och sedan klipper in med ett bud det sista. Men kan ju känna sig rätt så snuvad på konfekten då eftersom man bygger upp en del förhoppningar och drömar kring ett hus som man så gott som redan flyttat in i =) ( i tanken iaf. )


 
Om det finns något man inte skall göra svart så är det husköp.

Om du betalar svart så kan lagfarten ogiltigförklaras imorgon eller om 50 år. Säljaren har då rätt att låta affären gå tillbaka (eller rättare sagt det har aldrig förekommit någon affär juridiskt sett). Säljaren har juridiskt sett ägt huset hela tiden och har all rätt till ev värdeökning.

Där var ett rättsfall för 10-15 år sedan där en köpare hävdade dolt fel i ett hus han hade bott i i ca. 5 år. Säljaren "erinrade sig" att han tagit emot pengar under bordet och kunde bevisa det, skattebrottet var då preskiberat. Säljaren krävde att få tillbaka sitt hus. I slutändan förlikades de så att köparen fick behålla sitt hus, mot att han erlade ytterligare ca 50% av vad han köpt huset för och en friskrivning mot dolda fel.
 
Rent hypotetiskt då.

Om köparen ger säljaren en mindre summa under bordet.

Altså en summa på kontraktet och en summ aunder bordet.

Då finns ju ett kontrakt?

Skattetekniskt så finns ju vissa fördelar för både säljare och köpare i ett sådant läge.
 
Men köparen blir aldrig någonsin ägare till huset.

Regeln är att om inte "Rätt" köpeshilling rapporteras när man tar ut lagfart så är lagfarten ogiltig.

Sedan blir det ju en bevisfråga, men många som betalar svart har stor förståelse för att det inte kan få kvitto, eller att dom inte får ha något vittne som skulle kunna vittna om att säljaren fått svarta pengar. Inte lika många tänker på att det är minst lika viktigt för köparen att inte säljaren kan bevisa något.
 
Varför?

Inte för så men....

Om man skriver ett kontrakt på säg 600000kr för en viss fastighet och köparen betalar säljaren med 600000kr.

Köparen ger även säljaren 50000kr kontant som inte skrivs upp någonstans och som inte går att spåra till köparen.

Hur kan detta göra husaffären ogiltig.

Pengar har ju bytt ägare och kontrakt skrivits?

Det kan ju vara gräsklipparen man pröjsar 50000kr för =)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.