Hej!

Ska i feb bygga hus med ett friliggande garage.
Har dock ett problem med hur jag ska värma upp det.
Ska nämligen ha bergvärme med slinga i huset och min första tanke var att dra en kulvert och köra slinga i garaget också. Men husleverantören berättade att pannan inte räcker till och att en uppgradering skulle bli för dyr kontra vad man hinner tjäna in på att utnyttja bergvärmen.
Så nu står jag helt nollad och funderar vilket annat alternativ man ska gå?

Mvh Fredrik
 
Luftvärmepump?

Jag hade luftvärmepump, men slängde ut den när huset blev med bergvärme.
Vad skulle det röra sig om för kostnader för att gå upp en storlek i pump?
 
Hade du tänkt att värma till 20 grader i garaget. Annars kan du koppla det i serie med golvvärmen. Om du då kommer under 20 grader i returen får du mycket bättre COP på värmepumpen och högre effekt ur den.
Sju grads sänkning på returen ökar effekten med ca 10 % på en bergvärmepump. Det vill säga att du bara behöver lite djupare borra ingen störr pärmepump.
 
Erik_X skrev:
Hade du tänkt att värma till 20 grader i garaget. Annars kan du koppla det i serie med golvvärmen. Om du då kommer under 20 grader i returen får du mycket bättre COP på värmepumpen och högre effekt ur den.
Sju grads sänkning på returen ökar effekten med ca 10 % på en bergvärmepump. Det vill säga att du bara behöver lite djupare borra ingen störr pärmepump.
Jag hade bara tänkt att ligga på 10 grader på vintern, de gångerna man vill meka så kanske 15-18 grader. Kändes surt att energi gubben hos leverantören ansåg att det aldrig skulle räknas hem kontra vanliga elradiatorer. Garaget blir bara på 4.9x8.8.
 
FredrikR skrev:
Luftvärmepump?

Jag hade luftvärmepump, men slängde ut den när huset blev med bergvärme.
Vad skulle det röra sig om för kostnader för att gå upp en storlek i pump?
Fick inga prisuppgifter alls på det. Han sa att det rann iväg på en gång. Borrdjup, större pump, kostnaden för en bra kulvert samt slingan i plattan.
Jag är som sagt vanlig snickare och har inga kunskaper inom detta område.
 
Hur mycket minskar du kostnaden genom att värma huset med luftvärmepump och kamin..? :)

Skämt åsido, låter lite märkligt att bara säga att det rinner iväg, inte lämna en prisuppgift, så att du själv kan avgöra om det är värt det.
Köpa en luftvärmepump kostar ju mellan 10-20' monterat och klart.
Det borde vara kulvert och slingor för samma peng, du kan ju passa på att dra ut vatten via kulverten om sånna tankar finns.
Jag skulle stöta på och be om pris med den större pumpen, kulverten och slingorna i garaget. :)
 
Jag köpte en liten elpanna och kopplade till golvvärmeslingorna i mitt garage.
Vem vill ha ett fult åbäke till luftvärmepump som står och väsnas som min husleverantör föreslog.

Ska du ha de temperaturerna i garaget så hade jag kört på elvärme.
 
Har svårt att tro att du ligger såpass på brytgränsen med huset att den lilla extraeffekten du behöver till garaget skulle innebära större pump och borrhål.

Så i praktiken är det ju bara slinga i plattan och kulvert som tillkommer.

Skulle det nu vara så att pumpen inte orkar med dom värsta dagarna så blir det ju ingen jättekostnad om du bara ska ha 10 grader.

Jag tror han drar en vals för att det innebär mer arbete för han.
 
  • Gilla
Erik_X
  • Laddar…
Hur mycket isolering har du tänkt ha i garaget?
 
Enk Projektet skrev:
Hur mycket isolering har du tänkt ha i garaget?
Har tänkt mig en 120 eller 145 stomme fullisolerad självklart.
 
Vill du avslöja vad det är för hustillverkare?
 
FreddaP skrev:
Har tänkt mig en 120 eller 145 stomme fullisolerad självklart.
Okej...då är nog värmepump att föredra....kanske billigast att koppla på bef BV och stötta med en byggfläkt eller liknade när du ska meka....

Mitt garage är 50m2 med 195 i väggar och ca 300 i tak.....värmer med LLVP har 16 grader.....
 
Jag har ju bara haft mitt garage uppvärmt i någon vecka, grävde ned en kulvert ut dit och satte en fläktkonvektor (har jordvärme) och jag har mest problem nu med att få ned temperaturen där ute ;) Ligger väl på en runt 17-18 grader nu med konvektorn väldigt strypt och jag hade tänkt mig ligga lite lägre än så. Det garaget är runt 20 år med 145 i tak och 45+120 i väggar, två stora bortar (1800x2500, även de cirka 20 år).
Ska bli spännande att se hur det går när det blir -20!
 
Vi tänkte samma sak från början. Men skulle behöva borra ca 20 meter till , ca 20 tkr ville de ha för det. Kulvert ska ju ner på 1,8 meter och upp i plattan och skulle också kosta en slant och så sedan radiatorer eller golvvärme, så vi struntade idet hela och kör numera med olje-elradiatorer. var det kommer dra i el vet vi inte.

Sedan var vi tvungna att gå upp i pumpstorlek och när det större varianten inte används, tex på sommaren skulle den få för många starter för elpatronen vilket skulle minska livslängden.
 
Karriärmamman skrev:
Vi tänkte samma sak från början. Men skulle behöva borra ca 20 meter till , ca 20 tkr ville de ha för det. Kulvert ska ju ner på 1,8 meter och upp i plattan och skulle också kosta en slant och så sedan radiatorer eller golvvärme, så vi struntade idet hela och kör numera med olje-elradiatorer. var det kommer dra i el vet vi inte.

Sedan var vi tvungna att gå upp i pumpstorlek och när det större varianten inte används, tex på sommaren skulle den få för många starter för elpatronen vilket skulle minska livslängden.
1,8m ner?
Du menar nog kompressor och inte elpatron, gissar jag?! :)
Mängden varmvatten, som förbrukas på sommaren borde väl inte påverka gångtiderna/starterna speciellt mycket baserat på pumpstorlek.
20':- för 20m får det ju att verka som att det kostar 1000:- /m..
Låter lite märkligt alltihop..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.