Jag har köpt ett gammalt trähjul som jag tänkte gör en taklampa av, vet dock inte riktigt hur jag ska göra! vill ha socklar att sätta glödlampor i som "pekar" uppåt och att det ska vara parallellkopplat. Någon som har något förslag på hur jag ska göra? ingen aning om hur jag ska fästa, koppla eller vad jag behöver!
Tack på förhand :)
 
med fästa så menar jag hur man ska fästa fast själva socklarna. Själva lampan ska jag fästa med kedja i taket!
 
Om jag inte kommer ihåg fel så finns det E14 socklar som har en vinklad fot. Har för mig att jag sett sånna hos Classe. Sedan finns det även transparenta lampsladdar.
 
Du borde kunna fräsa ur ett spår för kablar på ovansidan i hjulet. Eftersom den ska hänga i taket (antar jag) så kommer kablarna inte att synas. Låt kablarna sedan följa linorna/kedjorna som hjulet hänger i upp. Det finns snygga kablar du kan använda., t.ex. tygklädda om du inte gillar transparant.
 
Tack för svaren!
Någon som vet hur man kopplar ihop sladdarna? vill som sagt att dom ska vara parallellkopplade!
 
Färg på färg....
 
jo de förstår jag, tänkte mer på hur man parallellkopplar!
 
eemmacf skrev:
jo de förstår jag, tänkte mer på hur man parallellkopplar!
Brun tråd som går ner längs kedja in i botten på första lamphållaren, ytterligare en brun tråd kopplas in i botten på första lamphållaren, den tråden går vidare till botten på nästa lamphållare, blå tråd kopplas till sidan på lamphållaren, osv.

Eller om du lyckas "gömma" skarvplintar så räcker det med en kabel till varje lamphållare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.