Badrum 2 ska inredas. Var köper man badrumsmöbler av god kvalitet till rimligt pris?

(säg inte Hafa får då blir jag tokig - Badrum 1 har Hafa-möbler som faller sönder efter ett år)
 
T
Ikea:cool:
 
Vårat badrum 1 och 2 har hafamöbler, det ena är 9 år och det andra är 3 år, inget av dem visar tecken på att falla sönder. Köper på bauhaus när de har sina badrumsveckor med en massa rabatt :)


/S
 
Vad är viktigast...priset eller kvalitén?
 
Enk Projektet skrev:
Vad är viktigast...priset eller kvalitén?
Som vanligt båda, men saker som inte alls fungerar och med tillverkare som vägrar ta ansvar så klarar jag mej hellre utan. Ikea, billigt förstås, men fungerar de?
 
Svårt att få ihop det...men jag skulle nog isf överväga ett snickeri....kanske finns något lokalt som du kan prata med...
 
Jag har väldigt god erfarenhet av Hafa vad gäller kundservice. Nu har jag iofs bara haft triviala småfel, vet inte hur de skulle reagera om man vill reklamera en hel möblering.

Jag tror att IKEA är helt OK kvalitetsmässigt. Här finns en annan tråd om dålig fukttålighet hos IKEA. Märkesmöbler tål inte heller stor fuktpåverkan. Men de kanske är tål lite mer.

Dvs. skall jag ha en möbel som kommer obehagligt nära duschen, risk för stänk från duschen, eller tom rinnande vatten på möbeln skulle jag inte välja IKEA. Och hoppas på det bästa med en märkesmöbel. Alternativt kan man ju välja IKEA, och räkna med att byta ut möbeln var 3e år eller så. Håller den längre så är det bonus, annars blir väl kanske totalkostnaden över badrummets livslängd densamma som med märkesmöbler som ev. också ser hemska ut efter 3år med vattenskador.
 
Tåliga badrumsmöbler ?
undvik möbler av laminerad spånskiva. Målade ytor är enklare att fräscha upp vid behov. Bäst blir kanske målat,lackat trä. Skåpdörrar av glas, lackat plåt tål fukt bättre än "tapetserad" spånskiva.
Handfatkommod ger upp först oavsett fabrikat så om du kan slippa den helt kommer badrummet att se fräsch ut längre :). Möblera hellre med fler väggskåp och hyllplan och välj frihängande handfat med snygga kromade avloppsrör.
Det är bara möbeltillverkare som tycker att man måste ha en kommod under handfatet. Kolla kataloger för badrumsporslin så får du se snygga lösningar utan överdrivet spånskivemöblemang. Möblerar man smart så blir vattentålighet inte så viktig. Själv har jag ingen kommod och allt förvaras i ett gammalt teakfanerat skåp. Har efter 50 år i någons finrum stått i 4 år i badrummet och inga fuktskador än.
 
Ja, det var nog dumt att tro att spånskivor skulle fungera bara för att de är behandlade och har flera års (dysfunktionell) garanti. Handfatsskåp tycker jag är ett stort lyft för ett litet rum. Det blir nog att snickra ihop ett nytt skåp på egen hand.
 
  • Gilla
Tomas Tomplast Gustavsson
  • Laddar…
Egentligen borde det inte vara så svårt att bygga ett eget skåp. Vad bygger man lämpligast av? Limfogsskivor som målas och lackas borde väl hålla väldigt bra.

En idé som jag hade, som säkert är jättedålig, är att köpa ett trasigt ikea-badrumsskåp billigt som attan, behålla alla beslag men ersätta spånskivorna med limfogsskivor som målas och lackas.
 
Jag tänkte nästan så, men tar mitt ett år gamla hafaskåp som tillverkaren vägrar ta ansvar för, slänger väggar och hyllplan (folierad grön-spån), men behåller gångjärnen och dörrarna som verkar hålla bättre (lackad mdf). Bygger nya väggar i MDF, målar massor och ser till att skalet blir tok-tätt. Det blir alltså en Hafa-kopia, men med fördelen att den tål lite luftfuktighet.
 
Det blir ju inte en kopia utan en uppgradering. Målar du träet och lackar med båtlack så borde det bli vattentåligt med besked.

Björbo bygger ju med massivt trä, men då kostar det därefter också.
 
Väldigt nöjda med våra möbler från Ido (deras Seven D-serie). Om jag inte har fel så är Ido och Ifö samma tillverkare men olika varumärken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.