Hej! Jag kollar runt efter en lämplig ventil för att temperaturen i PEX-kulverten inte ska överstiga 70 grader.

De ventiler jag hittat är antingen
A) laddventiler: kraftiga och bra MEN som jag uppfattar saken begränsar de endast temperaturen nedåt?
eller
B) blandningsventiler: begränsar temperaturen uppåt åt ena hållet och fördelar åt det andra, precis en sån som jag vill ha (jag vill nämligen kunna ladda solvärme åt andra hållet). Felet är bara att de jag hittat är för fjösiga enligt mig: esbe 30 MR exempelvis har bara högst 25 R invändig gänga medan min kulvert är 32 mm = onödi flaskhals i blandningsventilen?

Snälla berätta att jag har fel och att den perfekta ventilen finns och var jag hittar den.

PEX-kulverten är 6 meter lång med fyra pipor (32:32:28:18 varav jag planerar använda de två 32 för närvarande) och installerad av tidigare ägare och jag har inga planer på att billa upp den och ersätta den: Materialval i kulvert är alltså en ickefråga som Carl Bildt brukar säga!
 
Du skulle kunna sätta dit en shunt och sen en shuntmotor på det och ställa Max temp på 70grader annars tror jag inte att en blandningsventil skulle strypa nåt vidare.
 
L
Håller med gadeberg.
Tips på ställdon är, ESBE CRA110
 
Tack för tipsen!
Esbe anger för vissa blandningsventiler att de även kan köras baklänges, som fördelningsventil. Jag hittar inget motsvarande vad gäller shunt med konstanthållande ställdon men antar att det går? Nån med erfarenhet av tocket?
Det speciella i mitt fall är ju att jag vill kunna ladda solvärme åt andra hållet. Jag förmodar att om temperaturen på vattnet som kommer in bakvägen understiger inställt värde så går det in i toppen
på tanken men om det överstiger så kommer ställdonet se till att shunten fördelar även till tankbotten?
inte riktigt optimalt isf men jag får väl se till att solladdningen hålls vid konstant temp också, eller vara där och höja ställdonets temp...
Hur reagerar en blandnings/fördelningsventil på motsvarande?
 
Intressant. Jag har ungefär samma utmaning som du. Jag tänkte ha tankar i mitt garage som jag laddar upp med solvärme (moduler på garagetaket). Föra över värme via tvårörskulvert (koppar) till huset. Samtidigt kunna ladda tankarna från vattenmantlad kamin som finns i huset (dvs motsatt flöde i kulverten). Vill begränsa temperaturen med någon slags ventil till 60-70C för att inte få för stora förluster. Shunt skulle kanske funka. Kan du skissa upp ditt system?
 
Stefanolofanders, vad blev det. Letar själv efter detta, men kan väldigt lite om det. Jag har en vattenmantlad kamin som ska mata genom kulvert till tanken.
 
Hej! Det blev en esbe 30 mr. Hittills har jag använt den som temperaturbegränsare (solvärme e dyl åt andra hållet får vänta) som håller hetvattnet in i kulvert på 60 grader genom att spä det upp till 90 gradiga vedvärmda vattnet med 20 gradigt vatten från tankbottnen. Funkar alldeles utmärkt. Kapaciteten räcker gott och väl.

Jag valde en modell utan backventil just med tanke på möjligheten att pumpa hetvatten åt andra hållet. Om du inte behöver den funktionen så komplettera gärna m en backventil. I annat fall kan självcirkulation eller trycket från laddkopplets pump se till att blandningsventilen under vissa förhållanden får hett vatten på alla sidor.
 
Hmm, jag hänger inte med riktigt. Du har igen systemskiss? Men min rörmockare föreslår gadebergs variant med Shunt. Dock är alltså mitt fall att jag ska mata från hetvatten från kamin ut till uthuset där tanken står.
 
Har ingen skiss, men kan prestera en kladd om du vill... I princip är det dock samma uppbyggnad som din rörmokare föreslår: du byter bara ut trevägs shuntventilen (som manövreras manuellt eller med motor o ställdon) mot en termisk trevägsventil: en ventil som manövrerar sig själv med hjälp av en vanlig hederlig termisk-mekanisk termostat i likhet med sådana som ofta sitter på vattenburna element, i duschens blandare mm.

Smidigt. Den gör vad den ska o är inte hutlöst dyr.

Du du hittar termiska trevägsventiler i div nätbutiker. Grövre varianter kallas för laddventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.