Jag har funderat på hur resultatet skulle bli om man använder festools frässchablon för att få till en exakt,( vinkelmässigt) fräsning till kunder som önskar planförsänkt häll,dvs
istället för att bygga en egen fräsmall vilket iofs är billigare men jobbigt om hällen skulle ha ett icke standardmått.Då skall man ha många olika till resp.storlek osv
Sen kan man ju ha den till mycket annat också.

nån som provat detta eller vet mer om frässchablonen??
 
Utan att veta, ha testat, eller ens äga en mfs så vågar jag absolut gissa att det kommer att fungera utmärkt. Känns som precis rätt sak för ändamålet.
 
Daniel_N skrev:
Utan att veta, ha testat, eller ens äga en mfs så vågar jag absolut gissa att det kommer att fungera utmärkt. Känns som precis rätt sak för ändamålet.
Den går utmärkt att använda för att ställa in till en vinkelrät fräsning efter exakta mått. Men den fungerar enligt principen att den "skjuts ihop" till rätt mått. Man fräser i dess mitt. Så för at fungera krävs att det finns plats runt om, dels till själva mallens bredd, dels till utskjutande längder. Om du inte har det utrymmet, kan den utmärkt väl används för att snabbtillverka en mall efter vars utkant du sedan kan fräsa.

--- Mats ---
 
ikeahantverkaren skrev:
Ok,,det låter fint.
Ger du dig in i MFS tror jag du blir mycket nöjd. Dess största problem är att du snabbt tvingas följa Festools marknasidé, det vill säga du kan riskera att köpa fler extremt dyra delar än du tänkt dig, Så fundera på vilka delar du skall ha. Det är inte alltid ett kit är bäst (men utan kitet köper man troligen inte vare sig cirkelmall eller vipp-pucken, och båda är suveräna).

Med en 700 lång MFS kan du fräsa på utsidan plus en MFS bredd om du någonsin kommer i det läget att du vill fräsa på utsidan. Annars fräser du maximalt mot måttet 700 minus en bredd om du fräser på insidan. Medföljande kopierring är 30 mm. Så länge du inte gör cirklar eller använder den extra icke medföljande brädan för att fräsa bort material innanför kantfräsningen du gjort med MFSen kan du byta till annan ring. Oberoende av vilket förlorar du ytterligare en bit mått på grund av ring plus fräs (med en 20 fräs i en 30 ring tappar du 15 plus 10 millimeter ytterligare på var sida från maxmåttet).

Eftersom MFS fungerar enligt principen skjuta ihop till rätt mått vill man skjuta ihop så lite som möjligt (för att ha så lite utstick som möjligt, det påverkar inget mer än hur otymplig MFSen blir att lyfta men med stora brädor och litet innermått blir den otymplig). Istället för att köpa 2 extra 700 brädor har jag köpt två extra 1000 brädor. Köper man sedan 2 extra 200 brädor (har jag funderat på många gånger) så klarar man det mesta med rimlig utbredning.

Har du inte köpt spännen från Festool för sågskenan bör du snegla på kostnaden för dessa till MFSen, fräsen flyttar brädan mer än sågen gör.

--- Mats ---
 
+1 till Mats kommentarer. I din aps900 ingår ju också en 1000mm skena så du har ju redan sugits ner i en ny svart-grönt avgrund :)
/B
 
Kör lite trådarkeologi här. Jag ska fräsa lite spår i mdf, för att göra spår som stiliserade speglar på en garderobsdörr. Jag tänkte att det är ett helt fantastiskt tillfälle övertyga mig själv om att jag behöver att skaffa frässchablonen MFS. Problemet är bara att de spår jag behöver göra är typ 1000x250 mm. Då behöver jag lite förlängningsprylar och helt plötsligt blir det billigare att hyra in kungen för att göra det.

Så, vilka options har jag? Ska jag vara tråkig och fräsa längs skenan? Ska jag bygga en egen mall? Hur mycket lättare blir det om man har mallen?
 
jonmo skrev:
Så, vilka options har jag? Ska jag vara tråkig och fräsa längs skenan? Ska jag bygga en egen mall? Hur mycket lättare blir det om man har mallen?
Det är nog fel projekt för att motivera MFSen om du vill ha någon typ av kostnadsmedvetenhet, bortser du från kostnad är det ett perfekt MFS projekt. Skall spåret vara 1000 mm, så är det på insidan av schablonen, och då är du tvungen att gå på en 2000 schablon, eller att bygga ihop en 1000+någon av de korta. Det sista är det vettigaste, det ger dig ju läget att du har 1000+kort+något längre, och med det har du en perfekt kombination av MFS delar. Så om du kastar alla kostnader åt sidan är det läget att få det kompletta MFS kitet.

Fräsa längs skenan är det absolut lättaste, utom i de fyra hörnen där det ger dig en kant som är känslig för inställning. Så mycket beror på hur den kanten skall se ut. Är kanten ok att göra med skena hade jag valt den lösningen.

Har du grejer till att lätt göra din egen mall och kanten är känslig med skena, är detta troligen bästa kompromissen.

--- Mats ---
 
Vad menar du med "känslig för inställning"? Jag tänkte alltså använda antingen ett litet notstål eller en liten hålkälsfräs för att göra en rektangelformad ornamentering av luckan. Problemet som jag ser det med vanlig styrskena är att man måste mäta exakt och antagligen sätta stoppblock på skenan. Det är ju inte så repeterbart. En mfs-setup skulle ju göra det väldigt mycket enklare att fräsa 2x2 "speglar" så det ser snyggt ut.

Frågan är hur mycket man egentligen tjänar på mfs i förhållande till en hemma byggd ram av mdf som man också fräser inuti? Jag har tillgång till. Det mesta i verktygsväg så en sådan mall slänger jag snabbt ihop. Det känns som vinsten med MFS i stort sett kommer vara att man inte behöver hålla fräsen så stadigt.
 
jonmo skrev:
Vad menar du med "känslig för inställning"? ...
Frågan är hur mycket man egentligen tjänar på mfs i förhållande till en hemma byggd ram av mdf som man också fräser inuti? ...Det känns som vinsten med MFS i stort sett kommer vara att man inte behöver hålla fräsen så stadigt.
Det jag tänker på med känslig för inställning är hörnen. Du måste börja om på exakt rätt ställe med skenan flyttad till att gå på tvären som du stoppade på när duhade den på längden. Om den på tvären är lite fel i förhållande till var du stoppade på vägen upp, så får du ett spår som har ett hack/bredd/... Om du har en rak botten (notstål) kan du lösa inställningen lättast med stålet som guide, men har du en rundad botten är det inte lika lätt (jag tänkte på stål som gör mönster). Jag hade om jag använt skena använt ett stopp i form av en avsågad mdf eller något, inte litat på att få skenan med ett stopp rätt.

Har du lätt att slänga ihop en mall i mdf vinner du inget på MFS. Dess stora vinst är att den är vinkelrätt, vilket är svårt utan bra maskiner, samt att man kan ställa in den för rätt avstånd utan att vänta på att mdf mallen skall limmas och torka.

Det med att hålla fräsen stadigt går att göra, men lättast är att såga en extra bit mdf och lägga inuti din mdf mall så att fräsen ligger an ovanifrån på båda sidor.

--- Mats ---
 
Ok, jag kan verkligen inte skylla på verktygstillgång, jag har ju både justersåg, kex och domino tillgänglig. Får vänta lite med mfs:en, eller möjligtvis hitta en på blocket. Ångrar att jag inte slog till när jag såg en...

Tack för sansad respons :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.