Hej,

jag har en Kyl/Frys Electrolux ERD3023X, PNC 925929525

Skåpet har aldrig varit särklit bra, men nu börjar jag bli trött på det. Det har bara ett vred som reglerar både kylen och frysen.

Frysen har aldrig varit tillräckligt kall. När skåpet var nytt var det mycket tyst. Nu måste man skruva upp termostaten för att få tillräckligt kallt i kylen. Skåpet går mycket och har börjat låta mera.

Det finns inga synliga fel, listerna är hela.

Finns det något man göra åt det?

Tacksam för förslag!
 
Har du ordentlig ventilation bakom, över skåpet? Luft måste kunna cirkulera under, bakom och ut ovanför. Damm på kylslingor ?
 
Göran.W
Med risk för att vara tråkig så har dom skåpen bara en livslängd på 5-6 år sen rasar kompressorn.
Har dömt ut ett antal sådana.
Att frysen inte håller rätt temperatur beror på att det är ett en kompressors skåp och då är det temperaturen i kylen som bestämmer hur kallt det blir i frysen för när kylen kallar på kyla går gasen först igenom frysen och kyler ner i frysen och den vandrar vidare upp i kylen och kyler den så när kylen är kall stannar kompressorn o avsätt temperatur i frysen.
Rätt modell beteckning är ERB 3023X .
 
Kompressorn rasade på mitt E-lux komboskåp efter 3 år....:(
Däremot så är servicen bra!
För den behövs!
Köpte nytt som efter 2 år fick elektroniken utbytt på garanti....
Kvalité? Man kanske får det man betalar för....
 
Garanti kvar?
 
Göran.W
Kvaliten är katastrofalt dålig i dag om man ens kan kalla det kvalité.
Det går lätt att bygga en kyl frys som håller i 20 år med enbart ett termostat byte under den tiden men konsumenterna vill inte betala för det och då blir det som det blir.
I början på 90talet dominerade Electrolux och Husqvarna marknaden och höll bra kvalité med men sen börjades det säljas billigt skit tillverkat gud vet var och då tappade giganterna marknads andelar och var tvungna att börja spara in på materialet för att ens finnas kvar.
Faktum är att en kyl\frys kostar mindre i dag än för 15 år sen men på bekostnad av kvaliten.
Kanske dags med jord källare och saltat kött som förr :)
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
Tack för bra svar. Jag tolkar det som att det inte är mycket att göra åt, och att man inte kan förvänta sig mer av produkten.

Har någon ett tips om vad man skall köpa för att få bättre kvailtet?

Jag är inte säker på garantin, men jag har haft det i 5 år, så det kanske är kört.
 
camelspin skrev:
Tack för bra svar. Jag tolkar det som att det inte är mycket att göra åt, och att man inte kan förvänta sig mer av produkten.

Har någon ett tips om vad man skall köpa för att få bättre kvailtet?

Jag är inte säker på garantin, men jag har haft det i 5 år, så det kanske är kört.
Jo, det är tyvärr kört...
Experterna på vitvaror får uttala sig om vad som är bäst.
Men är det inte så att många tillverkare har samma prylar innanför skalet?
 
Göran.W
Tyvärr är det väl så att det mesta är skit i dag på insidan :(
Det finns egentligen bara 2 vägar att gå.
Köpa det billigaste man hittar med 5 års garanti eller leta efter något som har dubbla kompressorer som heter Danfoss och dessutom har mekanisk termostat.
Det är en kombination som ger förutsättningar för ett långt liv.
Så var dom äldre Electrolux bestyckade och dom höll som bekant länge förr.
Men tyvärr så brukar kompressorerna vara lite för små så dom får gå väldigt mycket så inte ens dom håller så länge dom skulle kunnat.
Det är en tråkig utveckling men det blir så när folk inte vill betala för kvalité utan bara ser till design och så lågt pris som möjligt.
 
  • Gilla
klypert och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren.

Det som känns riktigt sorgligt är att det är så förbannat noga att kylen skall vara A+++ och dra extremt lite ström. Det är ju fånigt om den inte håller mer än 5 år. Det måste ju dra en hel del energi att tillverka och skrota alla kylskåp.

Min kyl/frys drar nog ganska lite ström, men den är så klen att det tar 2 dygn att frysa en kylklamp. Det är ju helt stört.

Jag skulle gärna betala det dubbla eller mer för något som håller dubbelt så länge. Jag tycker inte det är så kul med allt jobb när man köper vitvaror eller skrotar dessa så det kan gott få kosta.
 
Göran.W
Utvecklingen är helt sjuk för fokus ligger på design ,pris och energi klassning.
Någonstans glömdes kvalitén bort.
Jag har jobbat rätt många år med kyl\frysar och sett på nära håll hur det bara gått utför i en skrämande takt med kvaliten.
Jag har även sålt begagnade vit varor och kunderna frågar i princip bara om energi klassningen.
Jag kan med lätthet ta fram en kyl\frys för 1000 - 1200 kr som jag vet kan hålla 5 + år men kunderna köper hellre något med bättre energi klassning för dyrare pengar som definitivt inte håller 5 år så det blir en baklänges affär totalt sett för kunden.
Mina hög energi skåp har jag haft nu i 6 år och då asade jag hem dom som begagnade för nästan inga pengar alls.
Dom drar mer el men man får rätt många kw för pengarna jag sparar.
Antar man dom drar 300 kw mer per år tar det iaf 15 år innan jag hade sparat något och då hade låg energi skåpet rasat för länge sen.
När jag flyttade in i huset för 6 år sen sålde jag den 1 år gamla kyl\frysen och för dom pengarna fick jag spis 2 st kyl\frysar och tvättmaskin plus lite pengar över och allt funkar än :)
 
  • Gilla
Ruttenrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.