Kan det inte vara ny och fräsch olja om bilen var nyservad? Oljan är ljusbrun i början och blir svartare och svartare ju längre man kör. 1.5 cm över max låter dock inte så bra.
 
peternicklas
nino skrev:
jodå den startar, ska byta olja & filter imorgon, hur länge ska jag vänta innan jag byter igen?
Lossa först pluggen försiktigt och se om det kommer något vatten. Kommer det vatten är det knappt lönt att bta olja.
 
Vi hade en mazda 6 från 2005 som efter service skar, totalt motorhaveri utan någon förklaring. Motorskadeförsäkringen täckte fel till 5 år passerat, vilket hade skett. Under alla åren var bilen servad hos Mazda. Innnan den skar var den värd ca 100,000kr - mazda ville inte ta något ansvar eller hjälpa till, ny motor skulle kosta 90,000kr vi sålde den som reservdelar för 3000 spänn.....

Nu köper vi tyska bilar!
 
Bilar som har stått länge kan ha ljusbrun olja på grund av kondens. Men då brukar man se "vattnet" på påfyllningslocket. Sen kan ju verkstaden ha överfyllt olja.
 
nino skrev:
jodå den startar, ska byta olja & filter imorgon, hur länge ska jag vänta innan jag byter igen?
Varmkör och byt igen. Filtret ska naturligtvis också bytas igen.

Ha sen noggrann koll på oljans färg, även om den inte ändrar färg så är det klokt att ha förkortat intervall till nästa byte.
 
Om vi bortser från de mekaniska frågorna och återgår till ansvarsfrågan, kan det verkligen vara verkstadens ansvar att bilen frusit om du har låtit den stå där i mer än ett år, över vintern?
 
låtit och låtit... jag har ju lämnat över bilen till dem för att få den lagad, när de inte fått tag på delarna så har de inte kontaktat mig och sagt att jag ska ta den därifrån utan när vi pratade så sa dom att dom skulle prova att hitta delar, inget om att jag skulle ta den därifrån

batteriet verkar iaf ha klarat sig, satt på en c-tec laddare och körde recond och bilen startade fint idag, olja / filter är bytt, tänkte åka ca 40mil (efter jag pratat med en annan mekaniker) men hålla noga koll på både olja och kylvatten

förhoppningsvis är det inget fel på nått, men frågan är intressant iaf tycker jag
 
Fast var inte grundproblemet att du fick en tvåa på besiktningen som aldrig blev lagat? Alltså har du körförbud?
Då är det inte speciellt smart att köra 40 mil med bilen....
 
jo det var felet, nu har jag själv fulfixat det och ska bes. så fort jag får en tid

Körde 2år med en avställd 142a, här i skogen är det sällan man blir stoppad :)
anledningen var att jag trodde bilen blev påställd när man besiktade, men det blev den inte.... blev snopen när jag ringde vägverket (som det hette då) och skulle ställa av den :)
 
Dalarna = Hillbilly land... ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Byt olja när du har kört ca 1000mil eller 1gång per år om du kör mindre, fast du kan byta så ofta du vill o känner för .:D
 
jo vanligtvis så gör jag ju det... men nu tänkte jag byta lite tätare
 
Vad är det för bil?
 
skoda pickup, bensin
 
Har du fixat felet eller består det, är felet att bilen inte startar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.