Efter att ha kikat igenom ett antal Googlingar gällande dels att montera extra ruta på befintlig fönsterbåges insida, och dels att byta till energiglas i innerbågen på tvåglasfönster, undrar jag om någon här gjort det själv?

Ska också gå montera en plastfilm mellan bågarna, som tydligen ger någon energivinst också.

Alltså - erfarenheter av att antingen ha fått det här gjort eller gjort det själv, mottages taxamt : )
 
Inget svar att ge, mer än att jag också är intresserad. Dock tänkte jag byta den yttre rutan mot energiglas (den inre är blyinfattad). Finns det någon fördel med att byta inre eller yttre?
 
Har låtit en glasmästare montera energiglas i innerbågen på ett antal fönster, samt själv monterat "isolerruta" (2-glas) i innerbåge på ett ytterligare antal. Gick väldigt enkelt faktiskt. Kunde kanske monterat energiglaset själv också, men just då hade jag inte tid plus att jag fick tag på en väldigt bra glasmästare som gjorde det till ett hyggligt pris.
 
nimhed skrev:
Inget svar att ge, mer än att jag också är intresserad. Dock tänkte jag byta den yttre rutan mot energiglas (den inre är blyinfattad). Finns det någon fördel med att byta inre eller yttre?
Man missar funktionen med energiglas genom att sätta den i ytterbågen på fönstret eftersom luft kann passera mellan bågarna, för att energiglaset ska kunna reflektera tillbaka värme in i rummet måste det sitta i innerbågen. Tyvärr för din del men kanske det går att lösa ändå, ta ett kort på fönstret och lägg upp i en tråd så alla byggahusare får utlopp för sin kreativitet så kanske vi hittar en lösning åt dig. :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
bonnier skrev:
Har låtit en glasmästare montera energiglas i innerbågen på ett antal fönster, samt själv monterat "isolerruta" (2-glas) i innerbåge på ett ytterligare antal. Gick väldigt enkelt faktiskt. Kunde kanske monterat energiglaset själv också, men just då hade jag inte tid plus att jag fick tag på en väldigt bra glasmästare som gjorde det till ett hyggligt pris.
- Den tilläggsruta du själv monterade på insidan, hur fick du det helt tätt där? När man läser hur firmorna gör, verkar det väldigt viktigt att det blir helt hermetiskt tillslutet mellan inre "ordinarie" rutan och tilläggsrutan man sätter dit.
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Kalmarkille skrev:
- Den tilläggsruta du själv monterade på insidan, hur fick du det helt tätt där? När man läser hur firmorna gör, verkar det väldigt viktigt att det blir helt hermetiskt tillslutet mellan inre "ordinarie" rutan och tilläggsrutan man sätter dit.
Det gamla befintliga innerglaset tar man bort och ersätter med ett färdigt paket, 2-glas, med någon gas mellan. Allt man behöver göra är foga med silikon och slå på lister utanpå.
 
bonnier skrev:
Det gamla befintliga innerglaset tar man bort och ersätter med ett färdigt paket, 2-glas, med någon gas mellan. Allt man behöver göra är foga med silikon och slå på lister utanpå.
- Ah okey du monterade inte en tilläggsruta, utan bytte mot energiglas. Då är jag med.

Vad kostade en sådan kassett?
 
Kalmarkille skrev:
- Ah okey du monterade inte en tilläggsruta, utan bytte mot energiglas. Då är jag med.

Vad kostade en sådan kassett?
Hmm nu ska vi se...8 dubbelfönster, dvs. 16 kassetter...har för mig att jag betalade ca 14.000 eller strax under. Var nog 3 år sedan, 2010.
 
Ingen här som monterat en extra ruta, tilläggsruta på insidan i befintlig fönsterkarm?
 
bonnier skrev:
Hmm nu ska vi se...8 dubbelfönster, dvs. 16 kassetter...har för mig att jag betalade ca 14.000 eller strax under. Var nog 3 år sedan, 2010.
Hehe, fick en spricka i en kasettt för ett par år sen. Ringde första bästa glasmästare och han bytte den på 15 minuter. 4.500:-

Kollar man inte upp pris innan får man skylla sig själv. :)
 
Undrar just vad en isolerglasskiva till ett fönster kan kosta hos glasmästaren? Läste om någon som monterat en sådan själv utan större mankemang, och fick betydligt skönare klimat inomhus samt noll kalldrag. Han hade inte någon hermetisk tillslutning mellan karm och glas heller, utan vanlig tätningslist. Gick prima tydligen.

Någon som kan ha en pekfinger-tumme-koll på vad isolerglas kan kosta per kvadratmeter?
 
Har bytt på några fönster. Beror väl på hur dom år konstruerade men tog ungefär en halvtimme per båge. Bort med lister, glas, tryckkitt. In med akrylfog, energiglas, lister. Ordinarie pris energiglas här 650 kr kvm. Lägre vid större beställning. Använde innerglaset till dom rutor jag hade sönder i renoveringen av ytterbågarna
 
  • Gilla
SumpanAlex
  • Laddar…
Jag har bytt innerbågens tunna enkelglas till ett dubbelglas genom att försänka falsen i innerbågen och lägga en tunn list utanpå för att hålla det på plats. Har suttit ett gäng år nu och funkar finfint.
 
Har satt in energiglas (enkelt) i innerbågen på 15 fönster (källare och övervåning) här hemma. Jag upplevde att det blev betydligt mindre kallras och den kondens som brukade uppstå vid den här årstiden har i stort sett helt försvunnit.

På nedervåningen har vi lösa innanfönster med bågar och det är ännu effektivare men svårare att tillverka, då de måste passa väldigt precist.

Har vanliga tvåglas i hela huset.
 
ullberg
Själv satte jag in en tunn skiva PET-plast mellan mina bågar. Anledningen att jag valde denna "fullösning" var helt enkelt kostnad (jag tror jag betalade strax över tusenlappen för 8 st 2 luftfönster i lite olika storlekar), eftersom jag inte bestämt mig för hur jag skulle göra med fönstren på lång sikt.

Vi upplever ganska stor komfortförbättring (och sannolikt lite förbättring på energisidan) men när jag ser vad vissa betalar för energiglas inser jag att det kanske hade varit bättre att faktiskt byta den inre rutan mot energiglas eller kassett, jaja, det får väl bli steg 2.

Blir kassett alltid bättre U-värde men är tyngre? eller finns det så fina (enkel)energiglas nuförtiden att man kommer ner i vettiga nivåer även med sådana? Ni som satt kassett, har ni förstärkt infästningen något eller funkar det med de gamla gångjärnen?

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.