Efter att ha använt mitt svarta bälte i googling och även rådfrågat Villaägarna och Byggnadsvårdsforumet och ändå inte blivit något klokare så testar vi här.

I mina ytterväggar finns det utifrån sett:
Fasadtegel - Papp - Tät Panel - 2*3 Reglar - 35mm Velit - 1' Spåntad Panel - Tretex (Porös Board)

Jag har aldrig hört talas om Velit och det enda svaret hittills har varit att det är cellplastbaserad stuckatur. Något jag har svårt att se som troligt då det handlar om ett hus i trä från -55.

Kan Velit tänkas vara isolering på något vänster? Och isåfall vad består det av?
Om isolering, någon som har en susning om vad vi talar för U-värden?

/Maglag
 
D
Kan Velit vara förkortning för Vermekulit?
 
Finns det i pressad form?
Huset är sen -55, så jag är inte helt säker på att det fanns som pressat redan vid den tiden. Men, å andra sidan har jag ingen aning.
När jag har haft loss spontpanel på insidan så har jag egentligen bara sett någon form av veckad papp, vilken jag tänkt var en form av ångbroms inifrån. Det är lite det som gör mig konfunderad med veliten. 35mm är ju ändå rätt mycket, speciellt med tanke på att det skall isåfall fylla ut utrymmet mellan panelerna där det sitter 2*3, vilket borde ge 45mm men där det enda jag såg var veckad papp med en tjäraktig konsistens.
Tack för förslaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.