Hej alla kloka!
Jag ska bygga ett litet skåp av plywood (både stomme och luckor) där luckorna öppnas nedåt dvs gångjärnen sitter i underkant på skåpet. Jag vill att luckorna ska ligga helt utanpå stommen så att den inte syns, så jag kan inte använda vanliga enkla gångjärn.
Å ena sidan vill jag inte ha vanliga köksgångjärn a la ikea eftersom de känns klumpiga i förhållande till konstruktionen men å andra sidan skulle det vara riktigt lyxigt med dämpade köksgångjärn så att man kan smälla upp luckan och så sugs den bara på plats helt tyst...
Nej, jag har ingen aning om ifall såna skulle funka när luckan öppnas nedåt men nån kanske har provat?
Eller är det nån som har nån annan smart idé på vad jag kan använda? Helst skulle jag vilja ha ngt beslag/konstruktion som gör att skåpet känns lyxigt och välarbetat...

I alla fall..

Sen undrar jag vad jag ska använda för smart metod att foga ihop hela möbeln för att det inte ska synas några skruvar. Är det kex som gäller? Kan man fräsa kexhål med handöverfräs? Eller ska jag fräsa spår som jag kan skjuta in hyllplanen etc. i? Eller nåt annat?

Helt förvirrat känner jag här men det är bara att fråga om ni inte förstår =)

/Kristin
 
Pianogångjärn kan det funka? Kommer att synas på undersidan men om det är OK så kan det kanske funka?
 
Jag har gjort en liknande "lucka" (egentligen bara en täckbit) i ett kök.

Det finns väl stål till kexning att sätta på en handöverfräs?
 
Men vad använde du för beslag där då? Vanliga köksgångjärn?

Nu har jag hittat klaffgångjärn i alla fall som skulle kunna funka: http://www.beslagsbutiken.se/beslag/klaffgangjarn/klaffgangjarn-90-nickel.html
Men hur får jag till stängningen med den där dämpade effekten?
Idén nu är att använda såna här: http://www.beslagsbutiken.se/beslag...are/trycklas-k-push-kort-med-dampare-gra.html
Men då behöver jag nåt som drar luckan inåt sista biten. Fjäder? Starka magneter?

/Kristin
 
Jag använde luckgångjärn som kom från IKEAs vanliga kökluckor, om jag inte missminner mig. Just för att den skulle gå att öppna utan att slå i det som satt ovanför och under (det var dendär lilla täckluckan IKEA har haft mellan ugn och luckor i ett högskåp). Beroende på hur stor den är hade jag satt ett snöre/kedja som gör att luckan inte kan hänga ner.
 
Smidigare en kex (som iofs tillåter en liten sidförskjutning är ju c-tappar. De kan du ju köpa lite varstans (IKEA Jönköping säljer mot att man ger några kronor till rädda barnen) Till tapparna måste du ha märkstift länk om du vill spara tid. Det går ju att göra egna av en pluggbit och en liten spik. Då får du ihop det smidigt med bara en skruvdragare och tvingar som verktyg.

Theofils har en massa fina och smarta möbelgångjärn, och brukar sälja till privatpersoner :) Iallafall i Jönköping. Annars finns säkert Blum hos en hel del återförsäljare

Victor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.