Som ett av tillvalen till det hus vi funderar på att köpa fanns en braskamin (inkl tilluftskanal). Det verkar dock avsevärt mycket billigare att låta installera en braskamin i efterhand så vi kommer inte att välja till det nu. Ett annat tillval var "tilluftskanal braskamin" (för 4000 SEK). Är det värt att satsa på detta vid nybyggnationen eller är det bättre att vänta tills den dag då vi köper braskaminen?
 
Om ni ska gjuta platta måste det ju vara mycket smidigare att göra det nu. Vi ska göra det och köpa kaminen lite senare. Det verkar vara rätt så vanligt.
 
Så dyrt borde det inte vara. Vi betalar 1500 för vår tilluft och då är säkert det redan ett överpris. 4000. låter konstigt. Säg att du väljer bort det sen när ni står där med grundkillen kolla vad han skall ha för att fixa detta på en tilläggsbeställning på plats. Det lär inte bli dyrare än 4000 iallfall.
 
Vi bygger med lbhus och får betala 2000 för detta....tycker det är värt dom pengarna men absolut inte 4000:-....skillnaden på att ta våran braskamin inst och klar genom Lbhus kontra en utomstående firma = 12000:-.....Contura 550 inkl glasskiva...

Lbhus = 45000:-
Utomstående firma = 33000:-
 
Är det värt pengarna?

Tveklöst...om du har tänkt att använda din braskamin.
Eldning i braskamin kräver stora mängder tillsatt luft och den tas från huset om du inte har en separat tilluftskanal.
Tänk själv vad onödigt att först värma upp inomhusluften med tex en värmepump och sedan blåsa ut samma uppvärmda luft genom braskaminens skorsten. Rent slöseri.
 
Skall vi installera en braskamin så skall vi självklart ha en tilluftskanal- frågan är bara vad det kan tänkas kosta att installera en i efterhand? Kostar det inte mer än 4.000 SEK så väntar vi självklart tills vi köpt en braskamin som skall installeras.
 
Frågan är ju hur du löser det senare...
Tilluftsrören brukar man gjuta ned i plattan.
Om du skall lösa det senare krävs det nästan att din kamin-placering är mot en yttervägg...
 
Jag är helt okunnig på området, men är det svårt att ordna med sedan så skall vi självklart se till att vi får en tilluftskanal från början även om det spräcker vår "tillvalsbudget".
 
Klart ni skall ha tilluftslangen i plattan från början. Det är ju bara frågan om hur mycket besvär man är villig att göra för att vinna 2000:-. Ring och kolla med andra grund entreprenörer i närområdet och kolla vad de skall ha ifall de lägger in tilluft i sina plattor.
 
Jag ringde ett företag som säljer braskaminer och frågade vad de rekommenderade. Mannen jag pratade med tyckte inte att det var en nödvändighet med en tilluftskanal för den braskamin och det syfte vi vill ha kaminen för.
 
vi betalar osså 1500 spänn för vår tillufts installation.
:)
 
Misse skrev:
Jag ringde ett företag som säljer braskaminer och frågade vad de rekommenderade. Mannen jag pratade med tyckte inte att det var en nödvändighet med en tilluftskanal för den braskamin och det syfte vi vill ha kaminen för.
Det beror ju på förstås. Vid nybyggnad idag så är husen så täta så det finns stor risk att inneluften ej räcker till, lite beroende på hur mkt luft kaminen konsumerar. Det är skillnad i ett hus med självdrag.
Men som du nämner, syftet, det beror på vad ni ska använda... eller kanske inte använda kaminen till i detta fall ;)
 
Vad jag menade var att vi vill ha braskaminen mest för mysfaktorn, men det förstod du säkert ;). I sammanhanget är ju 4000 SEK inte särskilt mycket även om vi insett att varje "tillval" vi gör kostar extremt mycket...
 
Jodå, jag förstår vad du menar :)
Håller med dig angående tillval... Det har en tendens att bara rinna på. I början tänker man att några tusenlappar hit eller dit spelar väl ingen roll. Ack vad man kan bedra sig.
Själv lägger jag in ett tilluftsrör när jag gjuter plattan som ett av tillvalen.
 
Tilluftskanal är ett måste tycker jag, annars får du stora problem om du skall tända en brasa och speciellt om du har en frånluftsvärmepump. Polaren har inte tilluftskanal och han har det jobbigt. Jag valde det innan grunden gjöts .. 2300:- kostade det. Men asså hur svårt är det .. det är ett alu rör liksom .. 10min jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.