hempularen skrev:
I princip skulle man ju kunna ansöka om slutbevis för ett halvfärdigt hus om 5års gränsen närmar sig.
Precis min tanken också....så jag kollade upp vad som krävdes....i mitt fall var det bara sotningsintyg och något om placeringen av byggnaderna på tomten....
 
Eh.. "placeringen på tomten" ???

Är det något som alltså återstår till den senare fasen i bygget, att fixa till placeringen?...
 
Den slutgiltiga placeringen....bara för att du har ett bygglov betyder det inte alltid att alla följer det..... ;)
Några grannar som bygger nytt har fått huset utsatt av kommunen men inte på cm när...efteråt mäter dom in allt på cm....
 
Fick ett mail ang detta....

[SIZE=+0]Hej[/SIZE]

[SIZE=+0]Hur lång tid det tar att få slutbesked enligt gamla lagstiftningen beror lite på dig själv.[/SIZE]

[SIZE=+0]Du skall naturligtvis vara klar med bygget och ha skickat in kontrollplanen ifylld och underskriven med en ansökan (skriv på ett vanligt papper att du ansöker om slutbesked) om utfärdande av slutbesked[/SIZE]
[SIZE=+0]Därefter så utfärdar vi ett slutbesked om kontrollplanen är uppfylld.[/SIZE]

[SIZE=+0]Om du inte är klar med bygget inom fem år så är det ett nytt bygglov som gäller. Om du skulle dra över 4 - 6 månader så är väl det inte hela världen, vi brukar inte kräva nytt lov då. Men om det tar längre tid så är det nytt bygglov som gäller.[/SIZE]....
 
Då är ju bara frågan om vad som står i kontrollplanen om lägeskontroll. Räcker det med egenkontroll, eller behöver du redovisa en certifierad mätning.
 
...certifierad mätning var det som gäller här iaf...på cm när......
Kommunens mät avd gjorde jobbet och skickar originalet till mig och en kopia till byggavd....
 
Enk Projektet skrev:
Den slutgiltiga placeringen....bara för att du har ett bygglov betyder det inte alltid att alla följer det..... ;)
Några grannar som bygger nytt har fått huset utsatt av kommunen men inte på cm när...efteråt mäter dom in allt på cm....
Ja, och bara för att någon mätingenjör gjort utsättningen så finns det en och annan byggherre som flyttar markeringarna lite efteråt, eller bygger lite större. Det är de som man vill stoppa genom att kräva en lägeskontroll innan man får slutbevis/-besked. Och då duger förstås inte egenkontroll, vilket lätt inses.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.