En amatörfråga angående ventilation i hus med självdragsventilation - vari ligger vinsten med att täta fönster och dörrar för att sedan behöva ta ut nya luftintag för att bibehålla tillräcklig ventilation?

Ja egentligen gäller det väl isolering generellt, iom att det verkar som för varje område man isolerar/tätar mot värmeförluster, måste man kompensera med nya luftintag = kalluft.
 
Genom att täta fönster och dörrar och ta upp ventiler kan du själv styra över var du vill ha in luften tex i toaletter, tvättstuga, på "rätt" ställe i rummen etc.
 
Kyleman skrev:
Genom att täta fönster och dörrar och ta upp ventiler kan du själv styra över var du vill ha in luften tex i toaletter, tvättstuga, på "rätt" ställe i rummen etc.
- Så summan av det hela blir att det kommer in lika mycket kall luft som tidigare, men att den kan värmas upp olika effektivt beroende på placering? Går det inte åt lika mycket energi totalt för att värma den kalla luften oavsett var den värms upp?
 
Jovisst men du undviker drag på de ställen där det kan skapa obehag plus att du kan sätta filter i ventilerna för att undvika få in damm och liknande. Och du kan dessutom stänga till någon eller några ventiler tillfälligt om tex vinden ligger på kraftigt.
Slutsatsen är att du bestämmer var och hur tilluften skall komma in!
 
Kalmarkille skrev:
En amatörfråga angående ventilation i hus med självdragsventilation - vari ligger vinsten med att täta fönster och dörrar för att sedan behöva ta ut nya luftintag för att bibehålla tillräcklig ventilation?

Ja egentligen gäller det väl isolering generellt, iom att det verkar som för varje område man isolerar/tätar mot värmeförluster, måste man kompensera med nya luftintag = kalluft.
Även om det är en "amatörfråga" är den alls inte dum!

Att täta fönstren generellt för att sedan ta upp ventilationshål i väggen bredvid fönstret (ja det är där tilluftsventilerna normalt sitter), eller ersätta med spaltventiler i fönsterkarmen verkar ju inte vettigt.

Motiv som jag ser det är att
a)
Minska ventilationen till en "lagom" nivå om det drar vilt överallt

b)
Styra tilluften till sov- och vardagsrum, så det blir en vettig ventilation i huset.
Dvs så luften inte bara går från badrumsfönster till frånluftventilen i badrummet.

Men
Ja egentligen gäller det väl isolering generellt, iom att det verkar som för varje område man isolerar/tätar mot värmeförluster, måste man kompensera med nya luftintag = kalluft.
Men ventilationen behöver absolut inte ökas för att man isolerar bättre.
För ventilationen finns riktvärden på luftflöden, men de är oberoende av hur välisolerat det är.
 
Är huset väldigt otätt då "sugs" värmen ut ur huset snabbt vid blåsigt väder, med fasaddon/ventiler i tätt hus fås ej samma påverkan vid blåst.
 
KnockOnWood: Ekar det, precis vad jag skrev lite längre upp!
 
Kyleman skrev:
KnockOnWood: Ekar det, precis vad jag skrev lite längre upp!
Det är din bedömning.

Man kan skriva något komprimerat på ett fåtal rader.
Eller lite utförligare som jag gjorde.

Kanske de olika sätten kompletterar varandra.

Har du problem med det?
 
  • Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Tackar för infon, ibland glömmer jag att det är skillnad på ventilation och energibesparing.

Men för mig då som har ett hus från 1960 med självdragsventilation, kanske jag behöver komplettera med någon slags aktiv ventilation om jag tätar för duktigt i fönster och dörrar...eller hittar luften in i tillräckliga doser ändå?
 
Kalmarkille skrev:
Tackar för infon, ibland glömmer jag att det är skillnad på ventilation och energibesparing.

Men för mig då som har ett hus från 1960 med självdragsventilation, kanske jag behöver komplettera med någon slags aktiv ventilation om jag tätar för duktigt i fönster och dörrar...eller hittar luften in i tillräckliga doser ändå?
Självdragsventilation funkar nog om du eldar för uppvärmning och litet dragit hus men byter du till värmepump och isolerar så måste du installera frånluftventilation.

Läs denna länk
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Varmvatten-och-ventilation/Ventilation/

Själv har jag FTX som är lyx men det är helt underbart...

//Fredrik
 
fredrikru skrev:
Självdragsventilation funkar nog om du eldar för uppvärmning och litet dragit hus men byter du till värmepump och isolerar så måste du installera frånluftventilation.

Läs denna länk
[länk]

Själv har jag FTX som är lyx men det är helt underbart...

//Fredrik
- Jag vet inte om mitt hus är dragigt, eftersom jag flyttar in nästa helg. Men om man isolerar/tätar och installerar enbart frånluftsventilation..var hämtas då tilluften in?
 
Kalmarkille skrev:
- Jag vet inte om mitt hus är dragigt, eftersom jag flyttar in nästa helg. Men om man isolerar/tätar och installerar enbart frånluftsventilation..var hämtas då tilluften in?
Då får du borra hål i väggarna och installera friskluftsventiler. Vad är det för uppvärmning idag på huset och vad säger energideklarationen om huset?

Själv så har jag snart haft bergvärme i snart 1 år och jag har förbrukat 5000kw/h (egen elmätare) sen starten på värme/varmvatten och då är vi rätt söliga i duschen....
 
  • Gilla
Kristofer1982
  • Laddar…
Kyleman skrev:
Genom att täta fönster och dörrar och ta upp ventiler kan du själv styra över var du vill ha in luften tex i toaletter, tvättstuga, på "rätt" ställe i rummen etc.
KnockOnWood: Ekar det, precis vad jag skrev lite längre upp!
Ett litet tillägg efter genomläsning:
Det är just i toaletter, tvättrum etc man inte vill "ha in" luften.
Det är där den skall sugas ut.



Som kuriosum kan jag berätta att i mitt hus finns 5 tilluftsventiler och 4 frånluftventiler.
En tilluftventil vardera i de tre sovrummen och två i vardagsrum/matrum.
Frånluftventiler i badrum, toalettrum, tvättstuga och kök.
Allt med injusterade flöden och går in/ut ur huset via ett FTX-aggregat.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.