Hej,


Är sugen på att testa ett minivindkraftverk från Kina på typ 1000w.
Bor på Västkusten några km från havet men med öppen mark ut till hav så det blåser ofta rätt bra, tror ni man kan räkna med ca 2-3000kwH/år med ett sådant verk?


Jag är i första hand mest intresserad av testa och se vad man få ut,tänker mig därför en så enkel och billig installation som möjligt utan invertrar, loaddumps och batteribanker.
Tänkte därför dra en kabel direkt från generatorn till en elpatron som kör mot en befintlig acktank på 3kubik.
Vad jag förstått så kan man mata en elpatron med vilket skitel som helst AC eller DC och vilken spänning som helst, det man måste tänka på är att dimensionera upp effekten ordentligt om man kör med lågvolt i detta fallet 48v. Om jag fattat det hela rätt så ska jag ha en elpatron på ca5-6kw(220v) för att kunna få ut 1kw med 48v stämmer detta?


Nånstans på det hela ska jag givetvis sätta en pryl som räknar hur mkt el som tillverkas.


Fördelen med denna lösning och de här riktigt små verken är att installationskostanden och monteringskostanden är försumbar jämfört med ett större verk som kräver helt andra master och fundament. Funkar skulle jag lätt kunna klämma upp 2-3 verk till och till en mkt låg kostnad och då börjar det bli intressant så länge jag inte tänker använda elen som el i nätet utan för att värma vatten så blir ju kringkostanderna extremt låga.


Vad tror ni är det fantasier, har jag missat nåt väsentligt?


Mvh Johan
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Spännande idé att använda sig av elpatron som allätande mottagare och tank som batteri! Borde kunna appliceras på mer.

Tyvärr kan jag inget om detaljutförandet så hoppas nån svarar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
låter spännande borde ju teoretiskt kunna fungera ganska väl, men borde det då inte vara smartare att värma returvattnet från elementen innan det går tillbaka in i pannan, eller det beror ju på hur systemet är uppbyggt. på en jord/bergpump så borde ju optimalt vara att värma just innan det går in i pumpen.

fick till att du borde ha en 4,5kw patron för att leverera 1Kw på 48volt men nu är det längesedan man satt i bänken.
 
Om du inte sett denna: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16724.0

Det svåraste är nog för de flesta att hitta ett bra ställe att ha vindkraftverket på (där genomsnittlig vindhastighet är hög) och undvika för höga förluster i överföring (du får höga förluster med 48V om du inte går upp mycket i kabelarea eller mkt korta avstånd).

Men på detta sätt minimerar du ju förlusterna, förutom då värmeutvecklingen i kablarna.
 
http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=116_61 Förvisso 12V, men du kanske kan använda flera i serie. Effekten är proportionell mot spänningen i kvadrat. Om du vill använda en elpatron avsett för 230V och få ut 1 kW vid 48 V måste den vara på 23 kW vid 230 V. Det kanske går att använda en transformator mellan generator och elpatron.

Utan regulator tror jag att du kommer att få ett ganska litet utbyte, men det är en intressant idé.
 
Lutte skrev:
låter spännande borde ju teoretiskt kunna fungera ganska väl, men borde det då inte vara smartare att värma returvattnet från elementen innan det går tillbaka in i pannan, eller det beror ju på hur systemet är uppbyggt. på en jord/bergpump så borde ju optimalt vara att värma just innan det går in i pumpen.

fick till att du borde ha en 4,5kw patron för att leverera 1Kw på 48volt men nu är det längesedan man satt i bänken.
Nej, en värmepump är effektivare ju kallare vatten den får jobba med.
 
D09
Kul grej :)

Klart du måste testa!

Smart med elpatronen :)

Vad kostar ett kinaverk?

Har ibland funderat på om man skulle ha ett litet vindkraftverk eftersom man bor på toppen av ett berg.

Då skulle jag nog också vilja kunna välja mellan att driva vattenpumpar alt ladda ack tanken via elpatronen.

T ex strömavbrott driva pumpen sedan ladda tanken.

Annars bara ladda tanken :)

Kan inget om vad som krävs så nu hoppas jag att du driver igenom dina ideer :)
 
  • Gilla
_Elman_
  • Laddar…
stoif skrev:
Om du inte sett denna: [länk]

Det svåraste är nog för de flesta att hitta ett bra ställe att ha vindkraftverket på (där genomsnittlig vindhastighet är hög) och undvika för höga förluster i överföring (du får höga förluster med 48V om du inte går upp mycket i kabelarea eller mkt korta avstånd).

Men på detta sätt minimerar du ju förlusterna, förutom då värmeutvecklingen i kablarna.
Placeringen ska nog lösa sig, här blåser oftast bra och jag har ett berg bakom huset.

Har också funderat på det där med inverter eller grova lågvoltskablar?
Kablar är inte gratis i de dimensionerna.
Tror man får ungefär 10% bortfall om man använder en 220v inverter men i gengäld kan man använda andra kablar. Har man fler än ett verk borde man ju kunna seriekoppla dem och få upp spänningen och ner kabelarean?
Läste också nånstans att det är viktigare med "kvaliten" på elen om man kör AC om man kör DC spelar det inte så stor roll? Är ingen elingenjör direkt..
 
Lutte skrev:
låter spännande borde ju teoretiskt kunna fungera ganska väl, men borde det då inte vara smartare att värma returvattnet från elementen innan det går tillbaka in i pannan, eller det beror ju på hur systemet är uppbyggt. på en jord/bergpump så borde ju optimalt vara att värma just innan det går in i pumpen.

fick till att du borde ha en 4,5kw patron för att leverera 1Kw på 48volt men nu är det längesedan man satt i bänken.
Ja ska ändå koppla in en extern elpatron (elpanna) till anläggningen, och då kopplar man in sig med tilloppet i botten på tanken(eller returen) och sedan in i toppen på tanken. När man också eldar med ved vill man inte förstöra skiktningen.
Tänker som sagt använda en elkasett/elpanna av den här typen http://www.relek.se/elkassett.html#ankar elkassett
med möjlighet till dubbla patroner en för vindelelen och för det vanliga nätet.
 
Avemo skrev:
[länk] Förvisso 12V, men du kanske kan använda flera i serie. Effekten är proportionell mot spänningen i kvadrat. Om du vill använda en elpatron avsett för 230V och få ut 1 kW vid 48 V måste den vara på 23 kW vid 230 V. Det kanske går att använda en transformator mellan generator och elpatron.

Utan regulator tror jag att du kommer att få ett ganska litet utbyte, men det är en intressant idé.
Jag har nu sett två olika uträkningar av detta på nätet, den ena som du beskriver med späningen i kvadrat.
Den andra sättet är dtn som jag och jag gissar Lutte räknat går ut på att effekten på elpatronen behöver ökas proportionerligt med lika mycket som späningen sjunker. Dvs vill jag få ut 1kw på 48v så blir det följande formel: 230/48*1=4,8kw

Jag är ingen elexpert så jag vet inte vilken som är korrekt. Men om din formel är korrekt så faller alternativet att köra direkt mot 220v elpatron med 48v. Då återstår att köra mot lågvoltspatron eller köra med inverter.

Om jag kör mot 220v elpatron behöver jag verkligen en regulator då? En elpatron tillverkar väl värme i relation till hur mkt effekt den matas med och är inte så känslig för om det späningen svajar, det är värre som jag ska ladda ett batteri som inte tål vilka spänningar som helst.

En variant är ju annars att ha ett bilbatteri som utjämnare, dvs man kör laddningsregulator mot batteriet och en inverter mellan batteriet och elpatronen eller så kör man 12v elpatron och skippar invertern.
 
Redigerat:
D09 skrev:
Kul grej :)

Klart du måste testa!

Smart med elpatronen :)

Vad kostar ett kinaverk?

Har ibland funderat på om man skulle ha ett litet vindkraftverk eftersom man bor på toppen av ett berg.

Då skulle jag nog också vilja kunna välja mellan att driva vattenpumpar alt ladda ack tanken via elpatronen.

T ex strömavbrott driva pumpen sedan ladda tanken.

Annars bara ladda tanken :)

Kan inget om vad som krävs så nu hoppas jag att du driver igenom dina ideer :)

Tack för uppmuntran!
Det är den här typen av verk jag sneglat på:
http://www.ebay.com/sch/Home-Improv...main_0&var=&hash=item4ac0c62a61&_ssn=mtxlinda

Det är givetvis en chansning med både kvalite och effekt.
Det tillkommer ju en del säkerligen i tull samt i fundament och installation men 10-15000:- borde man ju kunna komma undan med komplett verk?

Självklart finns tanken att man kan driva lite av varje men det är inte det som är grunden för vi har nergrävda kablar och sällan några långa avbrott, det enklaste sättet att lösa det är att köpa en enkel inverter och koppla till bilbatteri som står laddat. Tanken är det ska kunna ge lite ström, men slutresultatet kanske blir en backuplösning för cirkpumpen och pannfläkten i overkillklass! Det som känns som den största osäkerhetsfaktorn är om de angivna effektkurvorna stämmer, gör om det så borde det funka.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
guntorp skrev:
Jag är ingen elexpert så jag vet inte vilken som är korrekt. Men om din formel är korrekt så faller alternativet att köra direkt mot 220v elpatron med 48v. Då återstår att köra mot lågvoltspatron eller köra med inverter.
Många varmvattenberedare kan matas med antingen 230 eller 400V. Det ger ofta 1000 respektive 3000 W. (400/230)^2 = 3.

Det är växelspänning, så du behöver ingen inverter. Det räcker med en transformator.

guntorp skrev:
Om jag kör mot 220v elpatron behöver jag verkligen en regulator då? En elpatron tillverkar väl värme i relation till hur mkt effekt den matas med och är inte så känslig för om det späningen svajar, det är värre som jag ska ladda ett batteri som inte tål vilka spänningar som helst.
Det regulatorn kan göra är att belasta generatorn optimalt. För hög last innebär att varvtalet minskar och turbinen ger ifrån sig en lägre effekt än nödvändigt. "rätt" last är olika beroende på vindförhållanden.

Alltså fungerar det utan regulator, men du kan få ett högre utbyte med en regulator.

guntorp skrev:
En variant är ju annars att ha ett bilbatteri som utjämnare, dvs man kör laddningsregulator mot batteriet och en inverter mellan batteriet och elpatronen eller så kör man 12v elpatron och skippar invertern.
Se i så fall till att ha en automatik så att du inte tömmer batteriet när det inte blåser. Annars blir batteriet kortlivat.

Angående att seriekoppla flera växelströmsgeneratorer så går det att göra om de är mekaniskt synkroniserade. Det går alltså inte i ditt fall.
 
Helt klart intressant då jag går i samma tankar själv, står på 'att göra-listan' nästa sommar.
Tankar, bilder, länkar och frågor är alltid välkomna. :)
 
Avemo skrev:
Många varmvattenberedare kan matas med antingen 230 eller 400V. Det ger ofta 1000 respektive 3000 W. (400/230)^2 = 3.

Det är växelspänning, så du behöver ingen inverter. Det räcker med en transformator.


Det regulatorn kan göra är att belasta generatorn optimalt. För hög last innebär att varvtalet minskar och turbinen ger ifrån sig en lägre effekt än nödvändigt. "rätt" last är olika beroende på vindförhållanden.

Alltså fungerar det utan regulator, men du kan få ett högre utbyte med en regulator.


Se i så fall till att ha en automatik så att du inte tömmer batteriet när det inte blåser. Annars blir batteriet kortlivat.

Angående att seriekoppla flera växelströmsgeneratorer så går det att göra om de är mekaniskt synkroniserade. Det går alltså inte i ditt fall.
Ok tack för info och kunskap!

De här små kraftverken är ju ofta med likströmsgenerator, de jag länkade till är växelström är det att föredra menar du?
Om man tänker att man kör en elpatron med samma eller högre effekt än kraftverkets maxeffekt borde inte den då reglera så att det aldrig blir för dålig belastning, den tar ju all el den får?


Laddningsregulatorer brukar ha urladdningsskydd, har en solpanel på båten med regulator, det går inte att dra ur batteriet helt med den. Alltså förbrukarna går inte direkt till batteriet utan kopplas in via regulatorn.
 
  • 104541-4-9811130.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
guntorp skrev:
De här små kraftverken är ju ofta med likströmsgenerator, de jag länkade till är växelström är det att föredra menar du?
Att seriekoppla generatorer som inte sitter mekaniskt monterade på samma axel tror jag generellt är en dålig idé. I synnerhet om det är växelströmsgeneratorer.

guntorp skrev:
Om man tänker att man kör en elpatron med samma eller högre effekt än kraftverkets maxeffekt borde inte den då reglera så att det aldrig blir för dålig belastning, den tar ju all el den får?
Den tar all ström den får, men effekten hade kunnat bli högre om den aktivt tagit mer eller mindre ström.

Effekten bestäms av varvtalet och momentet. För varje vindstyrka finns en optimal punkt med varvtal och moment som ger den högsta effekten. Den ena extremen är låst rotor. Momentet är högt, men då den står still utvecklas ingen effekt alls. Den andra extremen är frispinnande turbin. Varvtalet är maximalt, men då inget moment finns utvecklas ingen effekt alls. Mellan dessa två extremer finns en punkt där den avgivna effekten är maximal för den aktuella vindstyrkan.

En regulator kan genom att leta efter denna punkt maximera effekten i alla driftfall. Med en elpatron utan regulator kan det att finnas en vindstyrka där strömmen genom elpatronen råkar bli precis rätt för att maximera effekten. I alla andra vindstyrkor kommer strömmen att vara antingen för hög eller för låg för att ge maximal effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.