Vi har en outnyttjad skrubb under trappen. Nu tänkte jag ta upp en dörr dit för att grabben ska få lite mer förvaringsutrymme. En annan plan var att ta upp ett dörrhål men sätta in en inbyggd bokhylla. Slutligen kom vi fram till att det coolaste vore att ha en infälld bokhylla som går att öppna, och låta skrubben bli ett lönnutrymme. Nu behöver jag goda råd och inspiration: vilka gångjärn och vilken låsmekanism skulle fungera bra? Hur löser man problemet med att bokhyllan, om den är infälld, inte går att öppna när den svänger upp eftersom bakkanten kommer att slå i dörröppningen? Hur får man alltihop stadigt?

Bokhyllan blir liten, bara omkring 80 cm bred och 120 cm hög. En tanke jag har är att sätta ett hjul i underkant, dolt av en sockellist, så att hyllan kan rulla på det.

Är det någon som gjort något liknande?
 
Du löser stängnings/öppnings problematiken genom att låta ena ytterväggen av bokhyllan ( te.x den vänstra om du sätter gångjärnen på högersidan) inte vara i 90 grader. Sett ur en topvy är formen alltså inte en rektangel utan
den vänstra sidan är som ett parallellogram medans den högra är 90 i grader.
Då blir fronten längre än bakstycket och får inga problem att svänga in.
Det borde inte behövas många grader, men är ju lätt att simulera med några bitar kartong och en spik t.ex.
 
Tack, det var ungefär så jag hade tänkt mig, det är nog en bra idé som du skriver att göra en mall först.
 
  • Gilla
Becca_w
  • Laddar…
En tanke; Om bokhyllan ska se ut som en vanlig bokhylla och inte antyda om en dörröppning stycker jag bokhyllan ska stå helt utanför väggen, inte infälld.
 
h64: tyvärr blir måtten inte så bra, och det är ganska trångt där hyllan ska stå. Annars hade det såklart varit den enklaste lösningen. Efter att ha brutit lite i väggen (en masonitskiva) har jag nu hittat en gammal dörrkarm! Samt travar med gamla tidsskrifter från 60- och 70-talet.
 
  • Gilla
John Christer
  • Laddar…
Det är ganska precis så jag tänkt att det ska bli! Nu återstår att ta reda på hur gångjärnen ska funka.
 
Aha, Larry satte pinnar i topp och botten i stället för gångjärn - det ska jag nog prova. Mycket bra länk det där.
 
Jo, Larry har en del bra ideer.
Arbetsfördelningen brukar vara att han tänker å jag håller delarna :)

/Magnus
 
  • Gilla
GunnarM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.