När man bygger hus får man inte lägga huvudbyggnaden närmre än 4,5m från grannens tomt(om man inte får ett OK på detta från grannen själv samt att brandskyddsavståndet till grannes hus är uppfyllt)

Vad gäller om grannen är kommunen och dem vill nu anlägga en gång o cykelväg ca 0,5m från en privat tomt? Kommunen sade till mig idag att några gränsregler inte finnes för cykelvägar, stämmer detta?
 
Det låter väl vettigt att de får göra en cykelväg på deras mark.
 
Ja, det tror jag. Jämför med att du får ju anlägga infart, uteplats, trädäck etc ändå fram till tomtgräns själv, utan bygglov.
 
Förutsättningen är väl bara att den skall finnas med i stadsplanen annars så måste en sådan upprättas och ställas ut till allmän beskådan på stadsbyggnadskontoret vanligtvis.
 
4,5-metersgränsen gäller normalt mellan en- och två-familjshus ej till allmänning med GC-väg.

Kontrollera D.P om du inte vill ha GC-vägen.
 
nattugglan11 skrev:
När man bygger hus får man inte lägga huvudbyggnaden närmre än 4,5m från grannens tomt(om man inte får ett OK på detta från grannen själv samt att brandskyddsavståndet till grannes hus är uppfyllt)

Vad gäller om grannen är kommunen och dem vill nu anlägga en gång o cykelväg ca 0,5m från en privat tomt? Kommunen sade till mig idag att några gränsregler inte finnes för cykelvägar, stämmer detta?
De där avstånden från tomtgräns finns för att ge ett hyfsat brandskydd.
Dvs mot att eldsvåda sprider sig från hus till hus över tomtgränserna.

En cykelväg är inte det minsta brandfarlig.
 
Villa vista skrev:
4,5-metersgränsen gäller normalt mellan en- och två-familjshus ej till allmänning med GC-väg.

Kontrollera D.P om du inte vill ha GC-vägen.
Jag tror det även gäller flerfamiljshus, har googlat brandskyddsavstånd och vad jag kunde se så fanns ingen info alls om flerfamiljshus, eller om det gick under samma regler som vanlig hus. Minns jag rätt länkades jag till Boverkets portal där jag kunde läsa infon.

Men nu är det cykelväg :) I detaljplanen finns ingen info alls vad gäller gång o cykelvägar.
 
KnockOnWood skrev:
De där avstånden från tomtgräns finns för att ge ett hyfsat brandskydd.
Dvs mot att eldsvåda sprider sig från hus till hus över tomtgränserna.

En cykelväg är inte det minsta brandfarlig.
Korrekt!
 
nattugglan11 skrev:
Jag tror det även gäller flerfamiljshus, har googlat brandskyddsavstånd och vad jag kunde se så fanns ingen info alls om flerfamiljshus, eller om det gick under samma regler som vanlig hus. Minns jag rätt länkades jag till Boverkets portal där jag kunde läsa infon.

Men nu är det cykelväg :) I detaljplanen finns ingen info alls vad gäller gång o cykelvägar.
Eld gör givetvis ingen skillnad på flerfamiljhus och enfamiljhus, dock regleras brandkravet olika. Tex i Stockholm är det ovanligt med 4,5x2 meter mellan byggnaderna i stadsmiljön
 
Villa vista skrev:
Eld gör givetvis ingen skillnad på flerfamiljhus och enfamiljhus, dock regleras brandkravet olika. Tex i Stockholm är det ovanligt med 4,5x2 meter mellan byggnaderna i stadsmiljön
Men då kanske man i stället har brandmurar (i innerstan) eller brandhärdig fasadkonstruktion.
 
@KnockOnWood Japp!
 
nattugglan11 skrev:
Jag tror det även gäller flerfamiljshus, har googlat brandskyddsavstånd och vad jag kunde se så fanns ingen info alls om flerfamiljshus, eller om det gick under samma regler som vanlig hus. Minns jag rätt länkades jag till Boverkets portal där jag kunde läsa infon.

Men nu är det cykelväg :) I detaljplanen finns ingen info alls vad gäller gång o cykelvägar.
Men detaljplanen måste ju ändå säga hur marken ska användas är det lokalgata, natur eller kvartersmark där de vill anlägga gångvägen?
 
nattugglan11 skrev:
Vad gäller om grannen är kommunen och dem vill nu anlägga en gång o cykelväg ca 0,5m från en privat tomt? Kommunen sade till mig idag att några gränsregler inte finnes för cykelvägar, stämmer detta?
Hur långt har du från tomtgräns till vägen/vändplan som din garageinfart ansluter mot? Jag misstänker att det är mindre än en meter. Där vi bor ligger områdenas bilvägar kant i kant med tomtgränsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.