Söker nån smart lösning på ett litet fönsterproblem. vi skall bygga badrum i huset. ett mindre rum om ca 10kvm på övervåningen pga rummets utformning finns bara en plats att ha ett badkar på, längst in på tvären mot ytterväggen. tanken var att ha en vik vägg i glas på enea badkarskanten så att man kan stå och duscha också... tyvärr sitter det ett fönster kopplat 2-glas mitt på den väggen (trähus byggt 1932)

det enda alternativet som jag hittat hittils för att fuktskydda fönster o karmar är att klä in med glasblock, men det vill vi inte. dels pga det inte kommer att gå att komma åt utsidan för putsning, dels för att vi helt enkelt vill kunna ligga i badkaret och titta ut på himlen....

Nån som känner till nån annan smart lösning? klä fönsternicshne med kakel går ju , men sen då? finns nån slags öppningsbara täta innerfönster ämnade för just sådant?
 
Man kan kanske sätta en vikvägg på fönsterväggen också, som ligger mot väggen vanligtvis, men man viker ut den när man ska dusha, så det blir som en kabin ungefär. Eller viker den över fönstret.
 
Vi har/hade samma problem och har helt enkelt använt oss av ett duschdraperi som "gardin" för fönstret.

Inte extremt snyggt men en helt ok lösning om man hittar ett snyggt duschdraperi.

/Krille
 
spika igen fönstret?
 
  • Gilla
Frejdon
  • Laddar…
Ett tunnare plexiglasfönster som går att öppna? Skyddar mot vattenstänk.
 
Krille4 skrev:
Vi har/hade samma problem och har helt enkelt använt oss av ett duschdraperi som "gardin" för fönstret.

Inte extremt snyggt men en helt ok lösning om man hittar ett snyggt duschdraperi.

/Krille
Jag har haft samma lösning, med ett litet duschdraperi i glasklar plast, för ett fönster, som satt delvis i duschen.
Naturligtvis blev det nedslag vid besiktningen.

Att sätt upp en klar plexiglas- eller lexanskiva som täcker hela fönstret samt fönsterfodren är nog en bättre lösning.

Men den bör nog sättas "öppningsbar", kanske på gångjärn, så fönstret kan ventileras och torka ut.
Eller med distanser om kanske 10 mm, som tillåter tillräcklig luftväxling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.