Av allt i mitt bygge är det biovärmen och alla dess glosor och teorier som jag haft störst uppförsbacke med, so bare with me:

Min vattenmantladekamin (18kW) är av olika multidimensionella skäl kopplad med pex-kulvert till ackumulatortanken i uthuset. (Visst borde jag vara irriterad på rörmokaren och mig själv, eller är det nånstans rätt att lägga pex där man ska mata från kamin?)

Oavsett, måste jag då ha en shunt som drar ner temperaturen till 70°C innan den går ner i kulverten då va?

Eller det några trix för att öka genomströmningen av vatten genom kaminen så att vattnet liksom inte hinner bli 90 och man istället liksom får mer 70-gradigt flöde och på så vis inte späder med kallvatten utan utnyttjar kaminens effekt till max?
 
Vad har du för kulvert? Den kan ju tåla mer än 70°C. Vi har en från Logostor med följande data.

Med ett driftstryck på 6 bar har röret en förväntad

livstid på min 30 år vid följande driftsförhållanden.

- Kontinuerligt 85°C eller

- Kontinuerligt 80°C med 90°C i en månad per år

och 95°C i 100 timmar per år.

Dvs du kan köra lite varmare än 70, men vi har satt en shunt (kör olika varmt sommar och vinter)
 
SteffeM skrev:
Vad har du för kulvert?
Maxiterm är det.
 
Men nån som hajjar min idé om att öka flödet för att minska potentiella toppar?
 
Termoventiler kan nog hjälpa dig med en vettig lösning. Tanken ska du ladda med lågt flöde.
 
jensaro skrev:
Tanken ska du ladda med lågt flöde.
Ah, just. För skiktningens skull. Alltså en dålig ide.

Men! Pratade med rörmokaren och han sa att vi skulle ha Max 1,5 bar i tryck. Kollar man i tabellerna (på sidan 5 i ovan dok) så ser det ju nästan ut som vi kan mata hur varmt som helst? De bar de jobbar med är ju massor större, och det ser ut som livslängden är finemang ju lägre bar?
 
kulle
vilken temp brukar du komma upp i som max ?
 
kulle skrev:
vilken temp brukar du komma upp i som max ?
Är alltså inte installerat än. Nybygge. Min fråga går åt andra hållet, vad brukar folk komma upp i som max?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.