Nej. Om jag vore er skulle jag meddela att ni inte är villiga att dra av så mycket och säga tack o adjö!

ring mäklaren idag, eftersom om det drar ut på tiden kan ni ju förlora andra spekulanter!
 
Redigerat:
Det är klart att köparna är intresserade av att få huset så billigt som möjligt. Men för er del är det bara tacka för visat intresse och gå på nästa budgivare.
Risken är stor att de fortsätter att strula framöver också.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också överväga att tacka nej till prutning och gå vidare med de andra budgivarna.
Ni säljer ju ett hus som är över 20 år gammalt och byggt enligt de normer som gällde då. Då borde man som köpare förvänta sig ett skick därefter och lägga en rimligt bud som lämnar lite marginal kvar i spargrisen för eventuella renoveringar. Ingenstans har vi väl lovat att ni säljer ett hus OCH en omfattande renovering.

NI måste inte byta något plåttak och NI måste inte renovera något badrum. Vill köparen ha ett sprillans nytt hus i toppskick så borde han/hon kanske ha budat på ett sådant istället
 
Nu har ni ju ett påskrivet avtal och kan inte låta bli att sälja till de här människorna bara sådär. Däremot kan ni förstås berätta att ni inte är intresserade av att sälja till lägre pris än det överenskomma. Då kommer de antigen att köpa till det pris ni vill eller så är ni fria att sälja till budgivare 2. Alternativt att ha ytterligare en visning.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Men budgivare två kommer ju då förstås bara vilja betala tillräckligt för att ligga över budgivare 3
 
Fan vad sur jag blir, jävla idioter som förefallet verkar leka med andras liv.

Att ev börja om med ev nytt mäklararvode, dubblea boendekostnader under oviss tid och osäkert ang ny budgivning/intresse bara för att vissa missbrukar den "fria besiktingsrätten" vilket förefaller bli vanligare. Så lågt!
 
  • Gilla
Jennika
  • Laddar…
Nytt mäklararvode skall det inte behöva bli. Normala mäklaravtal ger mäklaren rätt till arvode när ett gällande köpeavtal finns. Om den här köparen hoppar av inom villkorstiden, dvs. enl. avtalet giltig hävning, så finns det inget giltigt avtal och mäklaren får inget arvode.

Det är skillnad när en köpare hoppar av utan giltigt skäl, typ bara ångrar sig, eller inte klarar finansieringen. Då finns det ett giltigt avtal och mäklaren har rätt till sitt arvode, trots att det inte blir någon försäljning, men då ingår mäklarens arvode i den summa som köparen blir skadeståndsskyldig för sitt avtalsbrott.
 
Försök få den här köparen att snarast meddela att han häver avtalet. ni kan inte sälja till nästa budgivare förrän denna köpare faktiskt har hävt avtalet, annars gör ni som säljare er skyldiga till avtalsbrott, som kan bli dyrt.

Hur lång tid är det kvar för köparens besiktningsklausul?
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
Om det är en hävningsklausul då kan ni ha rätt till ersättning för skada/förlorad inkomst. Jag vill minnas att juristdelen på byggahus tog detta upp men jag kan ha fel.

Hävning är att bryta ett avtal vilket ger motpart vissa rättigheter om det står typ att avtalet gäller under förutsättning att inga fel påträffas etc då har de rätt att frångå avtalet utan risk för skadeanspråk.
Kan vara bra att hota med om det nu är en tokformulering eller kan ev ge rätt att nalla på handpenningen. Detta bör dock kontrolleras. noggrant.
 
nimhed skrev:
Men budgivare två kommer ju då förstås bara vilja betala tillräckligt för att ligga över budgivare 3
Fast man avslöjar ju inte för budgivare två hur mycket budgivare ett vill pruta.
 
pelpet skrev:
Fast man avslöjar ju inte för budgivare två hur mycket budgivare ett vill pruta.
Förvisso inte. Jag ville bara poängtera att det inte behöver bli okomplicerat att sälja till runner up
 
Fast att köparen skulle vara kräsen i skicket över ett 20 år gammalt hus håller jag inte riktigt med om. Mitt hus är byggt 1990 ooch har inga av de anmärkningarna som TS hus har fått, och jag som köpare förväntar mig att ett 20 år gammalt hus är i väldigt bra skick, då iaf jag anser att det är hyfsat nybyggt. Det man kan förvänta sig av ett 20 år gammalt hus är slitage på inredning såsom badrum och kök, tapeter etc men i övrigt ska det ju finnas väldigt å anmärkningar. Men det är bara min åsikt och uppfattning av hus i den åldern.
 
Det varierar såklart skillnat på hus och hus också. Ett hus som har skötts av en riktig pedant kan såklart vara i toppskick efter 20 år (eller mer). Men med ett par omgångar stressade småbarnsföräldrar som inte hinner göra nämnvärt mycket underhåll så kan skicket försämras mycket på 20 år.

I detta fall var det ju dock inte enbart rena felaktigheter utan egentligen synpunkter på att saker och ting var byggda på ett sätt som kanske inte är vedertaget idag men som var helt ok på 90-talet. T.ex. valet av spik i taket som egentligen inte är ett fel. Köper man ett hus från 90-talet så är det väl rimligt att spiken i taken är av 90-talsmodell?

Denna köpare verkar ju förvänta sig ett hus byggt efter 2013 års standard. Ofta betalar man ju för standarden och inte bara materialet och nerlagd tid. Man kanske iställe ska erbjuda köparen att renovera huset åt honom men i så fall informera om att standardhöjningen inebär en uppräkning av de 900 000:- istället? ;)

Dessutom: Som köpare av ett hus med krypgrund eller inredd källare SKA man förvänta sig problem med fukt i grunden.

Att börja pruta på sitt eget lagda bud pga brister/fel som inte är särskillt oväntade är i mina ögon bara att sätta en prislapp på sin egen inkompetens.

Jag tycker detta luktar bortskämd och okunnig köpare som kommer att fortsätta jaga "dolda fel" och ställa till med mycket huvudvärk
 
Klart det varierar därav att priset varierar. Men om byggmetoden som användes på 90 talet redan då var en "budgetmetod" så skulle ju jag som köpare förvänta mig att man valt något bättre under åren som har gått och har man inte gjort det ja då blir ju priset på huset lägre.
Ex mitt hus har tegelpannor på taket det går inte tjafsa om så mycket för tegelpannor lagda på 90 talet håller i princip samma standard som tegelpannor lagda idag därför finns inget utrymme att tjafsa om pris på just tak.
Men ex de här enstegstätade fasaderna som det är så mycket problem med klart att priset sjunker på huset när det finns en sådan fasad även om det inte är fel på just den fasaden och det är tillåtet att bygga så för det finns en risk att skador uppkommer. Nu vet jag ingenting om den här byggmetoden som taket är lagt med men om det finns liknande problem med den som med enstegstätade fasader så ser jag inget konstigt alls med att man prutar på priset efter besiktning när man inser vilken byggmetod som använts. Och jag tycker inte att man kan kräva av köparen att man på visning och innan budläggning ska kunna veta vilken byggmetod som använts, det är ju därför man gör en besiktning för att försäkra sig om att mn kan stå kvar vid köp och lagt bud.
 
@katten12 Jag håller medom att det inte behöver vara fel på att kräva prisreduktion pga uppkommna fakta vid en besiktning. Men det skall vara byggfel eller liknande. Står det i prospektet att huset är från 90-talet då får man räkna med att att taket behöver bytas inom 10 - 15 år.

Sen bör det vara propotion på kraven att köpa hus för 900 tkr och kräva tillbaka +200 tkr typ 25% för ett par noteringar i beiktningsprotokollet, det upplever inte jag som seriöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.