Tänker lägga 1-stav ek i kök o vardagsrum ca 60 m2, Byggmax har för 299:-. Någon som lagt in detta ?????? Har även kollat på Kährs men då är det 3 ggr dyrare. Kan Byggmax hålla samma kvalitet?
 
Vi har det golvet i tre rum och är väldigt nöjda! Upplever kanske att det inte är så slagtåligt men jag har inget att jämföra med. Ett tips är att packa upp hela bunten med brädor eftersom det kan gömma sig ett par fula underst.
 
  • Gilla
anita58
  • Laddar…
Har du fasad kant eller utan ??:)
 
Ingen erfarenhet av 1-stav ek, men däremot dålig erfarenhet av 3-staven.
Plankändar som inte vinkelräta, skarvar som känns tydligt, lamellsläpp mm.
 
Vi har 3-stavs-varianten. Den har legat närmare fyra år nu och ser rent ut sagt för j*vlig ut. Det blir lätt jack i den, och den har gått isär och lacken har spruckit i skarvarna. Den var skitsnygg i typ ett år, sedan började förfallet. Vi kommer aldrig lägga Byggmax-parkett igen.

Däremot har laminatgolvet varit bra - köp dock inte den billigaste varianten.
 
Kan bara hålla med tidigare talare. Inte alls så slagtåligt som jag förväntade mig.
 
Är det 5Gs "bäst i test" golv eller andra Barlinek golv?
 
Mitt fyra år gamla oljade Barlinek är lika bra. Inga märken? Jovisst, men det beror ju på att jag inte direkt är försiktig med mina grejer. (Stövlar, batterisyra osv...)
 
haavard skrev:
Mitt fyra år gamla oljade Barlinek är lika bra. Inga märken? Jovisst, men det beror ju på att jag inte direkt är försiktig med mina grejer. (Stövlar, batterisyra osv...)
Vårt sovrumsgolv la vi för snart 6 år sedan, det var det som fick oss att välja Byggmax och Barlinek än en gång, och nåt har hänt med kvaliteten på det som säljs nu... :(
 
Vi har lagt över 100 kvadratmeter barlinek 3-stav ek. Första omgången för 3,5 år sen och andra för drygt 2,5 år sen. Måste säga att jag är mycket nöjd fortfarande, enda problemet är att det har spruckit lite mellan lamellerna precis framför kaminen, men det anser jag inte vara fel hos parkettgolvet utan en kamin som strålar värmen för mycket nedåt (stor glasruta).
 
vectrex skrev:
Vi har lagt över 100 kvadratmeter barlinek 3-stav ek. Första omgången för 3,5 år sen och andra för drygt 2,5 år sen. Måste säga att jag är mycket nöjd fortfarande, enda problemet är att det har spruckit lite mellan lamellerna precis framför kaminen, men det anser jag inte vara fel hos parkettgolvet utan en kamin som strålar värmen för mycket nedåt (stor glasruta).
När du skriver nöjd antar jag du har ett golv utan allt för kännbara skarvar?
Vårt sovrumsgolv är nästan utan kännbara, men det vi la efter känns som IKEA laminat i jämförelse, och priset är närmare märkesgolv än IKEA.. :(
 
FredrikR skrev:
När du skriver nöjd antar jag du har ett golv utan allt för kännbara skarvar?
Vårt sovrumsgolv är nästan utan kännbara, men det vi la efter känns som IKEA laminat i jämförelse, och priset är närmare märkesgolv än IKEA.. :(
Ja, dom känns i princip inte alls. Har sett många parkettgolv och detta är bland de bättre.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
vectrex skrev:
Ja, dom känns i princip inte alls. Har sett många parkettgolv och detta är bland de bättre.
Barlinek verkar ha rätt varierande kvalitetskontroll.. Förra golvet som byttes ut hade nåt lamellsläpp, en lamell som sjunkit ner och 'bäst av allt'... Tillverkaren stod på sig och hävdade att det var fel luftfuktighet (för torrt) hos oss, och att det inte var möjligt att dom levererat golv som var ojämnt på ovansidan.
Nya golvet som lades in av snickare hade åtminstone 2 golvplankor som inte hade vinkelrät kortsida... Byggmax hjälpte mig så gott de kunde, men Barlinek framstår som...ja jag vet inte.

Polaren har lagt dryga 100m2 Tarkettgolv, där får man leta efter kännbara skarvar.
Ska byta golv i köket så småningom, då kommer det bli Tarkett eller Kährs, ska bli kul att jämföra.
 
Glömde nästan bort, men jag "la" faktiskt samma golv ytterligare en gång nu i somras. Denna gång klädde jag in planstegen i vår trappa och limmade därför ihop golvet med trälim i långsidorna och med ms-polymer lim mot furutrappan. Det jag reagerade på var att dom ändrat så parketten numera var 14mm och inte 15mm som tidigare. Dessutom var låsningen på kortsidorna ändrad till något med plastlås (5G?). Jag skarvade aldrig kortsida mot kortsida i trappen så jag satte mig aldrig in i hur den fungerade dock.

Över lag är jag dock mycket nöjd med detta golv också, men jag vet att det var någon planka jag fick sortera bort därför att den gav en kännbar skarv när man vek ihop den med det övriga golvet. Nu var ju en trappa en ganska speciell installation och det är inte säkert det hade fungerat lika bra som golv.Här är två bilder, främst tagna för att visa mitt räcke, men parkettgolvet syns här också.

trappa-9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
trappa-13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pelle242
  • Laddar…
Kan tillägga att den vi har i sovrummet var 15mm, och den nya som jag anser är 'mindre bra' är 14 och den som lades om är 14mm med 5GS.

Riktigt snyggt jobbat med trappen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.