Vid alla källarventiler, (bara ett hål överst i grundmuren med galler in/utvändigt) drar det väldigt mycket på golven i markplan.

Ventialationshålet är ju direkt in i källaren SAMT mer eller mindre in i trossbotten.

Finns det nån bra ventil med ett rör att installera istället, putsad mur. Och samtidigt då isolera runt röret så att luften går in i källaren och inte in i trossbotten. Hoppas ni förstår.
 
Ja, det verkar vettigt, bara innerdelen sluter tätt runt hålet i väggen
 
MrWalker35 skrev:
Ja, det verkar vettigt, bara innerdelen sluter tätt runt hålet i väggen
Nu är jag nog inte riktigt med.. Röret blir ju förbindelsen mellan ventilerna ute och inne, och mellan röret och hålet I väggen har du fogskum.
 
ja absolut, menar bara att den runda ventilen på insidan är stor nog att täcka mot väggen, det är nämligen opustade väggar på insidan på en del ställen och hålet i väggen är lite onödigt stort.

Tyvärr finns inte clas ohlsson lokalt
 
Finns fina fyrkantiga täckbrickor i valfri storlek för såna problem.
 
MrWalker35 skrev:
ja absolut, menar bara att den runda ventilen på insidan är stor nog att täcka mot väggen, det är nämligen opustade väggar på insidan på en del ställen och hålet i väggen är lite onödigt stort.

Tyvärr finns inte clas ohlsson lokalt
Då förstår jag. Som blindnit tipsade om finns täckskivor.

Dessa grejor finns på alla större bygghandlare, jula, etc. Det borde gå att få tag på, annars beställ på nätet.
 
Att bara byta innerdel hjälper nog inte, utan det är det att kanalen bara består av ett hål. Jag måste in med ett rör av något slag och isolera runt det för att ingen luft ska läcka in vid syll/trossbotten.
 
Jag kanske missförstod det hela. Är det inte väggventiler du vill ersätta ?
Jag gjorde operationen i vårt hus där tilluften bara var ett uppsågat fyrkantigt hål i sockeln med ett galler på utsidan och en lucka på insidan.
Ventilen jag länkade till täckte för hela hålet på insidan vilket gjorde ett rör överflödigt.
Jag limmade även ett insektsnät på insidan av utegallret för att slippa hyresgäster i sockeln.
Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.