jag håller på att bygga en hundkoja och tänkte montera ett litet fönster för att få in lite ljus, samtidigt som det bör vara någotsånär isolerande iaf. hittar inget litet att köpa så funderar på om jag ska bygga ett själv istället. vad är enklast och mest prisvärt? bygga i glas eller plexi? 2-glas fönster eller 3-glas? kom gärna med tips och förslag:)

tänkte ha ett ungefärligt mått på 30x50nånting
 
Mikael_L
Plexi är ju inte billigt, så glas är nog billigare, tror jag i alla fall.

Men plexi (lexan m.fl) kan ju inte hundarna ta sönder och sen skada sig på, värt att tänka på.
Och den lilla rutan kostar nog inte så våldsamt mycket oavsett.

Hos glasmästaren beställer du två st exakt lika stora.
Sen spikar/skruvar/kexar/limmar/pluggar (välj ihopfogningsmetod själv) du en ram av t.ex. 45x70 regel, som är 5mm större än rutorna, invändigt mått.
Och så spikar med dyckert du en träläkt inne i ramen, t.ex. dim 20x12mm. centrerat i ramen.
Sen lägger du en ruta från varsin sida mot läkten och fäster rutorna med en läkt på utsidan på samma vis.

Och vips så har du en tvåglas-kassett med u-värde på ca 3, dvs lika bra som fönster i äldre hus.
Denna kassett kommer få imma mellan glasen ibland, det blir ofrånkomligt med denna enkla byggmetod.

Avståndet mellan fönsterrutorna ska vara ca 20 mm för bästa isolering, smalare likväl som bredare luftspalt försämrar isoleringen (men inte mycket, om vi snackar ± några mm då)
 
Redigerat:
Det finns ett annat material: Vet inte vad det heter, men det är en tunn genomskinlig plastskiva.
Den är böjlig (kan rullas ihop) och går att klippa till med en vanlig sax. Den kan monteras genom att helt enkelt stifta fast den med en stiftpistol.
Mycket billigare är plexi, samtigt som den är lättbearbetad och hållbar. Den är seg!

Superbra att stifta upp som "tillfällig" lagning utanpå ett ruttet stallfönster (så kan man skjuta upp bytet av stallfönster 5-10 år till... :) ), eller att tejpa fast på spruckna rutor tills man kan laga dom. Men materialet lär även funka fint som permanent ruta i en hundkoja om man är ute efter en billig och enkel lösning.

Sätt två med luftspalt emellan för isolerande funktion.
Trippelrutor är nog onödigt på en hundkoja. Ingången till hundkojan lär släppa ut mest värme, eftersom den brukar vara helt öppen, om än via en vinklad sluss.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Avståndet mellan fönsterrutorna ska vara ca 20 mm för bästa isolering, smalare likväl som bredare luftspalt försämrar isoleringen (men inte mycket, om vi snackar ± några mm då)
Hur kommer det sig att 20mm är optimalt? Borde det inte bli bättre ju mer luft man har? Eller kan det vara för att luften mellan glasen börjar röra mer på sig med ökad tjocklek?
 
Redigerat:
Mikael_L
Precis, med större avstånd så ökar konvektionsluftströmmarna mellan rutorna, och därmed förlusterna pga detta.

Med mindre avstånd så ökar förlusterna genom ledning och strålning.

Avståndet på ca 20mm är inte vare sig sådär statiskt eller ens helt säkert utrett (såvitt jag vet), läser man på om det så brukar det dyka upp avstånd på allt mellan 20 och 30mm som anses optimala.


edit:
Min kunskap om detta är endast litteraturstudier om jag kan kalla det så.
Funderingen om detta, det optimala avståndet mellan rutorna, kom igång i en tråd för någa år sedan.
Sedan har jag hittat lite olika info, bl.a. fönstertillverkares hemsidor, en ex-jobbsrapoort osv.
 
Redigerat:
Har du kollat om det finns små dörrfönster som du kan använda kanske, så slipper du bygga.
 
Mikael_L skrev:
Plexi är ju inte billigt, så glas är nog billigare, tror jag i alla fall.

Men plexi (lexan m.fl) kan ju inte hundarna ta sönder och sen skada sig på, värt att tänka på.
Och den lilla rutan kostar nog inte så våldsamt mycket oavsett.

Hos glasmästaren beställer du två st exakt lika stora.
Sen spikar/skruvar/kexar/limmar/pluggar (välj ihopfogningsmetod själv) du en ram av t.ex. 45x70 regel, som är 5mm större än rutorna, invändigt mått.
Och så spikar med dyckert du en träläkt inne i ramen, t.ex. dim 20x12mm. centrerat i ramen.
Sen lägger du en ruta från varsin sida mot läkten och fäster rutorna med en läkt på utsidan på samma vis.

Och vips så har du en tvåglas-kassett med u-värde på ca 3, dvs lika bra som fönster i äldre hus.
Denna kassett kommer få imma mellan glasen ibland, det blir ofrånkomligt med denna enkla byggmetod.

Avståndet mellan fönsterrutorna ska vara ca 20 mm för bästa isolering, smalare likväl som bredare luftspalt försämrar isoleringen (men inte mycket, om vi snackar ± några mm då)

Tackar så mycket för den utförliga och fina beskrivningen! det blir till att göra en egen ändå, kollade på dörrfönster som mexitegel tipsade om, men det var så svårt att hitta nåt vettigt som passar med det storlek som jag vill ha, dessutom är dom rätt dyra. då kommer jag nog väldigt billigt undan om jag gör en egen som du beskrev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.