Vad man kan tolka om informationen är att beställaren uppskattade ytan till 80 kvm och beställt 80 kvm:s läggning.

Jag vet ej vad KKL säger men normal i entreprenadjuridik gäller att att mätning utföres av beställaren, dvs det åligger ej entreprenören att mäta verklig mängd.

Hursomhelst har det endastbeställts 80 kvm. Om beställaren vill ha 100 kvm då skall den betala för det.Det finns inget konstigt i det.
Entreprenören skulle dock ha underrättat om avikelsen och frågat beställaren omden önskat de extra 20 kvm. Men frågan är inte, "jag har fått större ytamarksten än vad jag beställde, vad skall jag göra ....bla bla bla"
Det förefaller som att lagd yta är korrekt med fel avtalsunderlag.
Ang reglering, kan beställaren komma billigare undan än linjärt pris då är detbara att tacka och ta emot.
TS får gärna informera oss om utfallet.
 
Det som hade varit rätt väg är väl att när hantverkaren upptäcker att det saknas 20 kvm skall denne såklart, innan den på eget bevåg gör något, prata med kunden. Eftersom det var lätt för hantverkaren (måttband?) att kolla ytan innan avtal så tycker jag även att denne bör ge ett sjusst pris, inte gratis men inte 1300 kr/h för extraarbetet heller. Material plus 300-450kr/h är väl rimligt. Hellst bör man ju ta upp detta innan man agerar, få ett ok.
 
Hur skulle det vara egenmäktigt förfarande om man upptäcker att man gjort fel( lagt 100 i stället för beställda 80 m2) och rättar till det misstag man gjort så att kunden får sina 80 m2 ????
 
elmont skrev:
Hur skulle det vara egenmäktigt förfarande om man upptäcker att man gjort fel( lagt 100 i stället för beställda 80 m2) och rättar till det misstag man gjort så att kunden får sina 80 m2 ????
Det skulle kunna vara så att stenen blivit kundens iom att arbetet utförts. Bara för att man inte fått betalt så får man inte åka till kunden och ta tillbaka det. Det kallas "självtäkt". (Men egenmäktigt förfarande är antagligen lättare att få till.) Rätt sätt är i så fall att starta ett tvistemål. (Om arbetet inte är avslutat så är saken i ett annat läge. Då blir det i så fall tvist då med, men åt andra hållet).

Nu går det att skriva sina avtal så att så inte blir fallet, men jag vet inte hur standardavtalen brukar vara utformade, så det vore intressant att få reda på.
 
Men eftersom man bara har beställt en viss mängd och fått för mycket är det väl självklar att man ska lämna tillbaka det som blev fel. Går du på banken och ska ta ut tusen kronor men får tio tusen så måste du naturligtvis lämna tillbaka nio tusen även om kassörskan/kassören gjort fel. Här har ju företaget helt klart levererat mer än avtalat.
Har man däremot beställt 100 m2 och fått det utfört, men bara betalar för 80 m2 blir det lite "jobbigare" för företagaren för då handlar det om självtäckt om h*n tar tillbaka 20 m2.
 
elmont skrev:
Men eftersom man bara har beställt en viss mängd och fått för mycket är det väl självklar att man ska lämna tillbaka det som blev fel. Går du på banken och ska ta ut tusen kronor men får tio tusen så måste du naturligtvis lämna tillbaka nio tusen även om kassörskan/kassören gjort fel. Här har ju företaget helt klart levererat mer än avtalat.
Har man däremot beställt 100 m2 och fått det utfört, men bara betalar för 80 m2 blir det lite "jobbigare" för företagaren för då handlar det om självtäckt om h*n tar tillbaka 20 m2.
Ja, det kan man tycka. Och sättet att få det är att starta en tvist. Om du säljer ett piano till mig och jag inte betalar så kan du *inte* bara komma och hämta det. Det är nämligen mitt iom att du sålt det. Att du sedan har en fordran på mig som du antagligen kommer att få igenom en domstol är en helt annan sak, och påverkar inte ägandeförhållandet. Därför skall man alltid skriva in de magiska orden "varan förblir säljarens tills full likvid erhållits" eller motsvarande.

Jag tänker mig att stensättningen kan vara analog med denna situation. Var går gränsen annars? Om du monterat fel takpannor så kan du bara åka tillbaka när som helst och riva ner dem? Eller spikat med för grovt virke på vinden? Bara att bryta ner?

Så jag är intresserad av att få veta hur det ställer sig med en tjänst kombinerad med vara. Dvs om man levererat för mycket. Jag skulle bli förvånad om man bara kan åka och ta tillbaka det. Jag skulle tro att de likaledes magiska orden "det föreligger en tvist om det här" skulle effektivt kunna stoppa både privatpersoner och myndigheter. (Men juridik och logik hör ju inte ihop, så så värst förvånad skulle jag inte bli).
 
Det handlar åter igen om en beställare som inte vet vad han/hon behöver men tydligen tillsammans med entreprenör enas om att ytan är 80 kvm och därmed fått pris på den ytan. Vad är fel? Vill kunden få ytterligare 20 kvm lagda så har han redan fått ett pris som indikerar vad resterande skulle kosta genom att dividera den summan som offerten redan visar per kvm.
Nu kommer det givetvis att komma massor av inlägg som anser att det är hantverkaren som har gjort fel,men det är ju som så att som kund så får du själv förklara vad och hur mycket du skall köpa det gäller i klädaffären ,bilaffären, matbutiken där talar ingen om vilken färg storlek eller mängd du skall köpa utan det får man som kund göra själv. För hur kul är det med 7 kg prickig korv när man endast vill ha 2 hg,långbyxor som slutar på knäna eller en begagnad bil när man köpt en ny bara för att försäljaren tycker det. Det har sagts så många gånger förut men det hjälper tydligen inte,för att vara en bra kund så får man skaffa sig kunskap om det som man vill införskaffa. Här på BH så finns det hur många trådar som helst som enbart diskuterar vad som är bra verktyg ,maskiner priser inköpsställen etc.etc. men när det kommer till stora dyra projekt då blir det som det blir och sedan sätter man sig ner och klagar hår på BH.
 
elmont skrev:
Men eftersom man bara har beställt en viss mängd och fått för mycket är det väl självklar att man ska lämna tillbaka det som blev fel. Går du på banken och ska ta ut tusen kronor men får tio tusen så måste du naturligtvis lämna tillbaka nio tusen även om kassörskan/kassören gjort fel. Här har ju företaget helt klart levererat mer än avtalat.
Har man däremot beställt 100 m2 och fått det utfört, men bara betalar för 80 m2 blir det lite "jobbigare" för företagaren för då handlar det om självtäckt om h*n tar tillbaka 20 m2.
Vi lever i en rättstat. Det innebär att man inte bara "gör" saker utan om man är oense så drar man saken den rätta vägen. Om ditt barn slår mitt ger det mig, i likhet med markstenen, kanske moraliskt rätt att åka hem till er och slå ditt barn på samma sätt. Moraliskt rätt innebär inte att det är ok.

Vi hade en tvist med en plåtslagare som levererade så fantastiskt dåliga utomhus plåtar till vårt hus. Han gjorde om och gjorde fel två ggr sen hotade han med att riva bort alla plåtar om vi inte betalade. Då kollade jag upp om han fick göra så. Det fick han självfallet inte, och efter att jag bett min gode vän advokaten slå en pling och meddela honom konsekvensen av detta beteende så fick han köpa in ett proffs, fixa plåtarna som vi då självfallet betalade.

Hot hör bara hemma inom kriminaliteten.

Sen om husägaren i just detta fallet säger att "jag har inte råd att betala de extra 20kvm", så kan ju hantverkaren se om han då kan hämta stenen för retur. Det är ok....det är att likaställas med ditt exempel att man självmant lämnar tillbaka pengarna. En helt annan sak blir det ju om banktjänstemannen rusar efter o hotar att få tillbaka pengarna, eller bara tar dem.

Sen om det är moraliskt eller ej. Vissa människor kanske anser det moraliskt rätt att mörda pedofiler, även misstänkta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Om jag av misstag utför arbeten hos en kund som kunden inte beställt, och därmed inte vill, ha så är väl den mest självklara lösningen att jag återställer allt så att det blir som det som kunden beställt (vill ha) eller hur. Eller ska jag som kompensation för att jag begått ett misstag, "ge bort" det kunden inte beställt. Kort sagt ALDRIG, då lägger jag hellre en slant på att kunden får vad h*n har beställt och betalt för.
 
elmont skrev:
Går du på banken och ska ta ut tusen kronor men får tio tusen så måste du naturligtvis lämna tillbaka nio tusen även om kassörskan/kassören gjort fel.
Jo. Men kassören har inte rätt att springa ikapp dig utanför banken och rycka nio tusen ur plånboken på dig.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Karin-s skrev:
Vi anlitade en byggfirma för att anlägga marksten. När de var hos oss för att titta på arbetet som skulle göras uppskattade vi att det var en yta om ca 80 kvm och det var vad byggfirman skrev i sin offert. De gjorde inga egna mätningar trots att de var hos oss 2 gånger innan byggstart. Sedan visade det sig att området var 100 kvm, byggfirman vill nu ha extra betalt för det. Vems är ansvaret att måtten är korrekt angivna? Vi har använt oss av avtalet Hantverkarformuläret 09.
Sunt fönuft säger väl ändå att byggfirman lägger färdig den yta som ni vill ha lagd. Har ni uppskattat fel får ni väl kanske skylla er skälva? Om ni nu hänger upp er på exakt 80 kvm, så varför nöjde ni er med en uppskattning av ytan?

Jag kan ändå ha viss förståelse för ert ifrågasättande, men gissar att byggfirman har rätten på sin sida eftersom ni inte tycks ha avtalat om eventuella tilläggsarbeten. Såvida ni inte vill att de river upp 20 kvm......

//LocTite
 
Redigerat:
Denna tråd verkar beröra många och åsikterna går isär rejält, vill påpeka att TS endast ställde en fråga ang ett pris (ett av syftet med detta forum) och har ej kommenterat tråden ytterligare men får enligt mig hårda kommentarer tex "får skylla er skälva" "det handlar åter igen om en beställare.." vilket känns onödigt.

För att ta ett annat exempel: Herr L Uring visar en golvläggare sitt hus, 5 rum och kök, beställer parkettläggning, han uppger att huset är ca 105 kvm. Beställning görs på 105 kvm. Golvläggarfirman ser när allt är klart att det har gått åt parkett för 117 kvm, vilket efter noggrann inmätning också verkar stämma. Skall inte firman ersättas för de extra kvm? Eller måste de exakt veta när de har lagt 105 kvm och fråga beställaren om vidare läggning och riskera gå utan ersättning?
 
Nyfiken, naturligtvis talar man först om att ett fel begåtts och att man vill rätta till det. Det trodde jag i min enfald att alla förstod. Vägrar kunden att lämna tillbaka är det närmast att jämföra med stöld.
 
Det är intressant att få veta hur de kom fram till 80 kvm?
Var det beställaren som sa att det är 80 kvm?
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
klantigt av både TS och hantverkaren, undrar hur uppskattningen gick till?
Kanske TS sa att det är nog runt 80m², kanske stegades ytan upp, kanske hällregnade det så man inte ville mäta med tumstock osv vad vet jag.

Men jag tycker att om TS har beställt stenläggning på en viss yta, tex mellan garage och trottoar och man har uppskattat det till 80m² men ytan egentligen är 100 så bör TS betala.
Om man slutat 3-4m från trottoar (eller vad det nu är) så är det med 99,99% sannolikhet att TS skulle köpt resterande bit av hantverkaren.
Självklart så skulle man ringt direkt man såg att ytan inte stämde, men det kanske var olika personer som mätte och fixade jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.