Tjena
Jag är inte byggare,men hyfsat ok "allhantverkare"...

Läs längre ner om skruvning i dal eller på nock.

Bor själv i en gammal skola som för länge sedan bytte ut teglet mot
alu plåtar.
Pga läcka i taket (tidigare ägare har skottat hål i plåten!!!) va jag tvungen att lyfta
av 6 plåtar.
Vissa kamspik sitter som F.n, men fler hade rört sig lite och gick att dra rakt ut med
en väldigt enkel egen konstruktion....
* Köp en Rostfri Växelwire hos din lokala cykelhandlare....
gör en liten snara/ögla på den.
*Köp en (eller använd befintlig) glidhammare Tex biltema Artnr 19906.
*Fäst wiren med ytterligare en ögla vid verktyget (tänk på att ha så kort wire som möjligt).
*Håll den tomma snaran mot packningen under spiken och dra försiktigt ihop öglan i vågrät riktning
(vid några tillfällen skar jag packningen med en en tunnbladig kniv)
*Håll wiren sträckt, res upp glidhammaren i lodrät läge och slå till med tyngden.
Dom flesta spikarna åkte ut direkt, några efter 2-3 försök.
* Dom få som inte gick att få ut sågade jag av på undersidan eftersom med tigersåg....

OM du har (som vi hade) hål/skador i alu plåten så går det ganska enkelt att löda med en billig zink anod och gasol
värmare. http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20100212/aluminiumlodning-med-zink helt otroligt !!!
Ett tips...värm en ganska stor yta runt skadan så inte plåten slår sig.

Skruvning på nocken (i alla fall på tunna alu plåtar) gör tyvärr att för att packningen skall täta får du över dra lite...
Det som händer är att plåten har en tendens att buckla ner lite, men det värsta är att den "sväller" åt sidorna så det blir svårt att få taket rakt (efter dom gamla måtten).
Vi bytte under tak,papp och läkt så jag skruvade i dom gamla spikhålen, men det blev inge bra...
Nu är spikhålen lagade med packningsbrickor från plåtskruven,sikaflex,och alupopnit! :),sedan skruvade jag nytt i dalarna.
Lycka till Mvh Johan
 
Har glömt bort denna tråd lite, då jag planerat ganska långt i förväg, men jag tackar grymt mycket för alla inflikningar och Johan (jkc), ditt inlägg fick mig att le litegrann, för ungefär så hade jag själv svarat om jag gjort det förr. Ett speciellt tack för ditt svar! :) Återstår att se hur det blir, hur byggaren tänker kring saken, om det nu blir han och jag som gör det.
 
Hade helt glömt bort denna tråd, men kände att jag var tvungen att svara och berätta hur det gick, nu när jag blev påmind.

Jag stålsatte mig och drog igång med projektet på semestern i somras, strålande sol, inte en droppe regn och säkert över trettio grader på taket, svetten lackade, vattenflaskan med is smälte innan andra klunken osv...

Jag började enligt den princip som jck beskriver, men det gick inte alls, drog av cykelvajern efter några försök, dessutom kändes det vanskligt att stå och dra med glidhammaren, höll på att tappa balansen flera gånger. Däremot fungerade den klassiska hammaren utmärkt. Med en hammare, ett bräckjärn och ett par stora plywoodskivor drog jag ut spiken. Bräckjärnet trodde jag att jag skulle använda för att dra ut spiken, men det slutade med att bräckjärnet fick agera hammare (på den andra sidan nocken använde jag två hammare), för att slå in hammaren under spikskallen (enligt bild). Sen var det bara att bräcka mot plywoodskivan för att få en större avlastningsyta:

6rdq.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst blev taket lite buckligt på de få ställen där spiken verkligen satt hårt, men det var inga problem att dra ur spiken och takplåten blev inte skevare än att den gick att använda igen. Faktum är att den "inbuktning" som eventuellt blev av trycket från plywoodskivan, blir en utbuktning när plåten vänds och det tar "farmarskruven" hand om galant. Aluminiumplåten var tjockare än jag trott och därför mycket styvare, det gick tom att gå på den utan att den deformerades, även om jag i största mån undvek det.

Pappen inunder var väldigt fin, inget hål, förutom ett ute på kanten på den tillbyggda farstun. I ränndalen var det rikligt smetat med tjära och även om läkten hade torrsprickor på vissa ställen såg jag ingen anledning att göra åverkan på det fina jobbet. En granne (som jobbar på Peab) kom upp på taket en dag och kommenterade att det var i ett väldigt bra skick för att vara fyrtio år gammalt.

Jag känner mig nu förvissad om att huset har ett bra tak och jag la på plåtarna uppochner. Och döm om min förvåning när tillbyggnaden är förskjuten precis en plåtbredd, så att allt passade rakt av! :) Det gick åt närmare tusentalet farmarskruv och till nock "tillverkade" jag egna förlängda farmarskruv. Vindplåtarna skruvades dit med vanliga skruv. Sen var det bara att sätta igång med att hänga rännor, det är väl bara halvfärdigt, dvs ner till marken, men jag vill göra markavlopp med utlopp i rabatterna för bevattning och nästa sommar hade jag tänkt försöka få till en dränering och isolering av husgrunden/källaren, så jag avvaktar med det om skopan ändå ska sättas i marken.

Så nu vet vi att det går, jag räknade på vad minsta möjliga materialkostnad för själva plåten skulle bli på byggmax och jag har sparat in närmare 10000 på att återanvända aluminiumet och slipper stålets rostegenskaper. För att inte tala om omaket att släpa hem de stora tunga plåtbitarna. Pengarna tänker jag använda till att bygga en extra toalett på källarplan, det verkar tom vara förberett för det nere i tvättstugan!

Den enda följdfråga jag har, är vad ni forumbesökare anser om ett taks färg? Takets ovansida har tappat sin ursprungliga svarta färg och var därför vitt (som synes på bilden). Men på undersidan, den som är vänd uppåt nu, är metallblank och en annan granne påpekade att det blir väldigt varmt om sommaren. Jag är tveksam, men å andra sidan bör en kylplåt på en motor vara svart, så han har kanske rätt? Vilken kulör ska ett metalltak ha och vilken produkt kan ni rekommendera att måla ett aluminiumtak?
 
Men om den är metallblank borde den inte reflektera värmen då? Och sedan har jag hört att det kan vara bra att ha ett varmt tak på ett sett, om det är varmt så klarar inte växtligheten av att fåå fäste så alger och dylikt dör av värmeslag. Sen tror jag iofs att det spelar mindre roll om takbeklädnaden blir varm egentligen, den ligger väl på läkt antar jag och då finns det ju en luftspalt emellan, eller lägger man plåten direkt på pappen?
 
Jag håller med, man använder ju "silvriga ytor" överallt för att reflektera värmestrålning. Förvisso är svart en vanlig takfärg och även vanlig på värmeavgivande ytor, men alla vet att svart är den bästa färg på att fånga upp värme. Grannen, som är pensionerad byggare sa "vänta du, du kommer att se att det blir ännu varmare i huset". Jag tänker "aja, får väl se om han har rätt" och sen göra något åt det.

Plåten sitter monterad på läkt, under det takpapp och inunder det spont.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.