Hejsan,

Vi ska bygga nytt och i framtiden ha en pool.
Frågan är bara. Ska man värma poolen med bergvärmeanläggningen vi ska ha, eller är det enklare att köpa en separat värmepump bara för poolen?

Värmepumparna verkar ligga runt 30.000 kr, och värmeväxlarna till bergvärmen runt 10.000 kr.
Tillkommer ju lite mer saker till värmeväxlaren, men blir nog billigast i slutändan.

Men är det en fördel, eller bara onödigt krångel?
 
OpiMaza
Billigast är väl alltid kanske inte bäst, men i detta fall så skulle jag nog satsa på värmeväxlaren.
 
Hej

Kör med nibes pooltillbehör till bergvärme för att värma poolen

Den vägen skulle jag rekommendera

Glöm ej kostnader för isolerad kulvert mellan pool och pump
 
Byggde nytt 2010 och satsade på bergvärme (ivt) och deras pooltillbehör(ca 3000kr). Har använt systemet 2,5 säsong. Har fungerat till 100 % men kan inte säga om det är bätte energimässigt än värmepump men smidigt har det varit. I somras blev poolvattnet 30 grader och vi fick slå av bergvärmen. Om du väljer bergvärmealt. så ska du borra lite extra. La själv till 20 m utöver rekommenderat djup. En varning dock. Har min värmeväxlare i ouppvärmd frigga intill poolen. Trots värmevakt frös växlaren i vinter. Se till att den finns i ett uppvärmt utrymme om du väljer växlaren och töm den på vatten när säsongen är slut. Kanske gäller det även för en värmepump.
 
Är inte en värmepump, för pool, effektivast? Den kommer ju ofta jobba med ca 20 grader varm luft?
 
Jag tömmer hela systemet i mitt ouppvärmda pumprum

Det är när det är kallare än 20 grader som du vill ha mest värme :)
 
Tack för alla svar! Kommer köra bergvärme och värmeväxlare.

Jag behöver ha röret i grunden 15 meter ungefär. Sen 10 meter kulvert till poolen. Kulverten har jag koll på. Men måste jag isolera röret i grunden nått speciellt?
 
Är inte 25m kulvert långt?
 
Enk Projektet skrev:
Är inte 25m kulvert långt?
Är det ett problem tror du?
 
Tänkte bara på ev förluster...men det finns kanske någon här som har koll på det.....
 
Nej rörlängden är inte ett problem.

15-20 meter extra låter väldigt lite. För en 8x4m pool handlar det om ungefär 15000kwh som ska plockas ur berget utöver husets energibehov.

9kW luftvattenVP kostar 18-19k om du ska ha högsta kvalitet, avsevärt mindre om du nöjer dig med de billigare pumparna, tex Brilix. Finns många som är nöjda med dom.
 
MathiasS skrev:
Nej rörlängden är inte ett problem.

15-20 meter extra låter väldigt lite. För en 8x4m pool handlar det om ungefär 15000kwh som ska plockas ur berget utöver husets energibehov.

9kW luftvattenVP kostar 18-19k om du ska ha högsta kvalitet, avsevärt mindre om du nöjer dig med de billigare pumparna, tex Brilix. Finns många som är nöjda med dom.
Så lika bra med en luftvatten menar du?


Ska man ha vanlig kulvert hela vägen som man bara gjuter in i plattan?
 
näe det sa jag inte. Med en modern bergvp och korrekt dimensionerade hål är nog detta en väl så bra lösning. Jag skulle starkt överväga det om jag hade möjlighet. Här hemma hade jag behövt borra ytterligare ett hål för att ha tillräcklig kapacitet och det är inte ekonomiskt försvarbart jämfört med en luft vp,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.