Idag 2013 finns det en uppskö av olika sänglösningar. 1,2 eller 3 lager madrasser, av material som pocketresårer, kallskum, latex, memoryskum, tagel. Antingen material var för sig eller mixat. Resår-/madrassbottnar finns med och utan träram.

Jag gjorde för 10år sedan en undersökning på nätet och fann då någon ny lösning som bara ikea och en annan sängleverantör sålde. Lösningen var att man anväder en aktiv pocketfjäder, den är alltså utspänd och inte "neutral" - när man sedan belastar fjädern med kroppens vikt så går fjädern tillbaka i sitt neutrala läge och därmed avlastar den kroppen från tryck.

Jag har varit väldit nöjd med min ikeasäng som då var deras dyraste modell, inklusive deras då fetaste latexbäddmadrass, latexkärna på 4cm(?) Nu tänkte jag kolla marknaden igen för en ny säng.

Tittar man på ikeas hemsida så har dem vanliga resårmadrasser med träram(hittade inga aktiva fjädrar) och de har vanliga madrasser utan träram(som kan fungera som mellanlagermadrass eller som huvudmadrass) finns med pocketfjädring, bara kallskum, bara latex, bara kallskum, och kombination kallskum o memoryskum. Sendan som översta lager finns flera olika bäddmadrasser att välja på, momoryskum, latex, kallskum.

Jag är nyfiken på att skaffa en tjockare typ 18cm latexmadrass som "sängbotten/huvudmadrass" och på toppen en bäddmarass typ Jysk T65 som är en tjockare modell med memoryskum. alt 2 är att köpa till en enklare typ av pocketresormadrass som sängbotten så det totalt blir tre lager(ifall den 1:a lösningen blir för stum)

Läste en tråd som bara handlade om memoryskummadrasser, där en tjej tyckte att två memoryskummadrasser var det bästa(en tjockare memory som huvudmadrass och en vanliga memory på toppen) Dock skall denna tråd handla om alla sänglösningar o material.

Smaken är som baken delad och folk har olika åsikter om vad som är skönt o inte. Men det skulle vara kul att höra vad folk har för sängfavoriter! Det kanske själv är svårt att kora en favorit om man inte testat sova i minst 4-5 sängar..men vi gör ett försök :)
 
Redigerat:
Flyttade ämnet, för jag tyckte det var on topic Inredning.
 
Har varit och provat sängar i olika omgångar. Var på Sova-butiken och testade Tempur, Hästen och Carpe Diem. Av dem tyckte jag att Carpe Diem hade den skönaste sängen, tyvärr minns jag inte vilken. Köpte ingen till slut, utan valde att köpa en bäddmadrass från Tempur som ligger ovanpå den 20 år gamla resårmadrassen. Det tycker jag är det skönaste hittills.

Har köpt Ikeas resårmadrasser till båda barnen nyligen och de är verkligen prisvärda. Gillar dock inte deras "tempurkopia" till bäddmadrass. Som en riktigt obehaglig svamp att ligga i.

Så - jag tycker att bäddmadrassen är minst lika viktig som resårmadrassen för hur bekväm sängen är.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
D09
Jag har jensen vital 140x210 med massage och ställbara grejor

Köpte den när jag jobbade på sängjätten under gymnasietiden.. Trodde väl att man skulle vara ungkarl på den tiden he he normalt är väl annars 2x90 när man har ställbara sängar.

Jag älskar den, min sambo gillar inte den.

Troligtvis dags o byta madrassen till en mjukare för hennes skull.

Håller med om att komforten är väldigt personlig, en del gillar hästen, jensen eller carpe diem, andra ikea osv.

Jag fastnade för jensen.
 
Har en Hästen Continental nu som jag köpte -99...lika skön nu som då...hade vattensäng innan det....gillade det också....
 
Lika viktigt är att hitta en bra försäljare. Samma fabrik har flera madrasser och jag hittade åtminstone inte min favorit utan hjälp.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Har kollat:
Hästens
Carpe Diem
Jensen
Mio
IKEA
John BLund
osv........
Många verkar ha samma uppbyggnad och samma motorer till sängen.
Hästens har ett starkare fjädervarv ytterst gentemot Carpe Diem.
Hästens gick på 75K
Carpe Diem gick på 54K
Men efter min marknadsundersökning skickade jag mail till 25 leverantörer och fick sängarna 14K billigare hemkörda och monterade.
Jag vill påstå att Hästens är bäst tack vare det hårdare yttervarvet med fjädrar, men priset lockade inte.
Nu är denna info 10 år gammal, men jag sover fortfarande fantastiskt, kan ju vara mitt rena samvete åxå :)
 
D09
Workingclasshero skrev:
Har kollat:
Hästens
Carpe Diem
Jensen
Mio
IKEA
John BLund
osv........
Många verkar ha samma uppbyggnad och samma motorer till sängen.
Hästens har ett starkare fjädervarv ytterst gentemot Carpe Diem.
Hästens gick på 75K
Carpe Diem gick på 54K
Men efter min marknadsundersökning skickade jag mail till 25 leverantörer och fick sängarna 14K billigare hemkörda och monterade.
Jag vill påstå att Hästens är bäst tack vare det hårdare yttervarvet med fjädrar, men priset lockade inte.
Nu är denna info 10 år gammal, men jag sover fortfarande fantastiskt, kan ju vara mitt rena samvete åxå :)
På tiden jag jobbade på sängjätten så insåg jag att det i mycket var samma leverantörer till bl a både jensen och hästen.

Har själv byggt en säng hos Carpe diem i lysekil :) Blev dock inte så snygg men den såldes säkert he he

Hästen marknadsförde sig dock ganska hårt med att vara bäst och ingen tog matchen ( juridiskt ) och dom hann pränta in detta som fortfarande lever kvar även om dom inte längre får marknadsföra sig med detta längre ( sen många år )

Sen är Hästen en grymt bra säng, men dyr så in i bomben och det innebär inte att den passar just dig bäst.

Kan ju nämna att sängleverantörerna har sjukt stor marginal. Iaf på den tiden. Köpte min för 11000 ;)
 
Som en dåres försvarstal så fick jag bestämma hur vardagsrummet i tornet skulle designas och då fick någon "annan" bestämma hur sovrummet skulle se ut...........annars hade vi väl sovit på golvet.......
 
D09 skrev:
Kan ju nämna att sängleverantörerna har sjukt stor marginal. Iaf på den tiden. Köpte min för 11000 ;)
Att det är sjuka påslag på sängar har jag i alla år förstått, ja menar hur dyr kan den lyxigaste spiralfjäder och finaste fururam bli? ;) Men så länge det finns köpare så finns det säljare.Det är många säljare/butiker som dagligen lever på folks ovetskap eller okunnighet. Därmed inte sagt att allt som är dyrt är en dålig vara eller något dåligt köp.Vad gäller sängar och bäst i test så ser jag aldrig lyxmodellerna kamma hem priserna, kanske för att de aldrig är med i testerna dock (eftersom vissa leverantörer begär testerna själva o då bestämmer vilka sängar som skall testas) eller för att testarna också väger in prisvärdhet.

...det är lätta att glida in på priser och prisvärdhet när man pratar sängar men jag hoppas vi bara håller oss till ämnet "skönaste sängar" :)
 
Kör med DUX som passar oss perfekt. Annars ska du välja den som du själv trivs med.
Jag har bott mycket på hotell och de sängar jag tyckte var skönast och som jag sov bra i var DUX, brukade kolla, därav valet.
Däremot stämmer inte alls sängguider om mjukhet/hårdhet på vad som passar mig, de blir alldeles för mjuka och svampiga. Så att välja enbart i butik är inte lätt, inte ens med den hjälp man kan få.
 
Kul med många svar! Jag var idag på ikea och testade, kom fram till att bäddmadrassen gör väldig stor skillnad på hur komforten upplevs - oavsett resårmadrasstyp. Bäddmadrasser med i huvudsak memoryskum är i regel hårda och kan göra en väldigt mjuk resårmadrasssäng till en ganska stel upplevelse.

Skönaste var för mig som är lång o tung: Hövåg med en vanlig tjockare bäddmadrass. Memoryskum var inget för mig.
Dock kräver Hövåg en sängbotten, antingen ribbotten eller en "underresårbottenmadrass" med träram.

Jag är extremt nöjd med min nuvarande Saltnes som idag inte finns kvar att köpa, men 160cm bredd måste utökas till minst 180cm men helst 210cm bredd så trotjänaren får avgå. Det finns dock kvar en annan modell med aktiva pocketresårer(som jag tror gör susen) Modell Silsand, men det verkar inte lika vadderad som Saltnes/Skien, men hälften så dyr o det tackar vi för! :)

Jag skall nästa gång testa Silsand med olika bäddmarasser. Possitivt att den går att få i 2x105cm, vilket inte går vid val av Hövåg.(missade testa denna modell när jag var där idag)

s1b.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
s4.JPG s1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • s2.JPG
Redigerat:
Tips på Kontinentalsängar mottages. Har kollat på Mios Cape Farewell som fått "Bäst i test" av Testfakta och ligger i rimlig prisklass och går att ha separata hårdheter. https://www.mio.se/produkt/capefarewellcomfort/28614075
Kollade lite på Kungsängen också men alla tips (Utom IKEA) mottages.
 
För mig personligen vinner Carpe Diem i allt. Komfort, tryckavlastning etc. Deras modeller Sandö är bara magisk att sova i. Jag och min fru har har och häpna en mjuk, vilken passar oss.
Men viktigast prova, prova.. det som passar för en kanske inte är rätt för dig.
Visst Carpe är dyra, ca 50-60 tusen för en dubbelsäng i deras premium segment. Men dom har även sängar i lägre prisklasser

Den du @Stefan N länkar till är vad jag vet tillverkad av Carpe för Mio, dvs en egen label säng där dom har plockat bort en del lull för att få ner priset.
Tror den är jämförbar med deras Kornö.

Mitt tips är att besöka en välsorterad sängbutik och prova dig fram, det är inte säkert att den dyraste i butiken är den bästa för sig. Kan vara så att du ligger bättre i en "billig" .

Vill även slå ett slag för Viking som gör riktigt bra sängar, Made in Sweden.
 
Redigerat:
Även vi köpte en Sandö för ett antal år sedan. Fanns inget alternativ efter att ha testat den för oss.

Och ja, den är väldigt dyr, men är ändå ett av de inköp jag är mest nöjd med så här ett antal år senare.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.