Hejsan,Jo jag undrar lite vill ha el till garaget,finns ej ditdraget el så funkar EKKJ-kabel 4*2+2,5 att dra från elcentralen eller någon dylikt kopplingsdosa?

Tänkte ha ett eluttag,en strömbrytare och två lysrörsarmaturer,allt är monterat bara kabel som ska dras och tänkte göra klart allt så elektrikern bara behöver koppla in allt sen. Använder EKK-kabel inuti till allt som sa kopplas.

Bifogar en bild på hur jag tänkt,det kan ju vara fel,så rätta mig gärna?

Behöver jag ha någon elcentral i garaget?Vart ska jag sätta den samt hur ska kablarna kopplas dit? Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant låter det lite klent. Behöver du verkligen inte mer ström i garaget? Motorvärmaruttag, trefasuttag? Normalt skulle jag säga är att man installerar en elcentral i ett garage, just med tanke på framtida utvidgning. Det går visserligen att komplettera med i efterhand också.

Ang kabeln så beror det på:
- Förväntad belastning, och här bör man även tänka på framtiden.
- Längd på kabeln. Även förläggning. Ska den grävas ned är det dumt att snåla.
- Inkoppling. Vad finns för alternativ här, elcentral, mätarskåp. Finns det plats?!!
- För ledningsdimensioneringen behövs också ett hum om förimpedansen i matande punkt.

2.5 mm² kan mycket väl räcka, men du kan också behöva 6 mm². Det beror på frågorna ovan.

Arbetet är behörighetskrävande. Om du avser att låta en elektriker koppla in det du gjort så leta upp en sådan i förväg som man guida dig. Det kan vara betydligt svårare att hitta en elektriker i efterhand som vill ta sig an detta, för det får han faktiskt inte göra.
 
Bo.Siltberg skrev:
Spontant låter det lite klent. Behöver du verkligen inte mer ström i garaget? Motorvärmaruttag, trefasuttag? Normalt skulle jag säga är att man installerar en elcentral i ett garage, just med tanke på framtida utvidgning. Det går visserligen att komplettera med i efterhand också.

Ang kabeln så beror det på:
- Förväntad belastning, och här bör man även tänka på framtiden.
- Längd på kabeln. Även förläggning. Ska den grävas ned är det dumt att snåla.
- Inkoppling. Vad finns för alternativ här, elcentral, mätarskåp. Finns det plats?!!
- För ledningsdimensioneringen behövs också ett hum om förimpedansen i matande punkt.

2.5 mm² kan mycket väl räcka, men du kan också behöva 6 mm². Det beror på frågorna ovan.

Arbetet är behörighetskrävande. Om du avser att låta en elektriker koppla in det du gjort så leta upp en sådan i förväg som man guida dig. Det kan vara betydligt svårare att hitta en elektriker i efterhand som vill ta sig an detta, för det får han faktiskt inte göra.
Då jag inte använder garaget mer än till helgerna då jag behöver laga bilen så tycker jag det räcker med ett dubbelt eluttag och två lampor . Trefas är inget jag använder i dags läget. Har inte så stor plats och tänkte mig mest de nödvändiga just nu och skulle de bli aktuellt går det att sätta in trefast i framtiden.
 
Lagerstrand Alexander skrev:
Hejsan,Jo jag undrar lite vill ha el till garaget,finns ej ditdraget el så funkar EKKJ-kabel 4*2+2,5 att dra från elcentralen eller någon dylikt kopplingsdosa?

Tänkte ha ett eluttag,en strömbrytare och två lysrörsarmaturer,allt är monterat bara kabel som ska dras och tänkte göra klart allt så elektrikern bara behöver koppla in allt sen. Använder EKK-kabel inuti till allt som sa kopplas.

Bifogar en bild på hur jag tänkt,det kan ju vara fel,så rätta mig gärna?

Behöver jag ha någon elcentral i garaget?Vart ska jag sätta den samt hur ska kablarna kopplas dit?[bild]


I mitt fall har jag två centraler,ett inne i huset som styr elen där,sen har ja en intillliggande lada med central med "proppsäkringar" som styr oljepannan och all ström därute och jag undrar kan jag ta kraftkabel N1xv 5g6 därifrån ut till garaget?
Behöver jag ha en elcentral i garaget eller går det på något vis utan?Hur ska annars kablarna dras till elcentralen i garaget?
 
OM du kan ta en matning från ladan eller ej beror ju lite på hur kabeln till ladan är säkrad, och vad det är för dimension på den. och då givetvis också vilka förbrukare det finns i ladan. Om pannan är en ren oljepanna så drar den inte så mycket ström, men du kanske vill byta ut den mot ex. en bergvärmepump någon gång, då blir det högre effekt som måste "stanna" i ladan.

Men om vi antar att det är en kabel på minst 6kvmm och som ligger direkt mot huvudsäkringarna till fastigheten, så borde det inte finnas några hinder att koppla vidare till garaget.

Är det en klenare kabel så är den förhoppningsvis säkrad i matande ände, och då får du räkna lite på om det du tänker dra i garaget kan överbelasta den säkringen.

Central eller ej i garaget styrs framförallt av hur mycket som skall sättas i garaget. Behöver du ex. som i exemplet i tråden bara ett par lampor och ett uttag så räcker det med enfas, då kan man sätta en 10A säkring i ladan som säkrar en av faserna i den nya kabeln, lämna de andra oinkopplade för framtida bruk. Du måste ha en jordfelsbrytare, antingen i garaget eller i ladan.
 
Om du svarar på mina frågor så kan du få svar på dina frågor. Vi behöver även uppgifter om de matande punkter som är aktuella, kabellängd från mätarskåp, area, om du bor i tätort eller långt ut på landet. Bild på aktuella matande centraler kan va bra då det finns en hel frågeställning på hur man kan koppla in en ny huvudledning i dessa.
 
hempularen skrev:
OM du kan ta en matning från ladan eller ej beror ju lite på hur kabeln till ladan är säkrad, och vad det är för dimension på den. och då givetvis också vilka förbrukare det finns i ladan. Om pannan är en ren oljepanna så drar den inte så mycket ström, men du kanske vill byta ut den mot ex. en bergvärmepump någon gång, då blir det högre effekt som måste "stanna" i ladan.

Men om vi antar att det är en kabel på minst 6kvmm och som ligger direkt mot huvudsäkringarna till fastigheten, så borde det inte finnas några hinder att koppla vidare till garaget.

Är det en klenare kabel så är den förhoppningsvis säkrad i matande ände, och då får du räkna lite på om det du tänker dra i garaget kan överbelasta den säkringen.

Central eller ej i garaget styrs framförallt av hur mycket som skall sättas i garaget. Behöver du ex. som i exemplet i tråden bara ett par lampor och ett uttag så räcker det med enfas, då kan man sätta en 10A säkring i ladan som säkrar en av faserna i den nya kabeln, lämna de andra oinkopplade för framtida bruk. Du måste ha en jordfelsbrytare, antingen i garaget eller i ladan.
Det jag BEHÖVER just nu i garaget är 2 lysrörsarmaturer,2 st 2-vägsuttag samt en strömbrytare,detta är vad jag planerar idag att ha inkopplat i garaget. Idag så finns ingen kabel alls till garaget från ladan.
 
Kabellängd från mätarskåp?Skåpet som sitter på stolpe på tomten?,Cirka 25-30m. Bor utanför tätort. Kan ta bild på centralen i ladan jag tänkt att elen ska dras därifrån.Vi har ju ett hus med elcentral,sen en intillliggande lada med oljepanna,tvättmaskin och andra eluttag samt lampor och där sitter ett gammalt proppskåp och min tanke var att dra en kabel därifrån ut till garaget som ligger cirka 25-30meter därifrån.
 
Hejsan,Ja här kommer lite bilder 1.Elskåpet på stolpe till tomten. 2.Elcentralen i ladan som jag tänkte dra kabel från. 3.Avståndet bort till garaget som behöver el. 4.Kopplingsdosor i ladan,kan jag dra en EKKJ kabel därifrån ut till garaget och koppla in där via en kopplingsdosa? 5. Lysrörsarmaturer på plats,nu är alla uttag på plats endast inkoppling.

. PICT1109.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT1110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT1111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT1112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PICT1114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det jag undrar är m jag kan ist dra en hyffsad tre ledare EKKJ från en kopplingsplint på väggen ut till garaget,då jag endast är i behov av 2 lysrörsarmaturer,2 vägguttag samt en strömbrytare? För det låter dyrt att gräva ner en kraftkabel och koppla in en elcentral i garaget,Tänkte om de gick på något vis att ta det på samma el som i ladan?Utan att behöva krångla till det,då jag är ung och inte har mycket pengar.
 
Njaa.. Att dra det från den bef. dosan i ladan kanske inte är så lyckat. Du måste ha en jordfelsbrytare till installationen i garaget. Det är en ny installation och måste följa moderna regler, därmed är jordelsbrytare obligatoriskt. Det är också en väldigt bra livförsäkring.

Att dra från den där dosan innebär också att garaget skulle bli kopplat till en säkring i ladan som egentligen försörjer något i ladan. Det är inte lämpligt. Kabeln ut till garaget bör ha en egen säkring i ladan. Om man nu inte drar en matning till en central i garaget,

Avståndet till garaget kan ev. ge problem. Det kan nog bara en elektriker avgöra. man måste uppfylla utlösningskriteriet för säkringen. Det handlar om att vid en kortslutning så måste säkringen lösa ut inom en viss tid, har för mig att det är 0,4s. Gör den inte det så kan det bli farligt. Men för att den skall kunna lösa ut så fort så måste strömmen som kortslutningen orsakar vara tillräckligt hög. Om man har en anläggning som ligger nära en transformatorstation så är det i princip aldrig något problem, men ligger den ute på landet med långa matningsledningar till huset, så kan man ligga lite mer på gränsen. Om du då tillför ex. 30m kabel till det uttag som kommer att ligga "längst bort" så finns det risk att kriteriet inte blir uppfyllt. Det man kan göra är att gå upp i dimension på kabeln, även det är inte alltid tillräckligt. Men det där är något som man normalt måste lämna till en elfirma att räkna på. De har också instrument som kan mäta den s.k förimpedansen (alltså "motståndet" i ledningarna från elverket).

I ditt fall kanske det inte är något problem, men man måste titta på det innan man tillför 30m kabel ytterligare.

Så kort sagt du behöver en elektriker som kan titta på din installation.
 
Då innebär det att jag får lägga pengar på en elcentral,då det inte går att ha endast jordfelsbrytare då dessa ska monteras på en DIN-skena.
 
Jo om du (eller rättare sagt elektrikern, jordfelsbrytare är inga lämpliga hempulsprojekt, mer olämpligt än det mesta annat, mycket går att göra fel på ett farligt sätt) sätter en jordfelsbrytare i en separat kapsling nära centralen (en liten kapsling går på några tior), så kan den antingen installeras så att den skyddar allt i ladan, eller bara på den utgående kabeln mot garaget.
 
Eftersom du har så lite förbrukare i garaget och även tänker dig att det förblir så tycker jag det är onödigt att lägga ner en regelrätt 6mm2 huvudledning till central där. Om du skaffar en jordkabel femledare och 2.5mm2 kan du sätta en liten kapsling med en sk PSA vid din central i ladan och mata 1-fas via den till garaget. Då har du fyllt kraven på avsäkring och jordfelsbrytare samtidigt finns möjligheten att senare mata 3-fas till garaget om du byter lite delar i ladan. Förutsättningen är att du utgår med kabeln från centralens placering i ladan och inte från dosorna på bilden, då är du mer flexibel om du vill utöka.

Ovanstående behöver inte bli så dyrt heller och för dina övriga frågor tycker jag åtminstone okulärt och med dina uppgifter som att du har tillräcklig matning via mätarskåp och ladan, så det ser ut att vara ok vad gäller det. Om du tar hjälp av en elektriker kan det inte röra sig om mycket tid att fixa detta åt dig.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
GK100 skrev:
Eftersom du har så lite förbrukare i garaget och även tänker dig att det förblir så tycker jag det är onödigt att lägga ner en regelrätt 6mm2 huvudledning till central där. Om du skaffar en jordkabel femledare och 2.5mm2 kan du sätta en liten kapsling med en sk PSA vid din central i ladan och mata 1-fas via den till garaget. Då har du fyllt kraven på avsäkring och jordfelsbrytare samtidigt finns möjligheten att senare mata 3-fas till garaget om du byter lite delar i ladan. Förutsättningen är att du utgår med kabeln från centralens placering i ladan och inte från dosorna på bilden, då är du mer flexibel om du vill utöka.

Ovanstående behöver inte bli så dyrt heller och för dina övriga frågor tycker jag åtminstone okulärt och med dina uppgifter som att du har tillräcklig matning via mätarskåp och ladan, så det ser ut att vara ok vad gäller det. Om du tar hjälp av en elektriker kan det inte röra sig om mycket tid att fixa detta åt dig.
Kan jag få lite mer info på jordkabel 5ledare 2,5mm,samt kapsling med PSA om vart jag hittar de samt pris?EKKJ Jordkabel?
 
Med jordkabel menar jag sån som får läggas direkt i marken, precis som du nämner tex EKKJ. Du kan söka efter EKKJ 4x2.5+2.5 eller N1XV 5G2.5 på olika nätbutiker eller CO, Biltema osv. PSA står för personskyddsautomat och är kombinerad säkring och jordfelsbrytare i samma apparat, en sån med en liten kapsling kostar kanske ca: 500:-.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.