Tänkte ge mig på ett poolprojekt och vill först inhämta så mycket information som man kan..
Om man vill ha en pool som är nergrävd (i alla fall det mesta av den) samt ett djup om ca 1.5m storlek om 7x4m cirkus.
Vilka pool material behöver ha en separat stomme för att tåla trycket? stål? glasfiber klarar de av trycket utan förstärkningsstomme? eller räcker det gräva ett stort hål och i med dräneringsmaterial och någon slags duk mot? då håller ju jorden "emot" trycket.
Sedan vad krävs för rening?
Sedan värme är ju alltid trevligt, har bergvärme och tänkte man kunde komplettera med en värmeväxlare för poolen. Hur gör man gör med styrprogram etc finns det för tex Nibe1245 pump.
Några andra viktiga saker att tänka på? tips råd?
tack på förhand
 
Börja med att titta in hos de vanliga poolaffärerna, tex Poolstore och Folkpool. Dom har flera olika typer av konstruktioner att välja på, alla med för och nackdelar.

Du kommer se att om du önskar ha ett vattendjup på 1,5m så faller många lösningar bort pga att det helt enkelt inte går att anpassa och standard är 138cm vatten ungefär.

Glasfiber eller pp-poolerna går ju fantastiskt snabbt att få ner i backen, ungefär "gräv ett hål och släng ner" som du beskriver det - men dom har andra nackdelar istället.....

Rening: Det normala är att man har ett sandfilter på 100kg till denna poolstorlek och utöver filtreringen så renar man vattnet med klor. Antingen doserar du manuellt med klorpuckar i breddavloppet eller så doserar du flytande klor med doserpumpar och reglerutrustning. Ytterligare ett alternativ är att använda en saltklorinator som producerar klor - då kan du dock bara ha armaturer i plast i poolen pga saltvattnet.

För värmning med en 1245 kompletterar du tex med Nibes Pool 40 och en värmeväxlare.

Det finns tretusen andra saker att tänka på men nu har du iaf något att börja med.....
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det är en sådan jag byggt.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

I min kalkyl utgör väggarna cirka 10% av totalkostnaden, så vad totalkostnaden blir beror mer på andra val du gör.

Fördelar:
Fribärande, kan fyllas och tömmas på vatten hur du vill.
Fribärande, du kan återfylla runt poolen oberoende av vattennivån.
Isolering inbyggd i väggen.
Stabil som en betongpool men du slipper formsätta.
Kan inte ruttna, spricka eller falla i småbitar.
Byggs av standard byggelement som kan köpas i bygghandeln. Inga specialmoduler i väggarna som blir otillgängliga när någon går i konkurs.

Nackdelar:
Betong är rätt dyrt.
Inte billigaste väggkonstruktionen.
även om det är enkelt att stapla frigolitlego så tar det förstås längre tid än att sänka ner en plastkopp.

De flesta jag hört om bygger med Dorocells block men det finns många leverantörer av denna typ av block och det är inte någon större skillnad på dessa.

I första hand är ju denna pooltyp tänkt för den som bygger i sluttning och behöver vägg som tål vattentryck utan motfyllning. Men, i praktiken är det många som bygger denna variant för att man vill ha det stabila och gedigna egenskaperna som kommer med en betongpool, men vill undvika nackdelarna med en kaklad betongpool. Thermopoolen (som den ofta kallas) har liner som tätning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Intressant, vad använde du för betong? självkompakterande betong (SKB)? kvalite´ samt använde du armeringsjärn? Hur stor blev kostnaden för cementen?


Såg nu projekttråden var 49 sidor :) hittade där.
verkar vara allt annat som gör att det springer iväg. Annars känns det rätt prisvärt för en sån stabil pool.



MathiasS skrev:
Ja, det är en sådan jag byggt.

[länk]

I min kalkyl utgör väggarna cirka 10% av totalkostnaden, så vad totalkostnaden blir beror mer på andra val du gör.

Fördelar:
Fribärande, kan fyllas och tömmas på vatten hur du vill.
Fribärande, du kan återfylla runt poolen oberoende av vattennivån.
Isolering inbyggd i väggen.
Stabil som en betongpool men du slipper formsätta.
Kan inte ruttna, spricka eller falla i småbitar.
Byggs av standard byggelement som kan köpas i bygghandeln. Inga specialmoduler i väggarna som blir otillgängliga när någon går i konkurs.

Nackdelar:
Betong är rätt dyrt.
Inte billigaste väggkonstruktionen.
även om det är enkelt att stapla frigolitlego så tar det förstås längre tid än att sänka ner en plastkopp.

De flesta jag hört om bygger med Dorocells block men det finns många leverantörer av denna typ av block och det är inte någon större skillnad på dessa.

I första hand är ju denna pooltyp tänkt för den som bygger i sluttning och behöver vägg som tål vattentryck utan motfyllning. Men, i praktiken är det många som bygger denna variant för att man vill ha det stabila och gedigna egenskaperna som kommer med en betongpool, men vill undvika nackdelarna med en kaklad betongpool. Thermopoolen (som den ofta kallas) har liner som tätning.
 
Redigerat:
Tror du hittar alla svar där som sagt, annars får du hojta till. Man använder inte skb och får inte vibrera betongen. Spec enligt dorocells anvisning. Det ligger cirka 0,5km armering i väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.